• UWO BaraJag

Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?

Antal mammor som ammar sjunker både från år till år nu och med ökande ålder på barnet. Många ammar första veckan medan antalet som ammar vid 6 månader är betydligt lägre.
    Känns som många inom professionerna diskuterar men vad tror ni mammor? *lite nyfiken att höra åsikterna från dem de pratar om*

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 11:23
    Tusen tack för alla svar! Har läst alla. :)

Det är många som pratar om denna sjunkande amningsfrekvens men få röster som kan säga varför. Så när föreningen Amningshjälpen ska planera sina eventuella aktiviteter för 2013 ville jag höra från er mammor hur era upplevelser är.
    Svaren kommer inte sparas, inte citeras och inte anges från var uppgifterna kommer annat än "från mammor".
    Ville bara har er syn.

Mycken tack för engagemang!!!
  • Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?
  • Mörksuggan
    KimPossible skrev 2012-09-03 22:04:46 följande:
    Sen tror jag även att det finns en ökad kategori som gör valet att inte amma efter noggrant övervägande. De är pålästa och kunniga, men väljer att ge ersättning eftersom de känner att det är ett bättre val för just dem, deras barn och hela familjen. Förhoppningsvis slipper lika många bli stigmatiserade för det valet i framtiden. Nu är det fortfarande väldigt tabu, verkar det som.
    Så kan det vara. Jag kan inte göra så mycket åt att jag är kvinna men jag kan välja om jag ska amma eller inte.  
    Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Natulcien
    Vinterankan skrev 2012-09-04 12:44:46 följande:
    Men vad är det för okunskap som alla här i tråden syftar på nr man pratar om att man slutar amma pga okunskap? Det finns ju mer myter om det bra med amning än vad det finns myter om vad som är bra med flaskmatning så okunskap borde ju snarare leda till ökad amning och inte till minskad.

Okunskap kastas nämligen fram i en väldigt massa inlägg i den här tråden, men det skulle ju kanske vara bra om man definierade vad man egentligen har okunskap om. Är det okunskap om att det kan göra ont? Okunskap om att det tillfälligt ger ett bättre immunförsvar?
    Det kan t.ex. vara att man inte vet hur en bebis äter och blir chockad över att bebisen vill amma "jämt", det kan vara att man tror att mjölken inte räcker till för att bebisen äter jätteofta när det kanske handlar om en tillväxtperiod, etc. Det finns många sådana trådar här, där man kan läsa om hur kvinnor har bristande kunskaper om amning.
  • Alexi

Okunskap enligt min mening handlar om missförståndet att man har för lite eller för dålig mjölk för att bebisen vill äta ofta, att sår oftast beror på felaktigt tag och svamp också kan orsaka smärta, att det finns riktigt kompentent hjälp att få (amningsmottagning och amningshjälpen), bvc kan alldeles för lite om amning.

• Echo
    skogsvitter skrev 2012-09-04 17:42:07 följande:
    Okunskap innefattar väldigt många saker i mina ögon. Som redan påpekats kan det tex handla om att många inte inser, eller får reda på, att bebisen kan vilja amma väldigt ofta, eller väldigt länge, eller skrika vid bröstet, eller ha svårt att komma till ro vid bröstet, eller behöva intensivamma hela kvällarna, eller kan behöva amma av andra anledningar än just för mat och att detta är högst normalt och inte ans innebär att amningen "inte fungerar" eller att man behöver börja med flaska.
    Fast att man börjar med flaska i ett sånt läge behöver ju inte bero på okunskap utan på att man helt enkelt inte tycker det är värt besväret. Jag är ytterst tveksam till att jag hade fortsatt amma om jag hade behövt amma flera timmar i sträck. Även om jag vet att det är "normalt". 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Alexi

Man läser ju i hur många trådar som helst om mammor som är så besvikna, ledsna och bittra över att amningen inte fungerat. Det är alla de som hade varit hjälpta med bättre kunskap för kan man mer om amning ser man att många av dem gett upp amningen i onödan.

• leiapp

Okunskap och orealistiska förväntningar på nyblivna mammor.

Min bebis ville amma flera ggr/timme och hela kvällarna (utom nätterna då var det lite lugnare) under hans första tre månader. Hade jag för lite mjölk? Icke han gick upp 400g i veckan Jag tror att han är ett typexempel på en bebis som ofta får ersättning. De tolkas som att de inte blir mätta men det var absolut inte det som det handlade om för hans del. Det gick inte att jämföra med vänner vars bebisar snabbt gick över på var 3:e timme. Det är nog de sistnämnda som helammas längre. Såna bebisar som min son får gå över på ersättning.

Man ska vara så snabbt tillbaka i sitt vanliga liv och vara beredd att vara lika social som vanligt etc. Det var inte så lätt att ta sig ut med honom i början men det fick vara så. Nu några månader senare är det ju en milsvid skillnad. Allt måste få ha sin tid.  

• Natulcien
    Echo skrev 2012-09-05 09:13:45 följande:
    Fast att man börjar med flaska i ett sånt läge behöver ju inte bero på okunskap utan på att man helt enkelt inte tycker det är värt besväret. Jag är ytterst tveksam till att jag hade fortsatt amma om jag hade behövt amma flera timmar i sträck. Även om jag vet att det är "normalt". 
    Visst, undantagen bekräftar regeln. Säkert finns det de som inte orkar eller tycker att det är "värt besväret", men ofta handlar det, som sagt, om okunskap.
  • lawa
    Otillräckligt stöd och tidigt hem från BB tror jag var det avgörande i mitt fall. Plus att jag inte visste hur jag på bästa sätt skulle få igång amningen som "stördes" av att dottern tillmatades från födseln.
    Vi fick åka hem efter knappt två dygn med ett matningschema och en trave plastkoppar (sådana man dricker medicin ur) med en bebis som hellre ville sova än att ligga vid bröstet...Personalen sa att amningen såg ut att fungera bra - och jag hade ju inget att jämföra med. (Idiotiskt tänker jag nu, jag skulle ha varit kvar längre)

Någon helamning blev det inte för jag kom inte ikapp, men jag delammade tills dottern vid 5 månaders ålder bara ville ha flaskan när hon var hungrig. Jag ammade först, och gav sedan flaska vid behov. Delamning, om man gör på detta sätt, är rätt besvärligt och jag förstår om man då går över till endast flaskmatning. Man får så att säga alla "nackdelar" med amning respektive flaskmatning, men inte så många fördelar - om man nu ska prata om för- och nackdelar.

Hoppas verkligen att jag får helamma nästa gång om det blir någon...    
  • Mörksuggan
    leiapp skrev 2012-09-05 10:20:22 följande:
    Man ska vara så snabbt tillbaka i sitt vanliga liv och vara beredd att vara lika social som vanligt etc. Det var inte så lätt att ta sig ut med honom i början men det fick vara så. Nu några månader senare är det ju en milsvid skillnad. Allt måste få ha sin tid.  
    Visst finns de många som tror att allt ska vara som vanligt efter att barnet kommit men det är ju bara första barnet som man kan spendera månader innomhus med. Om man inte väntar tills äldsta barnet går i skolan. Men så länge är det ju få som väntar (frivilligt iaf).
    Man ska inte tro på allt som är sant...
Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?