• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Indianica skrev 2012-09-12 08:48:18 följande:
    I Norge är ull en självklarhet för de flesta, men det hör inte hit. Förstår inte din aversion mot ett material som enkelt får "fryslortar" att hålla en behaglig temperatur? Både jag och dottern är frusna av oss. När det är -15 grader och jkallare skriker dottern "Jag fryyyyyyyyser!" om hon har t ex en Reimaoverall med vanliga kläder under. Men du menar att det är ett "normalt beteende" för någon som "inte är en orkidé"? Dessutom går mina barn till skolan varje dag och de är ute varje rast och har utedagar med kläder efter väder. Det innebär att man är utomhus en hel förmiddag även om det är -25 grader. Jag har dock ifrågasatt denna utomhusaktivitet i svinkyla eftersom det finns sådana som du finnen, som faktiskt inte har kunskap om bra kläder eller vill lägga pengar på bra kläder till barnen som tvingas vara ute då. Vad de ska frysa

är det -25 ska de INTE vara ute med barnen! säg det till dagis!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-12 12:27:30 följande:
    Kalasbyxor tycker jag är snordyrt!
    Håller med! Grabbens senaste kostade ca 130kr per par.
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-09-12 14:24:40 följande:
    är jag också bra nyfiken över!!:)

------
    vår äldsta son blir jättelätt kall och det enda som värmer då är ull och fleecekläder!!!
    även inomhus..!!! 

så på vintern kör vi didriksons overall, fleeceställ och ullunderställ till honom just för att han blir så pass kall.. (och jo han rör sig)..
    vår yngsta son är väldigt varm istället av sig.. 
    Du har aldrig provat att sätta på honom kalasbyxor, de värmer underbart!
  • Anonym
    Starbaby skrev 2012-09-12 14:57:20 följande:
    Näe, jag tror inte man skiljer på könen, men jag kan ha fel.
    Det hette kalasbyxor i allas munnar på 70-talet då jag var barn. På den tiden hade både pojkar och flickor ända upp till ca 12 års ålder. Vet inte om det är så många 12 åriga killar som har kalasbyxor idag?
  • Anonym

BookLady skrev 2012-09-12 14:53:36 följande:
    Kallas det kalasbyxor till pojkar och strumpbyxor till flickor kanske...?

Ang om de värmer för frusna barn på vintern så tror jag inte det om de inte är gjorda av ull och då kan man lika bra köpa ullunderställ. Dottern får inte gå i vanliga strumpbyxor av bomull/polyester under overallen på vintern när det är minusgrader. Då blir det underställ. Bomull kyler.
    Dagens moderna kalasbyxor är precis lika effektiva som underställ och betydligt billigare. Ännu ett plus är att man slipper glipan mellan byxa och strumpa.

Dessa brukar vi beställa  både till mej och min man. Som ni ser så är det både för män och kvinnor.

http://85.25.136.73/theNetShop-p404h15s55-Strumpfhose-mit-Fuss.html

• Anonym
    MissAdelaide skrev 2012-09-12 17:58:04 följande:
    KappAhls Kaxs Proxtec är jättebra. Vattentäta, vindtäta och andas. Väldigt prisvärd och har fått bäst i test. Kostar runt 750 kr för overallen men är man med i klubben så kan man ju använda en 25% rabatt kupong så då blir det ju inte så mycket. Annars kan man hitta den ännu billigare begangnad på t.ex tradera.

När det gäller skor så kommer man långt med vinterfodrad gummistövel. Ellos har annars ganska mycket prisvärt till vintern.

Lycka till !
    Då måste de ha förbättrats väldigt mycket sen förra säsongen, för alla ungar på förskolan jag då jobbade på frös extremt i proxtec trots att många hade ullunderställ och annat. Dessutom blev de alltid våta rakt igenom också. Usch!
  • Anonym
    Starbaby skrev 2012-09-12 15:19:17 följande:
    Brukar din man gå omkring i strumpbyxor.....en väldigt modern man isåfall. Min hade inte gjort det även om han fick betalt.
    Ja det gör han när det är kallt ute, ett mycket mer praktiskt plagg en underställ/långkalsonger tycker vi båda.
    Vad skulle felet vara med det? Det är bara i Sverige som vi har sådan bögskräck och tror att man är transvestit eller bög om man skulle använda detta plagg. I Tyskland och Norge bla använder så gott som alla män kalasbyxor. SOm ni kanske såg i "anonsen" så står det för både HAN och hon....
  • Anonym
    Anonym (&) skrev 2012-09-13 08:48:09 följande:
    Besvärligt med strumpbyxor, direkt man trampat i blött så måste hela byxan av, bättre med sockar som är lätta att byta.

Nu går varken jag eller min man så ofta i blöta pölar, så det räcker med att ta ett par nya kalasbyxor varannan dag.
    Barnen har ju stövlar på sej så¨dom råkar heller inte ut för det problemet.
  • Anonym
    MissAdelaide skrev 2012-09-12 17:58:04 följande:
    KappAhls Kaxs Proxtec är jättebra. Vattentäta, vindtäta och andas. Väldigt prisvärd och har fått bäst i test. Kostar runt 750 kr för overallen men är man med i klubben så kan man ju använda en 25% rabatt kupong så då blir det ju inte så mycket. Annars kan man hitta den ännu billigare begangnad på t.ex tradera. När det gäller skor så kommer man långt med vinterfodrad gummistövel. Ellos har annars ganska mycket prisvärt till vintern. Lycka till !

Nej, den blev inte bäst i test. I fjol blev den trea i testet och bedömdes som "prisvärd". I år blev den fjärde sämst. Fodrade gummistövlar skulle aldrig få komma på mitt barns fot, de värmer men andas nada och ingenting ifall barnet svettas eller blir för varmt, vilket innebär att barnet då snabbt blir kallt pga fukten i stöveln. Ellos overall blev för övrigt sämst i årets overalltest, kan vara värt att veta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-12 15:13:07 följande:
    Dagens moderna kalasbyxor är precis lika effektiva som underställ och betydligt billigare. Ännu ett plus är att man slipper glipan mellan byxa och strumpa.

Dessa brukar vi beställa  både till mej och min man. Som ni ser så är det både för män och kvinnor.

http://85.25.136.73/theNetShop-p404h15s55-Strumpfh ose-mit-Fuss.html

Dom ser härliga ut! I vilka färger finns dom?
  • Anonym
    Anonym (&) skrev 2012-09-13 23:29:45 följande:
    Oj oj oj! Trodde inte att snön låg kvar så länge ens i norra Sverige, i fjällen är det självklart att det finns snö länge men inte på låglandet.
    Var bor du? I Abisko kanske?

Hittade detta, lite kul läsning och allmänbildande. :)
    hogalid.skola.kiruna.se/levande/83a/klimat1.h...

Det är väl inget konstigt? Jag bor i Piteå (kusten) och ibland ligger snön kvar här långt in i maj i alla fall. 
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-09-13 22:29:28 följande:
    men har du då ullsockor på barnet så blir det väl inte riktigt den effekten??vi hade vikings ultra termo stövlar förra vintern o de funkade fint med ullsockor i.varma men inte svettiga fötter! ;) 

Nej, ullsockar mildrar litet eftersom de värmer även när det blir fuktigt. Och just den stöveln har ju ullfoder också. Men jag föredrar nog ändå torra fötter till mitt barn, och väljer därför sådant som andas..
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift