• Anonym (Mamma)

För stort barn för blöjor.

Japp. Mitt barn är stor och lång för sin ålder men främst inte smal.

Det har flera orsaker men det är ingen idé att gräva ner sig i det nu. Vi har dels vidtagit de åtgärder vi kan.

Problemet är att blöjorna inte sitter så bra. Dagis har tagit upp att han nog behöver ny storlek. Men det finns inte vad jag vet. Kanske nån annan vet?

Vi använder Libero Comfort Fit för det är de som dagis önskat. Vi har även Up&go7 men de går bara sänder när man ska ta på dem så de har vi fått kasta.
    Han har tidigare reagerat hemskt illa på andra blöjmärken därför har vi valt att ha Libero eftersom de funkar.

Vet att det finns Up&Go i storlek 8 men så mycket större är de inte. Och försöker man kränga på en sådan blöja går de inte så sällan sönder.
    Dessutom är det färre blöjor i paketet men det får man ju ta.

Han har inte varit mogen att pottränas och han har inte så mycket språk att tala om pga en annan grej så våra försök har varit resultatlösa.

Kläder går ju att hitta om man är lite klurig, byxor får vikas upp men blöjorna..
    Nu ska vi dessutom ev börja på simskola och vad ska han ha då undrar jag?

Han är snart 3 år.

Ser helst att man kan hålla tråden till att ge råd och tips framför att racka ner på oss då ingen vet hela bilden av allt och jag inte vill lämna ut oss så mycket med risk för att någon ska känna igen oss.

• Svar på tråden För stort barn för blöjor.
  • Veliga Mamman

Min 7-åriga dotter har fortfarande nattblöja och vi får dem utskrivna av läkare på barnkliniken och det är Libero.
    Vi fick välja storlek och om vi ville ha Up and Go eller vanliga.

Ta kontakt med er läkare redan imorgon och fråga. 

Hoppas du får tag på några som passar.  

• Numminen

Jag har tyvärr inga blöjtips men du har ju redan fått många. En tanke väcktes dock hos mig när jag läste det du skrev om fordonsböcker. Kanske går det att spinna vidare på det genom att göra pottningen till en stund då man tippar ur lasten eller tömmer tankbilen? Antingen genom att ni berättar eller genom att sätta ihop en egen bok att läsa på toa. Lämpliga bilder lär ju gå att hitta på nätet eller i fordonstidningar. Vår son brukar tycka det är mycket roligare att städa om man leker transportbil tex.

Lycka till hur som helst med allt!

• knytet nr 2
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-11 21:38:26 följande:
    Ja, vi kanske tvingas prova pampers igen. För att ha en för liten blöja som skaver in i höften funkar inte heller. :/

Tack för rådet =)

Tack!
    Där verkade det ju finnas lite att välja på =)

Nu till en dum fråga från en trött mamma som säkert missat infon, men vart får man tag i dem?

Ska göra detta, vill ju att sonen ska ha det så bra det går =)

Jodå, vi har mycket kontakt med vården.
    Jag har kollat Liberos hemsida men kan inte finna att de gör Comfort fit i stil 8, hoppas att de kanske svarar på mejlet om just detta.
    Vi handlar på Ica och City Gross och nån gång på Willys men bor i en lite mindre by så att ta in nyheter är inte nåt de är snabba på vad det än gäller *s*

Jättebra tips med pottschema!   Har man bilder då som visar toaletten eller pottan som barnet kan använda sig av?
    Vi har köpt den där Pottboken som finns, den med en toaring på framsidan men han är hemskt ointresserad av allt som rör böcker om det inte är bilder på riktiga fordon *ler*
    Men som sagt, bra tips som helt klart är värt att testa för nån gång bör han ju bli blöjfri tänker jag =)

