• Anonym (Mamma)

För stort barn för blöjor.

Japp. Mitt barn är stor och lång för sin ålder men främst inte smal.

Det har flera orsaker men det är ingen idé att gräva ner sig i det nu. Vi har dels vidtagit de åtgärder vi kan.

Problemet är att blöjorna inte sitter så bra. Dagis har tagit upp att han nog behöver ny storlek. Men det finns inte vad jag vet. Kanske nån annan vet?

Vi använder Libero Comfort Fit för det är de som dagis önskat. Vi har även Up&go7 men de går bara sänder när man ska ta på dem så de har vi fått kasta.
    Han har tidigare reagerat hemskt illa på andra blöjmärken därför har vi valt att ha Libero eftersom de funkar.

Vet att det finns Up&Go i storlek 8 men så mycket större är de inte. Och försöker man kränga på en sådan blöja går de inte så sällan sönder.
    Dessutom är det färre blöjor i paketet men det får man ju ta.

Han har inte varit mogen att pottränas och han har inte så mycket språk att tala om pga en annan grej så våra försök har varit resultatlösa.

Kläder går ju att hitta om man är lite klurig, byxor får vikas upp men blöjorna..
    Nu ska vi dessutom ev börja på simskola och vad ska han ha då undrar jag?

Han är snart 3 år.

Ser helst att man kan hålla tråden till att ge råd och tips framför att racka ner på oss då ingen vet hela bilden av allt och jag inte vill lämna ut oss så mycket med risk för att någon ska känna igen oss.

• Svar på tråden För stort barn för blöjor.
  • puss

Fet finns natt blöjor upp till 25 år på affärerna.
    Som nån skrev, kontakta Bvc.
    Lycka till

• Anonym (Mamma)
    elmadumle skrev 2012-09-12 09:47:08 följande:
    Ts man är inte någon övermänniska för att man är mamma, det är inte konstigt att ni inte har orkat med att fixa allt, det gör nog ingen i eran situation. Man får göra det bästa av det helt enkelt och ni har ju kontakt med vården om eran son, ni är medvetna om hans problem med vikten och gör så gott ni kan. Det finns de som inte bryr sig alls. Ni gör allt för eran son som går att göra i dagsläget, det är synd bara att ni inte kunnat få någon avlasting, jag hoppas de hittar någon som kan avlasta er snart, det behöver ni som föräldrar och framför allt som par. Skäms inte för något, ni gör redan allt ni kan och orkar för eran son.
    Jag önskar er lycka till med eran son och att ni får den hjälp ni behöver i framtiden också. Kram
    Tack.. Mina ögon tåras av att någon kan se förbi allt, tack!
    Det är otroligt kämpigt och vi gör allt för vårt barn men det har som sagt inte räckt.

Avlastningen har vi gett upp hoppet om. Man får kämpa vidare själv. Dock har vi den enorma turen att ha dispans på dagis så sonen kan få leka av sig och vi få lite andrum.
    Dock går många dagar åt för att gå på möten då jag har några diagnoser *skäms*
    Har inte fått nån vidare hjälp med detta mer än mediciner. Så även där kämpar vi i motvind.

Jag är en otroligt varm och mjuk mamma. Min son är den som kramas mest av alla på dagis, de andra barnen saknar han när han är hemma och är sjuk, för han ger så goa kramar. Trots allt har vi ändå lärt han något bra.

Jag hade en förlossningsdepression de första två åren ca. Jag fick ta mig ur den själv. Jag älskar min son men ingen annan. Ett pris jag får betala.
    Jag är 100% sjukskriven och sonens pappa likadant. Jag tvingas gå på försörjningsstöd då jag blev nollad på FK för 7 år sen.
    Har försökt att arbetsträna men det går inte. Drömmer om att kunna arbeta nån gång igen.

Men inget för mig är viktigare är mitt barn. Och ändå har jag misslyckats.

Trots att jag är psykiskt sjuk på många sätt så har jag aldrig slagit min son. Jag är inte den mamman ni ser i affären som skäller på sitt barn. Jag har högre krav på mig själv än det är rimligt att ha.

