• Elskling123

HJÄLP!hur får jag min 3månaders bebis sova utan bröstet

hjälp mig ni som är kunniga! Min dotter är van att somna med tutten i munnen efter amning och det händer väldigt sällan att jag kan lägga ner henne i sängen eller någon annanstans efter att hon somnat. Hon är extremt fäst vid mig vilket jag tycker i o för sej är jätte mysigt! Men jag känner att jag måste börja lära henne att sova själv i sin egen säng så att jag någon gång hinner äta och ta hand om mig själv lite oxå.. Har börjat må dåligt för att jag aldrig hinner äta utan att slänga i mig maten o är rädd föratt jag ska bli sjuk o inte kunna ta hand om henne rätt om jag imte ändrar det hät smart. Hur har ni som varit i samma sits lyckats "avvänja" ert barn från att hänga i tutten hela tiden?? Finns det några knep för att få sitt barn att sova lite mer än 10min ensam????

• Svar på tråden HJÄLP!hur får jag min 3månaders bebis sova utan bröstet
  • J01

Din bebis är 3 månader! det är ingenting, hon är ett litet spädbarn.. låt hon snutta och gosa hur mycket hon vill!
    Du kan ju köpa färdigmat eller be din kille,någon vän eller någon släkting göra storkok åt dig och lägga i frysen om du känner att du inte hinner själv. 

Egentid får vänta......  

Antar att du vill äta på dagtid, om hon är mammig, köp en bärsele och bär henne så kan du fixa med det du vill och hon behöver inte känna sig lämnad.  

• Laudamus

Har inget uppmuntrande svar... sonen, snart 6 mån somnar bara för natten och på natten genom att ammas... Kan man accepterar detta är det bra, men när man mår dåligt själv så är det inte så kul.

Tips, någon?

Och TS, sover hon i vagnen?

• Snow Crash

Jag måste tyvärr instämma med övriga - det är inte så mycket att göra åt. Det går inte att lära så små olika beteenden; man får försöka hitta lösningar runt dem istället.

Min pojke var precis likadan; han sov bara med tutten i mun, och om han någon gång släppte taget, så gick det i 9 fall av 10 inte att flytta på honom. (Det tionde fallet kunde funka en stund om jag la honom på det varma stället där jag suttit i soffan.)

Hur är hon när hon är vaken? Vill hon bli buren hela tiden - testa bärsjal eller ergonomisk bärsele, så kan du få lite gjort. Gillar hon babysitter? Utan den skulle jag inte klarat mig; jag var själv med bebisen långa perioder nästan från start. Babysittern fick hänga med in i badrummet!

Skötbordet var faktiskt det första stället där sonen accepterade att ligga i alla fall 10 minuter utan att få spader. Så jag flyttade skötplatsen till köksgolvet, så fick han ligga där och titta på sin cirkusmobil medan jag åt.

Jag hoppas att det löser sig för er!

• Natulcien

Matintaget går att lösa.
    Antingen skaffar du en bärsjal eller bärsele och har henne i, så kan du äta och röra dig fritt medan hon sover.
    Alternativt får du göra i ordning maten innan amning och sen sätta dig med mat och bebis i skönaste fåtöljen och koppla av...

Sonen sov också helst i famnen efter amning i den åldern. Han kunde, i och för sig, även sova i vagnen (rullande vagn), men det gav ju ändå ingen tid till att göra saker eftersom jag var tvungen att dra vagnen då. Men med en bärsele att bära honom i kunde jag ju laga mat, äta, gå till tvättstugan, städa och plocka etc. Glad

• Elskling123

Tack alla som svarat. Känns genast lite lugnande att jag inte är ensam... Jag brukar använda bärsele men har något fel på min axel sedan tidigare och får ont efter en stunds bäfande vilket betyder att ja måste ta bort henne stra efter hon somnat. Brukar försöka härda ut men då klarar ja inte av o bära runt på henne senare. Hon vill vara i famnen alltid. Missförstå mig inte,jag tycker det är super mysigt att få va så nnära henne och så men det är när min mage känns rikgigt stressad och kroppen värker och jag mår illa som jag känner att en liten paus för att få nya krafter skulle behövas.. Jag är ensam mestadels med henne om dagarna så därföf som jag inte får så avlastning förrän eftermiddageen om ens det.. Jag får härda ut lite bara så blir der bättre sen..