Vi har tagit bilder på både pottan, toaletten och barn som ser kissnödiga ut... sen har vi eftersom bytt ut dem mot bilder på när hon själv sitter på pottan. Vårt schema är numera utbyggt till att innehålla mer än bara pottan. Vi har gjort ett bildschema för hela dagen, då vår dotter är i stort behov av mycket tydliga rutiner och struktur, men oxå förberedelse. Det viktigasrte med bildschemat är att er son förstår vad bilden visar och betyder - de får gärna vara lite roliga så att de lockar till att titta på.  
    Vår dotter var oxå motsträvig i början men så fick hon prova kissa på gräsmattan och sen ställde vi pottan framför bompa på morgonen - allt för att locka till att prova kissa utan blöja.
    Det väkte intresset och sen har vi fortsatt, nu är pottan inne på toaletten och ibland vill hon sitta på på toaletten och ibland på pottan. Vi bryr oss inte om vilket. Vi är noga med att alltid ge henne tid då hon sitter där - vi läser alltid en bok, som hon får välja själv (blir oftast en alfons eller en bilderbok med traktorer och bilar ;) ).  
  • Anonym
    hysteria skrev 2012-09-12 09:29:43 följande:
    Vänta nu? Väger din 3 åring som är 103 cm lång 26 kg??!
    Klicka på visa endast på TS innan du hoppar ur byxorna av sensationslystnad.
  • Anonym (:o)

2 ½ år och väger 26 kg?????

kan ni inte försöka kämpa med vikten så han kommer i vanliga blöjor?

• Anonym
    Anonym (:o) skrev 2012-09-12 09:36:54 följande:

Klicka på visa endast på TS innan du hoppar ur byxorna av sensationslystnad.
  • Anonym

Du skulle ju kunna sy egna tygblöjor och använda med inlägg. Då får du ju dem i den storlek du behöver.

• elmadumle
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-11 21:51:04 följande:
    Han fyller 3 år närmare jul =)
    Jo, vi får helt klart testa att ta upp detta med dem också.

Han har en del andra problem, han var sen i talet och fick i början av sommaren rör inopererade så nu kämpar vi med detta plus polyperna som togs. Han ligger på en 1-årings nivå i talet.
    Sen astma och falsk krupp, laktosintolerans..  Så vi har mycket kontakt med vården. Övermäktigt många möten rörande honom men det blir ju bättre iaf =)

Övervikten har flera orsaker, en del är självklart att vi inte orkat hela vägen fram med kosten. Han är sådan att han lägger på sig väldigt lätt. Så jag vet att jag bär ansvaret.
    För att försöka ursäkta så har det varit otroligt tufft att ha han hemma i stort sett 1,5 år med så mycket mediciner i kroppen som gjort honom hopplöst överaktiv. Han reagerar väldigt starkt på sina mediciner. Tex får han inte komma i närheten av ipren längre då han kan hålla på dygnet runt.

Vi har bla fått beviljat en kontaktfamilj då vi helt saknar avlastning/stöd utifrån. Men detta var över ett år sedan och de har inte hittat någon för det finns inga.

Hans pappa gick totalt in i väggen i våras och fick en psykos. Så ja.. Jag har brustit i mathållningen.
    Dock är han 103 cm så han ska ju enligt BVCs fina kurvor väga lite mer än de i hans ålder så sett men inte så här mycket.

Jag skäms otroligt. Så döm mig inte för hårt, det gör jag redan själv.
    Ts man är inte någon övermänniska för att man är mamma, det är inte konstigt att ni inte har orkat med att fixa allt, det gör nog ingen i eran situation. Man får göra det bästa av det helt enkelt och ni har ju kontakt med vården om eran son, ni är medvetna om hans problem med vikten och gör så gott ni kan. Det finns de som inte bryr sig alls. Ni gör allt för eran son som går att göra i dagsläget, det är synd bara att ni inte kunnat få någon avlasting, jag hoppas de hittar någon som kan avlasta er snart, det behöver ni som föräldrar och framför allt som par. Skäms inte för något, ni gör redan allt ni kan och orkar för eran son.
    Jag önskar er lycka till med eran son och att ni får den hjälp ni behöver i framtiden också. Kram
  • elmadumle
    Anonym (:o) skrev 2012-09-12 09:36:54 följande:

Snälla, läs ts inlägg ordentligt innan du kommer med korkade kommentarer!
Svar på tråden För stort barn för blöjor.