• pralinen86

Babyskydd/ Bilbarnstol?

Jag funderar lite över det här med babyskydd eller bilbarnstol. Jag har inte riktigt satt mig in i detta än, men som jag förstår det så använder man ett babyskydd i ungefär ett halvår innan man bör byta till bilbarnstol. Och skillnaden är att babyskyddet kan klickas ur och tas med från bilen utan att man behöver väcka barnet. Har jag förstått rätt då?
    Hur har ni andra gjort och tänkt, är det värt att lägga pengarna på ett babyskydd trots att man inte kan använda det så länge?

• Svar på tråden Babyskydd/ Bilbarnstol?
  • älskarlivet81
    Becciee skrev 2012-10-01 00:26:46 följande:
    Fick den nya biltema katalogen hem häromdagen, där fanns ett babyskydd för bara 279 kr. Billigt och bra

Billigt ja, men bra? Det tvivlar jag lite på dock.. Finns det tester gjorda med det babyskyddet?
  • Ishari

De där med att man ska byta till vanlig bilbarnstol när de kan sitta ordentlig, runt 6 månader kan ju inte stämma. Det är ju vikt det handlar om oxå. Våran dotter är 10mån men är ganska liten så hon väger inte 9kilo än som är minimum vikten för en stol som inte är babyskydd! Och trodde det var lag på att man måste ha ett godkänt babyskydd, inte äldre än 5 år gammalt?

• Tom Araya
    Ishari skrev 2012-10-01 06:02:18 följande:
    De där med att man ska byta till vanlig bilbarnstol när de kan sitta ordentlig, runt 6 månader kan ju inte stämma. Det är ju vikt det handlar om oxå. Våran dotter är 10mån men är ganska liten så hon väger inte 9kilo än som är minimum vikten för en stol som inte är babyskydd! Och trodde det var lag på att man måste ha ett godkänt babyskydd, inte äldre än 5 år gammalt?
    Jag är ingen expert men om du läser hur det motiveras, att sittställningen skiljer sig åt, kan det mycket väl vara så att babyskyddet helst byts ut mot bilbarnstol när barnet kan sitta ordentligt, oavsett om babyskyddets maxvikt ej ännu är uppnådd.
  • kiriaki

Fan va dyra babyskydd ar i Sverige! Har i USA kan man fa sakerhetsgodkanda babyskydd + barnvagn for under 1500 kr for bada... Kanske enklare att bestalla fran utlandet? Eller?

• Tom Araya
    kiriaki skrev 2012-10-01 06:13:37 följande:

Fan va dyra babyskydd ar i Sverige! Har i USA kan man fa sakerhetsgodkanda babyskydd + barnvagn for under 1500 kr for bada... Kanske enklare att bestalla fran utlandet? Eller?

Är de godkända i Sverige?

Om du läser så ser du att det går att hitta även i Sverige under 1500 kr.

Beställa från utlandet....vad blir slutsumman när du lagt på frakt, eventuell skatt och tullavgift?
  • Ishari
    Tom Araya skrev 2012-10-01 06:05:48 följande:
    Jag är ingen expert men om du läser hur det motiveras, att sittställningen skiljer sig åt, kan det mycket väl vara så att babyskyddet helst byts ut mot bilbarnstol när barnet kan sitta ordentligt, oavsett om babyskyddets maxvikt ej ännu är uppnådd.

Jo förvisso så. Men tänkte mer att bilbarnstolarnas minimum vikt brukar ju börja på 9kilo. Det var mer så jag tänkte =)

och iom att Vi har isofix till vårat babyskydd så kan Vi reglera vinkeln på det! =)

Men borde Vi byta redan nu Fast stolen funkar jätte bra för henne?
  • micksaan

Prata med NTF, man får byta till bilstol trots minimumvikten ej är nådd. Att en 1,5 åring åker Babyskydd känns inte allt säkert i mina öron. Vår dotter väger 7,8 kg nu är 6 månader och just lärt sig sitta, är på gång och byta stol snart!

Angående Babyskydd har bland annat värt barnens hus just nu aktas logico s med bas för 995:-.

• Sisisisi
    älskarlivet81 skrev 2012-10-01 05:52:46 följande:
    Billigt ja, men bra? Det tvivlar jag lite på dock.. Finns det tester gjorda med det babyskyddet?

