Fick mitt första sommarjobb som vårbiträde på ett äldreboende när jag var 18. Gjorde bort mig rejält redan första dagen, antagligen för att jag var så fruktansvärt nervös.
- skulle handla åt en äldre dam. Gick till affären och köpte allt som stod på listan (trodde jag). Gick till kassan, betalde och vandrade tillbaka till boendet med fulla kassar. När jag packat upp hos tanten så ville hon se kvittot. Hon hade gett mig en 500 lapp och då allt gått på 350 kr skulle hon få 150 tillbaka. Jag mindes att jag hade stoppat ner pengarna i min väst och började leta i fickorna men hittade varken pengarna eller kvittot. Fick total panik, ursäktade mig och sprang till personalrummet och letade upp min plånbok. Hade 150 kr löst och mindes att det var vad hon skulle ha tillbaka så gav henne det. Hon var väldigt sur av sig tanten och blev flyförbannad för att hon inte fick se kvittot, larmade övrig personal och sa att jag försökte lura henne på pengar.
(Det var ganska uppenbart att jag inte gjort de då jag kommit tillbaka med 2 fyllda kassar) Jag trodde jag skulle gå under jorden. Tänkte att jag kanske glömt kvittot i butiken så tänkte springa tillbaka, när jag kommer utanför entrédörrarna ser jag en bit papper som flyger omkring bland buskarna. Tack och lov så var det kvittot.
Sprang tillbaka till tanten, lyrisk över att jag hittat kvittot och för att jag kunde bevisa för henne (och övrig personal) att jag inte lurades. När hon sedan granskat kvittot och satte sig i soffan så rynkar hon på näsan och frågar efter tidningen. Självklart fanns en baksida på inköpslistan som jag missat. Hon kokade så arg hon var, larmade personalen och sa att jag var oduglig och borde få sparken. Jag knallade tillbaka till affären och grät hela vägen.
- Missade ett morfinplåster på signeringslistan. Fick en avvikelse på mig.
- Glömde borsta en tants hår innan hon skulle ha utevistelse. Blev utskälld efter noter av övrig personal när jag kom tillbaka.
- Kom 15 minuter för sent till en tant (detta pga första incidenten som jag nämnde) som sedan gick ner till vår chef och klagade på mig.
- En gubbe med cancer (var öm i hela kroppen, hade väldigt ont) skulle upp i liften med liftmatta. Jag hade aldrig jobbat med lift innan och liftmattan hamnade fel pga mig, han skrek av smärta och bajsade på sig i samma stund som han lyftes upp.
- Blev utskälld av en medarbetare då vi skulle byta blöja på en dement tant och jag inte drog i draglakanet tillräckligt mycket så hon fick ta i mer än mig. Tydligen var hon nyopererad och kunde inte jobba dagen efter pga av mitt misstag då hon överansträngt sig.
- skulle tvätta åt en tant, vit tvätt. Råkade få med en röd strumpa så allt blev rosa.
Detta var alltså på min första dag, alltihop. Behöver jag säga mer än att jag grät hela vägen hem? Kom dock in i rutinerna och arbetet ganska snabbt därefter och stört trivdes hela sommaren. Grät när jag skulle sluta och de gjorde några av de boende också. :)