• pralinen86

Babyskydd/ Bilbarnstol?

Jag funderar lite över det här med babyskydd eller bilbarnstol. Jag har inte riktigt satt mig in i detta än, men som jag förstår det så använder man ett babyskydd i ungefär ett halvår innan man bör byta till bilbarnstol. Och skillnaden är att babyskyddet kan klickas ur och tas med från bilen utan att man behöver väcka barnet. Har jag förstått rätt då?
    Hur har ni andra gjort och tänkt, är det värt att lägga pengarna på ett babyskydd trots att man inte kan använda det så länge?

• Svar på tråden Babyskydd/ Bilbarnstol?
  • Stork

Mycket värt. Babyskydd kostar inte många hundralappar...

• pralinen86
    Stork skrev 2012-09-09 15:49:33 följande:
    Inte? Som jag förstått kostar de mellan 1600-3000 kr.
  • pralinen86
    Stork skrev 2012-09-09 15:49:33 följande:
    Vad är det förresten som gör det värt att skaffa babyskydd? =)
  • Sisisisi

Ja, ett babyskydd skulle jag absolut införskaffa! Även om en bilbarnstol är godkänd fRån 0 kg så passar den i te bra till nyfödda. Ett babyskydd är mer ombonad, har smalare band på selen och att man kan bära med sig babyskyddet är ju guld värt.

• Lillis80

Med tanke på bebisen är det helt klart värt det. Man ska ha ett babyskydd först eftersom bebisen halvligger i det. I en barnstol hamnar bebisen i en för upprätt ställning och det är inte bra för deras ryggar att sitta så. Inte ens i babyskydd ska de sitta för länge av samma anledning då små bebisar helst ska ligga helt plant. I en bilstol ska de heller inte sitta förrän de kan sitta ganska bra själva, och ffa hålla huvudet. Sen som du skriver - ett babyskydd kan man klicka ur och ta med sig om bebisen somnat, och det är väldigt behändigt :) Det saknar jag sen vi bytte till barnstol!

• Happymom

Hyr av ditt försäkringsbolag! Det är enkelt och smidigt och så gör vi. Kostar lite olika (t.ex beroende på om du är Vip-kund), men runt 50-80 kr i månaden). Det är definitivt det billigaste och ändå det säkraste (möjligen blir det billigare att sälja ett babyskydd om man beräknar "förlusten" som kostnaden för det).

• pralinen86
    Happymom skrev 2012-09-09 17:04:16 följande:
    Hyr av ditt försäkringsbolag! Det är enkelt och smidigt och så gör vi. Kostar lite olika (t.ex beroende på om du är Vip-kund), men runt 50-80 kr i månaden). Det är definitivt det billigaste och ändå det säkraste (möjligen blir det billigare att sälja ett babyskydd om man beräknar "förlusten" som kostnaden för det).
    Vad har du för försäkringsbolag? Vi har länsförsäkringar och de hyr inte ut längre. Har även kollat med Babyproffsen och hos dem kostar det 300 kr per vecka.

• Cornellia
    pralinen86 skrev 2012-09-13 12:44:06 följande:
    Vad har du för försäkringsbolag? Vi har länsförsäkringar och de hyr inte ut längre. Har även kollat med Babyproffsen och hos dem kostar det 300 kr per vecka.

Vi har länsförsäkringar och hos dem fick vi låna babyskydd.
  • Cornellia

Helt klart värt att skaffa babyskydd föresten, gud vad jag saknade möjligheten att ta ut skyddet och klicka fast det på vagnen, när vi var tvungna att byta.

Svar på tråden Babyskydd/ Bilbarnstol?