Jo, är ju godkänt. Men eftersom även uppblåsbara bilstolar blir godkända så skulle jag inte lägga särskilt stor vikt på att det är godkänt att använda testerna är uppenbart inte tillräckligt tuffa.

Biltema är ju faktiskt inte kända för sin bra kvalitet, tvärtom. Billigt men inte hållbart...
  • Tom Araya
    Sisisisi skrev 2012-10-01 10:03:37 följande:

Jo, är ju godkänt. Men eftersom även uppblåsbara bilstolar blir godkända så skulle jag inte lägga särskilt stor vikt på att det är godkänt att använda testerna är uppenbart inte tillräckligt tuffa.
    Biltema är ju faktiskt inte kända för sin bra kvalitet, tvärtom. Billigt men inte hållbart...
    Det är en sanning med modifikation. Visst har de mycket skit men de har också en hel del grejer som faktisk är helt okej i kvalitet.
  • pralinen86

Jag såg också att det fanns ett extremt billigt babyskydd på biltema. Men när alla andra babyskydd kostar från en tusenlapp och uppåt så känns det direkt som något är fel med detta babyskydd.
    Jag skulle reagera likadant om någon säljer en ny bil för 5000 kr, det är något lurt, eller hur?

• Sisisisi
    Tom Araya skrev 2012-10-01 10:07:01 följande:
    Det är en sanning med modifikation. Visst har de mycket skit men de har också en hel del grejer som faktisk är helt okej i kvalitet.

Jo det är klart. Men då handlar det inte om deras billigaste alternativ.
  • Pippilångstrump

Ishari: för 5 år sedan skulle man det iaf. Hör med NTF. Annars är väl de festa stolar från 0 kilo nu? Iaf bär jag kollat

• Marsipan

jag pratade med NTF och dom sa att jag skulle byta för dottern sitter stadigt. -hon väger 8 kg och vi skulle byta iaf..babyskyddet är inte säkert alls. Jag önskade folk kunde kolla upp saker mer och att information ska finnas på bvc tex.. SKIT I MAXVIKTEN

• Cadencee

Vi hade förs tänkt hyra på babyproffsen (bor i Jönköping) men häromdagen ringde mamma och sa att en bekant säljer sitt babyskydd inklusive bas för 200:-. Dom köpte det själva begagnat för 500:- och jag och sambon valde då att slå till eftersom vi inte kommer hamna på 200:- om vi hyr :)

• pralinen86
    Cadencee skrev 2012-10-17 11:08:52 följande:
    Vi hade förs tänkt hyra på babyproffsen (bor i Jönköping) men häromdagen ringde mamma och sa att en bekant säljer sitt babyskydd inklusive bas för 200:-. Dom köpte det själva begagnat för 500:- och jag och sambon valde då att slå till eftersom vi inte kommer hamna på 200:- om vi hyr :)
    Jag har för mig att jag läst att babyskydd inte bör vara äldre än fem år.
    Om ni inte vet helt vad babyskyddet varit med om skulle jag rekommendera er att göra en besiktning på det, så det inte är skadat på något vis.
  • Cadencee

Då vi känner dom som vi ska köpa av väldigt väl och vet att speciellt hon är väldigt petig och noggrann med sina grejer så liter vi på dom. Vi skulle aldrig köpa något om det inte kändes bra. Däremot skulle vi inte vilka köpa babyskydd från någon som är helt okänd.

• pralinen86
    Cadencee skrev 2012-10-17 11:27:06 följande:
    Då vi känner dom som vi ska köpa av väldigt väl och vet att speciellt hon är väldigt petig och noggrann med sina grejer så liter vi på dom. Vi skulle aldrig köpa något om det inte kändes bra. Däremot skulle vi inte vilka köpa babyskydd från någon som är helt okänd.
    Tänkte bara eftersom de själva köpt det begagnat... Men är hon petig och noggrann så har de ju säkert kollat babyskyddet innan de köpte det också. =)

• Cadencee

Det är det jag tror också :) jag vet inte vart dom köpte babyskyddet men då mina föräldrar kännt familjen länge så är vi inte oroliga :)

Svar på tråden Babyskydd/ Bilbarnstol?