• UWO BaraJag

Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?

Antal mammor som ammar sjunker både från år till år nu och med ökande ålder på barnet. Många ammar första veckan medan antalet som ammar vid 6 månader är betydligt lägre.
    Känns som många inom professionerna diskuterar men vad tror ni mammor? *lite nyfiken att höra åsikterna från dem de pratar om*

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 11:23
    Tusen tack för alla svar! Har läst alla. :)

Det är många som pratar om denna sjunkande amningsfrekvens men få röster som kan säga varför. Så när föreningen Amningshjälpen ska planera sina eventuella aktiviteter för 2013 ville jag höra från er mammor hur era upplevelser är.
    Svaren kommer inte sparas, inte citeras och inte anges från var uppgifterna kommer annat än "från mammor".
    Ville bara har er syn.

Mycken tack för engagemang!!!
  • Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?
  • En blå giraff

Inte läst hela tråden. Jag tror fler föräldrar vill kunna dela ansvaret och att inte barnet ska bli så bundet till bara mamman en längre tid. Amning har hälsomässiga fördelar jämfört med ersättning men i ett land som sverige är inte de fördelarna så stora att man väljer helamnig under lång tid. Man blir väldigt låst av amningen också och jag tror många är oförberedda på det och är knte beredd att offra så mycket tid och energi. Har själv helammat 3-4 mån vilket känns lagom för mig. Det viktiga är att man får känna att man har ett fritt val. Det är väldigt hysteriskt kring helamning och det tror jag också kan vara en avskräckande faktor. Kvinnor vill inte känna sig tvingade av sjukvården.

• enbär

Angående det där med att "ta nätterna" och att mamman måste göra det när man ammar så har jag för det mesta inte tyckt det varit nån stor grej att "ta nätterna". Vi har samsovit. När bebisen velat äta har jag dragit upp tröjan och lagt honom till bröstet mer eller mindre i sömnen. På morgonen har jag ofta inte kunnat säga om han ätit på natten och hur mkt han i så fall ätit. För det mesta har jag sovit bra trots att jag ammat en eller ett par gånger på nätterna. Precis i början när nätterna var mer stökiga och bebisen inte kom till ro trots amning gjorde vi ofta så att jag ammade och om bebisen ändå skrek vaknade pappan och gick runt med bebisen. Jag tror jag hade upplevt det där med att "ta nätterna" som nåt mycket jobbigare om det handlat om att fixa flaska och mata med den. Jag har förresten sett studier där man undersökt mammors sömn, och mammor som ammade sov inte sämre än de som gav ersättning, snarare tvärt om.

• En blå giraff

Jag har velat börja jobba efter 6 mån på deltid med båda mina barn. Och det gör också att helamning 6 mån har känts svårt. Vi ville börja trappa in annan mat i god tid för att det inte skulle bli panik då jag skulle vara borta vissa dagar. Alla mammor kan och vill inte vara föräldraledig så länge utan det kanske passar bättre att pappan är hemma en längre tid. Jag tycker det är toppen att man har möjlighet att dela så. I ett annat land som tex USA är det ju norm med hemmamammor. Mina barn har varit extremt bundna till mig under perioden med helamning och det har varig svårt för pappan att kunna natta eller få dem att sluta skrika. Så det har varit positivt för oss som jämlika föräldrar att vi har gått över till ersättning och annan mat i relativt tidigt skede. Jag känner absolut att det har varit "good enough" med min amning.

• LinaSofia

jag tror amningsfrekvensen minskar för att det är sådan häxjakt på ammande kvinnor.  Det är "äckligt" och "opassande" och det ena och det andra. Sjukt!
    Antingen ska man sitta hemma hela mammaledigheten eller så får man flaskmata om man vill kunna vara ute på stan och fika.  

• AnnaLovisa

Jag tycker att frågan är nästan omöjligt att svara på generellt, för att alla som slutar amma (eller aldrig börjar) gör det av sin egen individuella anledning. Jag helammade bara 3 veckor och delammade till 2 månader. Det var inte pga okunskap eller oförberedelse för om hur jobbigt det är och hur ont det kan göra, någon önskan om att få egentid, strävan efter jämställdhet, bebis som inte gick upp i vikt, otillräcklig hjälp från sjukvården, okunskap om hur naturligt och bra amning är (det sistnämnda måste ju alla hålla med om att man får gott om) etc. Jag har min egen specifika historia och det är jag säker på att de flesta har.

Ersättning finns som ett alternativ, och det är jag otroligt tacksam för, men samtidigt är det sorgligt att amningen inte fungerade, och jag kommer försöka igen med nästa barn.

Sen vill jag tillägga att där jag bor finns det gott om hjälp från bb och bvc när det handlar om amning, men i djungeln av ersättning får man navigera själv.

