• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Vantar, mössor, halsdukar, pannband och liknande saker anser jag är förbrukningsvaror - jag skulle aldrig i livet betala större summor för såna saker.  Jag köper 5-pack fingervantar på Hm för 79 kr  tex.  Såna saker finns att köpa året om dessutom så jag köper på mig när det är billigt,  "barnen" (läs jag) önskar sig sånt i födelsedagspresent o julklapp så sjunker summorna också.

behöver man skidhandskar eller specialvantar  finns dom att hitta för bra peng på second hand.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 14:38:24 följande:
    Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 
    Beror väl på hur gamla barnen är men jag skulle aldrig betala en tusenlapp för en overall.
    Inte heller SÅ mycket för ett par skor.

Varma tröjor har man väl ändå?
    Jag köper mycket på fyndmarknader men då är ju mitt barn dagisbarn och där det är idiotiskt att klä på dem nya, dyra kläder.
    Är barnen större krävs lite finare kläder.

Sockar kostar inte en förmögenhet och vantar, ja jag vet inte men jag ger inte många tior.

Jag kanske har turen som har ett barn som är väldigt varmt men det är inte helt lätt det heller.

Fleecefodrat regnställ klarade han sig på hela förra vintern faktiskt som jag gav ca 130 spänn för på GeKås. Och ja, det höll och mitt barn är ganska vilt.
    Hade thermobyxor och jacka men det var bara thermobyxorna som använder ett fåtal gånger.

Mössor har jag köpt på KappAhl, då har man råd att köpa flera om de andra kommer bort.

Sen är GeKås guld värt för sockor och nya kläder.

Ska troligen ta en tur till GeKås vid månadskiftet och köpa vinterkläder och byxor om jag hittar. Räknar med att allt kommer kosta under 4 tusen.

Skor köper vi på Dechman, köpte vinterkängor förra året för 350.

Och nej, jag har inte överflöd. Går på socbidrag och har en sambo som inte tjänar något alls just nu och lever på mitt bidrag.

Men återigen, allt beror ju på åldern på barnen.
  • Anonym

Precis som med allt annat här i livet så behöver inte dyrt alltid vara det bästa.

Våga prova andra märken också.

Jag har en äkta vild 4-åring och jag är glad om hans vanliga joggingbyxor och swettiströja håller mer än några veckor.

jag köper overaller på vanliga klädkedjor och second han, nu senast hittade jag en overall i äkta bävernylon med gummiförstärkta knän och byxbak. Har hittills hållit i två vintrar....  150 spänn begagnat. Märket bortklippt så jag vet inte alls vad det är för märke.

Förra året köpte svärmor en overall på ica maxi som också höll måttet en hel säsong, tyvärr växte han ur den.

Skor där köper jag 3-par o betala för två på skopunkten, eurosko och liknande kedjor. Vet jag att en modell och särskilt märke funkar så kan jag även köpa via nätet och få ner priset ytterligare.

Jag bor i norrland och här är det verkligen vinter, och man behöver inte ödsla så himla mycket pengar på dyra ytterkläder om barnen är ordentligt klädda undertill.  Jag blir faktiskt lite chockad över alla föräldrar som skickar sina flickor till dagis iklädda ett par tunna leggings och klänning under overallen i smällkalla vintern.  klart ungarna fryser även om dom har reimaoveraller. 

• Anonym

Köpte billigt förut men insett att en rejäl overall i Västerbotten är ett måste. Den unge jag har nu sliter overaller så att jag skulle behöva två per år minst, men när jag köper Didriksson eller Helly Hansen har de varit jättefina även året därpå.
    I år behöver han en jacka och byxor förutom overallen från ifjol, nya skor (700 där snålar jag inte längre, det ska vara rejäla skor, Kuoma helst för norrländskt klimat. Vantar rejäla Hestra-vantar då vi är mycket ute i snön på vintrarna. Underställ i microfleece, ullunderställ ska också köpas in. Funktionssockar också.

• Anonym
    fortsätt paddla skrev 2012-09-08 20:59:07 följande:
    Får jag fråga här? Låter ni barnen ärva skor av varandra?
    Dom små skorna st 22/23 i bra märke har jag låtit gå i arv men nu gäller det ett par Viking st 29. Dom ser inte slitna ut alls men..ja hur gör ni?
    Aldrig. Barn sliter skor olika fick jag lära mig i somras när ett par sandaler gav sonen ordentliga skavsår.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 19:24:16 följande:
    Jag har alltid köpt ytterkläder av märkena Molo, Isbjörn, Reima, Gneis och Pop och skor av märkena Ecco och Viking. Mössor har varierat och vantar har vi mycket Hestra...har jag gått på myten om att dyrare är bättre? Är de billigare märkena lika bra?

Att köpa vinteroverall från ICA-Maxi eller  Kapp Ahl  -   tror du det är barnmisshandel?   Eller på klädbytardag!?
  • Anonym
    gbgumman skrev 2012-09-08 21:14:21 följande:
    Känns hemskt att säga men jag har bara råd med det bästa till två barn därför blev det bara två barn. Fyra skull bli för dyrt så är det dock. Hade jag bara haft råd till ett barn så är jag ganska så säker på att det bara blivit ett. Gäller allt inte bara vinterkläder.
    och du tror inte att vi andra med många barn vill köpa det bästa till våra barn?

Som du ser av svaren här i kören är det ju upp till var och en att avgöra vad som är det bästa. Inget barn fryser och inget barn far illa vare sig man köper Reima eller second hand för 50 spänn.

• Anonym

Jag tycker barn på förskolor där jag jobbat ,haft dåliga kängor,tunna bomullsstrumpor och dåliga kalla vantar. Så föräldrar,tänk på det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 14:38:24 följande:
    Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

Jag köper bara det bästa till barnen! Om du vill ha budgetalternativ så kolla in PoP, De har (om inte annat) prisvärda och funktionella plagg.  
  • Anonym
    nevermind skrev 2012-09-08 23:42:01 följande:
    Man skaffar väl inte så många barn så man inte har råd att köpa vinterkläder?

Livet kan förändras. . .
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift