• Mine18

Fotbollsträning och matcher under graviditet?

Hej!
    Jag är 22 år, 172cm/66kg, normalt BMI och är van att träna 2 ggr i veckan fotboll och 2 matcher per vecka, fd rökare, men ändå inte super bra kondis.

Är gravid i vecka 11 nu och jag undrar hur länge till jag kan träna fotboll (vara med spel mässigt på träningar) samt hur länge till jag kan spela match (mot andra lag än ens eget) ?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Fotbollsträning och matcher under graviditet?
  • Träningsexpert Elmina

Mår du bra kan du träna på som vanligt fram till vecka 20. Men undvik att gå in i närkamper även om risken är liten att det ska hända något med fostret då det är ganska skyddat.

Risken att ramla ökar när magen växer då kroppstyngden förskjuts. Dessutom har du sämre balans vilket du kan ha i åtanke.

Rusher kan vara en stor påfrestning på bäckenbotten vilket är viktigt att tänka på. Längre in i graviditeten ökar hormonerna som gör det svårare att hålla tätt och då är inte löpningen att rekommendera.

så jag kan inte ge dig ett exakt svar, utan du måste försöka lyssna på kroppen.

Lycka till 

• Mine18

Hej! Tack så mycket för ett bra svar, mänga som säger lyssna på kroppen. Men du gav mig några andra bra svar att tänka på tex med balansen och tyngden framåt osv, så det ska jag absolut gå efter!

Tänkte på närkamperna, eftersom det är väldigt svårt att inte gå in i en närkamp i en match så kanske det är bäst att bara träna och inte spela matcher redan nu? Eller vad är bäst?

Och efter v 20 så va löpning inte så bra ju , men kan man va ute och jogga sakta och kanske 2-3 km om man annars mår bra? Eller det är inte heller bra för bäckenbotten?

Med vänlig hälsning, Sara

• Mine18

Okej!
    Om jag ska va ärlig så nej, jag kan inte låta bli närkamper, är stark i närkamper så jag går in i dem ganska ofta :/ ska jag låta bli att spela match då?

• Träningsexpert Elmina
    Mine18 skrev 2012-09-09 16:50:40 följande:
    Okej!
    Om jag ska va ärlig så nej, jag kan inte låta bli närkamper, är stark i närkamper så jag går in i dem ganska ofta :/ ska jag låta bli att spela match då?
    Jag önskade jag kunde ge dig ett svar. Fostret är bra skyddat men man kan ju aldrig säga att det är skyddat till 100%. 

Så du måste göra valet själv.

Trist svar, men jag vill varken säga bu eller bä

• Mine18

Okej tack! Det är tre veckor kvar av säsongen så jag spelar ungefär 2-3 matcher till sen är det bara inomhus :) och då blir de inte heller närkamper!
    Tack för alla bra svar!

Svar på tråden Fotbollsträning och matcher under graviditet?