• J01

Hoppas allt löser sig för er dock tror jag som du säger, det är bara att härda ut, om man vill se det så.

De flesta nyblivna mammor är själva hela dagarna innan deras partner kommer hem och jag tror nog att alla känner man bara vill lägga sig ner i bland och ta en paus, om det bara så är en liten kvart. 

Sen om du låter henne ligga och gråta i 1 minut medan du vilar din rygg/mage eller kokar upp pasta vatten eller går på toa så lär ju inte hon bli skadad för livet.

Har du testat att typ köpa alla olika babysaker som finns, babygym, skallror, nallar, speglar, musik med lugnande ljud, ljudböcker, mjuka böcker, napp?, nalle som spelar musik, babysitter, babygunga som spelar ljud eller har leksaker på sig, dina nycklar... jaa något som kan få henne att vilja underhålla sig själv.. så du kan ta en paus. Borde finns billiga saker begagnat, så slipper man lägga ut en förmögenhet. 

Kanske gå till öppna förskolan eller liknade så hon får fokus på annat... blir det kaos är det ju bara att gå hem igen. 

• J01

Nu var ju det typ förslag på allt annat utom sovandet.... :P

• Helle333
    Elskling123 skrev 2012-09-06 12:33:30 följande:
    hjälp mig ni som är kunniga! Min dotter är van att somna med tutten i munnen efter amning och det händer väldigt sällan att jag kan lägga ner henne i sängen eller någon annanstans efter att hon somnat. Hon är extremt fäst vid mig vilket jag tycker i o för sej är jätte mysigt! Men jag känner att jag måste börja lära henne att sova själv i sin egen säng så att jag någon gång hinner äta och ta hand om mig själv lite oxå.. Har börjat må dåligt för att jag aldrig hinner äta utan att slänga i mig maten o är rädd föratt jag ska bli sjuk o inte kunna ta hand om henne rätt om jag imte ändrar det hät smart. Hur har ni som varit i samma sits lyckats "avvänja" ert barn från att hänga i tutten hela tiden?? Finns det några knep för att få sitt barn att sova lite mer än 10min ensam????
    Du måste inte lära henne men jag förstår din frustration. När hon snuttar för att somna, kan du liggamma då? Om ni kan det och du märker att hennes snuttande avtar för att hon håller på att somna, lirka ut bröstvårtan ur munnen på henne, vaknar hon till och skriker så låt henne ta bröstet men varje gång snuttandet avtar så lirka ut bröstet ur munnen på henne. Det tar en liten stund men till slut lär hon sig att man kan somna utan att ha bröstet i munnen. Jag gjorde på det sättet med min dotter, för oss fungerade det jättebra. Jag tror det tog max två veckor innan hon själv släppte taget när hon höll på att somna och vände på sig. Det tar tid. Men det är värt det i slutänden. Jag valde den här snällare metoden istället för skikmetoden som jag inte alls tycker om. (det finns en jättebra bok som heter Somna utan gråt, det är ur den övningen med att ta ut bröstet fanns med)
  • Snow Crash
    J01 skrev 2012-09-07 09:04:07 följande:
    Nu var ju det typ förslag på allt annat utom sovandet.... :P
    Jo, fast det är nog så man får göra ibland! Om det bara funkar att sova i famnen, så får man köra på det och försöka få saker gjorda under vakentiden istället.

Helle333, ditt knep med liggamningen var det som till slut funkade för oss också. När knatten somnat började det gå bättre och bättre att pilla ut bröstvårtan, rulla därifrån och smyga ut. Det var som om en helt ny värld öppnade sig; hela första veckan (det här var vid 6-7 mån) satt jag bara som en fågelholk när han somnat. "Hjälp, barnet sover och jag är i ett annat rum! Vad ska jag göra nu?"

TS, vad har du för bärsele? Är det en Babybjörn så förstår jag att du får ont i axlarna, de är rena döden! Prova en sjal (brukar finnas bra begagnade på Blocket) eller en ergonomisk bärsele, de fördelar tyngden på ett helt annat sätt. Jag har en hemmabyggd mei tai med breda axelband, då bär höfterna upp största delen av tyngden, och det blir nästan inget tryck alls på axlarna.
Svar på tråden HJÄLP!hur får jag min 3månaders bebis sova utan bröstet