• UWO BaraJag

Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?

Antal mammor som ammar sjunker både från år till år nu och med ökande ålder på barnet. Många ammar första veckan medan antalet som ammar vid 6 månader är betydligt lägre.
    Känns som många inom professionerna diskuterar men vad tror ni mammor? *lite nyfiken att höra åsikterna från dem de pratar om*

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 11:23
    Tusen tack för alla svar! Har läst alla. :)

Det är många som pratar om denna sjunkande amningsfrekvens men få röster som kan säga varför. Så när föreningen Amningshjälpen ska planera sina eventuella aktiviteter för 2013 ville jag höra från er mammor hur era upplevelser är.
    Svaren kommer inte sparas, inte citeras och inte anges från var uppgifterna kommer annat än "från mammor".
    Ville bara har er syn.

Mycken tack för engagemang!!!
  • Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?
  • Wanilia

Kan ni ge några bra tips på några böcker eller hemsidor där det står om tekniken, tips, osv. Är gravid med första barnet (i vecka 19) och vill verkligen att amningen ska fungera då det blir dags. Nu har jag inte läst på mig så mycket ännu, men det låter ju som om man inte kan lita på att man får all den information som man behöver på BB och rådgivningen. Var hittar jag då denna information?

• Natulcien
    hannis skrev 2012-09-15 06:15:14 följande:
    Lustigt att många tar upp jämställdhetsperspektivet när det visat sig i studier att ammande föräldrar delar på föräldraledigheten i högre utsträckning än flaskmatande föräldrar.

Själv ammade jag i två år men delade ändå lika på föräldraledigheten med barnets pappa. Vi är i högsta grad jämställda och barnet och pappan har utmärkt anknytning.
    Ja, jag tycker också att det är väldigt konstigt. Som om man inte kan vara jämställd för att man ammar. Jag får inte ihop det...
  • leiapp
    Wanilia skrev 2012-09-15 07:17:46 följande:
    Kan ni ge några bra tips på några böcker eller hemsidor där det står om tekniken, tips, osv. Är gravid med första barnet (i vecka 19) och vill verkligen att amningen ska fungera då det blir dags. Nu har jag inte läst på mig så mycket ännu, men det låter ju som om man inte kan lita på att man får all den information som man behöver på BB och rådgivningen. Var hittar jag då denna information?

Amningshjälpen är en ideell förening med bra information och de har även en skrift "Sugen på livet". Bloggen amningsbloggen.blogspot.com har många bra inlägg när man rotar runt i arkivet.

Lycka till!  
  • Lavish
    Lustigt att många tar upp jämställdhetsperspektivet när det visat sig i studier att ammande föräldrar delar på föräldraledigheten i högre utsträckning än flaskmatande föräldrar.

Själv ammade jag i två år men delade ändå lika på föräldraledigheten med barnets pappa. Vi är i högsta grad jämställda och barnet och pappan har utmärkt anknytning.
    Därför att både jämställdhet och lång amning brukar hänga samman med hög utbildningsnivå och diverse andra kriterier kanske?

Jag säger inte att alla som skippar amningen gör det för att de har svårt att få en jämställd situation under amningen. Bara att det kan vara en anledning till att amningsfrekvensen MINSKAR.

Vi delade också på ledigheten, jag ammade och jag tycker vi är jämställda i föräldraskapet idag, (barnet 17 mån). Men de första 4 månaderna, helamningsperioden, fanns det inget jämställt i föräldraskapet. Det var oförenligt med helamning.
  • Vinterankan
    leiapp skrev 2012-09-15 07:17:24 följande:
    Det stämmer inte amning ger massa hälsofördelar. Visste du t.ex. att ammade barn har lägre risk för övervikt? Det beror på att med flaska styr de inte sin mättnadskänsla och inpräntar ett mönster av att överäta. Det här hänger i som vuxen och man får då högre risk för övervikt, diabetes typ-2 och högt blodtryck. Det var bara ett exempel.

Det är för mig en gåta att inte det här talas mer om idag särskilt sedan övervikt och alla sjukdomar som kommer i dess spår ökar lavinartat.
    I vår familj med en hälsosamm livsstil så ser jag risken för övervikt som minimal. Tror knappast att det är amning eller inte amning som ligger bakom att barn är överviktiga. Det kan till viss del stämma men det finns ju andra faktorer som är oändligt mycket viktigare. Med tanke på hur smal vår dotter är och hur lite hon äter så ser jag det som fantastiskt om flaskmatningen kan bidra till att vår son äter mer så att vi inte behöver oroa oss lika mycket för undervikt som vi gör nu. 

Undrar också hur mycket dessa studier har korrigerats mot falska korrelationer.  
  • skogsvitter

Mycket intressant! Vet du vart man kan läsa lite om detta?
  • skogsvitter
    Lavish skrev 2012-09-15 09:00:48 följande:

Vi delade också på ledigheten, jag ammade och jag tycker vi är jämställda i föräldraskapet idag, (barnet 17 mån). Men de första 4 månaderna, helamningsperioden, fanns det inget jämställt i föräldraskapet. Det var oförenligt med helamning.
    Jag undrar faktiskt hur folk tänker när de resonerar så här. Varför är det inte jämställt, bara för att man har olika syften? Bara för att man gör olika sysslor, är det då ojämställt?!

För mig är jämställdhet och helamning fullkomligt förenligt. Men så ser jag också på de båda föräldrarnas roll som precis lika viktiga. Måste de ha samma roll för att det ska vara jämställt enligt dig?
  • Lavish
    skogsvitter skrev 2012-09-15 09:52:13 följande:
    Jag undrar faktiskt hur folk tänker när de resonerar så här. Varför är det inte jämställt, bara för att man har olika syften? Bara för att man gör olika sysslor, är det då ojämställt?!

För mig är jämställdhet och helamning fullkomligt förenligt. Men så ser jag också på de båda föräldrarnas roll som precis lika viktiga. Måste de ha samma roll för att det ska vara jämställt enligt dig?
    Föräldraskapet är ojämställt om en förälder tar större delen av allt som har med barnet att göra.
  • leiapp
    skogsvitter skrev 2012-09-15 09:48:17 följande:
    Mycket intressant! Vet du vart man kan läsa lite om detta?

Denna studien visar att svenska pappors socioekonomiska status och uttag av föräldraförsäkring påverkar hur länge barnet ammas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Här är en artikel där samma forskare själv lägger fram teorier till vad sambandet kan bero på: http://debatt.svt.se/2010/09/08/amningsexpert-darfor-bor-mannen-lyda-ohly/ 
  • Majmamma1984

Jag tror att många ger upp för tidigt. Det är mycket lättare att gå och köpa ersättning än att stå ut de första 2-3 veckorna. Om inte det alternativet var lika lättillgängligt (fanns på färre ställen och var dyrare) så skulle nog fler amma.

Sen blir jag lite irriterad på de som inte tror de har nog med mjölk. Utdrivningsreflexen måste starta för att mjölken ska komma ordentligt. De tror att deras barn inte blir mätt och provar pumpa för att kolla "om de har nog med mjölk" och ser då att det kanske inte komemr så mycket. Mest troligt för att utdrivningsreflexen inte satt i gång.

Man måste vara avslappnad vid amning och så spänner brösten till efter en stunds sugande och det bara sprutar mjölk. Om jag är spänd så kommer det inget/lite.

Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?