• AnnaLovisa
    enbär skrev 2012-09-14 21:13:45 följande:
    Angående det där med att "ta nätterna" och att mamman måste göra det när man ammar så har jag för det mesta inte tyckt det varit nån stor grej att "ta nätterna". Vi har samsovit. När bebisen velat äta har jag dragit upp tröjan och lagt honom till bröstet mer eller mindre i sömnen. På morgonen har jag ofta inte kunnat säga om han ätit på natten och hur mkt han i så fall ätit. För det mesta har jag sovit bra trots att jag ammat en eller ett par gånger på nätterna. Precis i början när nätterna var mer stökiga och bebisen inte kom till ro trots amning gjorde vi ofta så att jag ammade och om bebisen ändå skrek vaknade pappan och gick runt med bebisen. Jag tror jag hade upplevt det där med att "ta nätterna" som nåt mycket jobbigare om det handlat om att fixa flaska och mata med den. Jag har förresten sett studier där man undersökt mammors sömn, och mammor som ammade sov inte sämre än de som gav ersättning, snarare tvärt om.
    Vill bara kommentera det där med sömnen! Jag sov helt fantastisk när jag ammade på nätterna, kände mig som supermom ;) Min BM sa att det kunde vara amningshormonet som gör att man lättare hamnar i djupsömn så att bli väckt lite då och då gör inget.
  • hannis

Lustigt att många tar upp jämställdhetsperspektivet när det visat sig i studier att ammande föräldrar delar på föräldraledigheten i högre utsträckning än flaskmatande föräldrar.

Själv ammade jag i två år men delade ändå lika på föräldraledigheten med barnets pappa. Vi är i högsta grad jämställda och barnet och pappan har utmärkt anknytning.

• Vinterankan

Jag tror att en bidragande orsak till minskad amning är en ökad kunskap om att amningen inte ger så mycket hälsofördelar som sagts tidigare. Första barnet tog inte flaskan så där fanns det inga alternativ för mig. Andra barnet tog flaskan bra och då började jag läsa på mer om vilka hälsofördelar som amningen egentligen ger. När jag då insåg att det varken gav skydd mot allergier eller ett långsiktigt bättre immunförsvar så slutade jag amma helt efter ca 2,5 månader (hade då delammat från det han var drygt 1 månad). Närheten är för mig inget argument då även flaskmatningen ger närhet.

• leiapp

Det ammas allra mest i familjer som är jämställda!

Trots det används jämställdhetsargumentet ofta mot amning och hur jag än vänder och vrider på det tycker jag att för de flesta är det inte hållbart.
      En del av de som hävdar att de skippar amningen för jämställdhet lever inte jämställt före barn och har inte heller ett "jämställt föräldraskap". Det de menar när de säger att de flaskmatar för jämställdhet är att de aldrig i livet kommer att få igen för den eventuella extra tiden de lägger på barnet under dess första månader. Deras enda chans är att hävda att man ska dela här och nu för det existerar ingen flexibilitet i deras relation vad gäller arbetsbelastning hemmaomkring Det finns inget sätt att ha tid innestående och sedan plocka den vid ett lämpligare tillfälle.

Män och kvinnor ÄR olika. Kvinnor föder barn och vi ammar. Nu kanske någon säger att man kan välja amning men inte graviditet, men man kan ju faktiskt välja bort graviditeten också. Om man nu ska ha ett så kallat jämlikt föräldraskap i varje sekund av livet är det nog bäst att adoptera. Om man ska ta argumentet till sin yttersta logik och det tycker jag man ska.

• leiapp
    Vinterankan skrev 2012-09-15 06:45:19 följande:
    Jag tror att en bidragande orsak till minskad amning är en ökad kunskap om att amningen inte ger så mycket hälsofördelar som sagts tidigare. Första barnet tog inte flaskan så där fanns det inga alternativ för mig. Andra barnet tog flaskan bra och då började jag läsa på mer om vilka hälsofördelar som amningen egentligen ger. När jag då insåg att det varken gav skydd mot allergier eller ett långsiktigt bättre immunförsvar så slutade jag amma helt efter ca 2,5 månader (hade då delammat från det han var drygt 1 månad). Närheten är för mig inget argument då även flaskmatningen ger närhet.
    Det stämmer inte amning ger massa hälsofördelar. Visste du t.ex. att ammade barn har lägre risk för övervikt? Det beror på att med flaska styr de inte sin mättnadskänsla och inpräntar ett mönster av att överäta. Det här hänger i som vuxen och man får då högre risk för övervikt, diabetes typ-2 och högt blodtryck. Det var bara ett exempel.

Det är för mig en gåta att inte det här talas mer om idag särskilt sedan övervikt och alla sjukdomar som kommer i dess spår ökar lavinartat.
Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?