Matbiten har totalt falera som sagt. Vi äter nog bra mat, jag lagar mycket från grunden då jag inte kan äta så mycket halvfabrikat. Men det är glass och bullar som ställt till det.
    Och vi håller nu sakta på att dra in på allt sådant.
    Vi äter 9 av 10 ggr grönsaker till maten. Har gått över till lättmjölk och ger han fiberbröd och fiberknäcke (sånt med fibrer i alltså)
    Vi använder grädde och sådant i mat kanske 3 ggr per år då jag inte själv kan äta detta längre.

Vi har tagit upp detta med övervikten på BVC.
    Sist var för nån månad sen. Vi fick rådet att aktivera honom mer. Inte ens dagis kan förstå hur detta ska gå till. Han är inte still många stunder på en dag.
    Det är mer så att vi försöker locka han till att sitta still men det är svårt.

• Dr Mupp

Det är nått som inte stämmer.

Om han är så hyper som du säger att han är hur kan ha då väga nästan 10 kg för mycket.  Om det nått som kännertecknar hyperaktiva barn så är det att de är smala, de förbränner allt. Han måste ju äta enorma mängder mat för att trots hyperaktivitet lida av fetma. Hur ser en normal dag ut. Vad äter han och hur mycket?

Sen är spåkstörning inte en anlening till att han är sen med att sluta med blöja. Jag förutsätter att ni använder er av stödtecken, gör ni inte det så ta kontakt med logoped för att lära er det.

26 kg? Helt sjukt, min 8 årig väger inte ens det.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Anna)

Ts, det finns stora blöjor att få tag i via BVC eller vårdcentral. De finns nog inte i handeln. Många barn med funktionshinder behöver blöjor ganska långt upp i åldern.

• Tittij

Jag tycker inte er kille är så väldigt tung!
    Min tjej som är 3,5 är lika lång som din kille och väger 20 kilo. Hon ligger 1,5 kurva över på både vikt och längd. Hon anses fullt normal, varken tjock eller smal. Ett sund och aktivt barn! Så med andra ord tror jag att din kille väger max 3-4 kg "för mycket" och det är väl inte hela världen om det inte eskalerar. Så släpp den ångesten!

Såg ditt sista inlägg nu också och det verkar ju som om du lagar bra mat. Hel/halvfabrikat är i mina ögon mer skadligt på all skit det innehåller än att man går upp i vikt. Vikten kan man göra nåt åt, cancer och hormonrubbningar är det värre med...

Tänkte föreslå matkasse men ser sen att ni är laktosintoleranta. Ett tips då kan ju vara att själv försöka planera menyn på söndagen. Dra ut bra recept med bra näringsinnehåll och storhandla så att det är planerat och klart till veckan, så slipper du stå efter dagishämtning och stirra in i kylen och undra vad sjutton du ska laga idag

Blöjorna har du fått många bra tips på redan.

Lycka till, hoppas ni får en avlastningsfamilj och att du får må bättre i framtiden!

• elmadumle
    Dr Mupp skrev 2012-09-12 11:48:59 följande:

Om han är så hyper som du säger att han är hur kan ha då väga nästan 10 kg för mycket.  Om det nått som kännertecknar hyperaktiva barn så är det att de är smala, de förbränner allt. Han måste ju äta enorma mängder mat för att trots hyperaktivitet lida av fetma. Hur ser en normal dag ut. Vad äter han och hur mycket?

Sen är spåkstörning inte en anlening till att han är sen med att sluta med blöja. Jag förutsätter att ni använder er av stödtecken, gör ni inte det så ta kontakt med logoped för att lära er det.

Läst allt? ts har skrivit att han går upp av mediciner han måste ha. De har täta kontakter med sjukvården pga sonens svårigheter, du tror inte att de diskuterar hans viktproblem där också? Var glad att du har barn utan svårigheter istället för att klanka ner på andra som kämpar för sina barn.
  • Dr Mupp
    Tittij skrev 2012-09-12 11:54:01 följande:
    Jag tycker inte er kille är så väldigt tung!
    Min tjej som är 3,5 är lika lång som din kille och väger 20 kilo. Hon ligger 1,5 kurva över på både vikt och längd. Hon anses fullt normal, varken tjock eller smal. Ett sund och aktivt barn! Så med andra ord tror jag att din kille väger max 3-4 kg "för mycket" och det är väl inte hela världen om det inte eskalerar. Så släpp den ångesten!

Såg ditt sista inlägg nu också och det verkar ju som om du lagar bra mat. Hel/halvfabrikat är i mina ögon mer skadligt på all skit det innehåller än att man går upp i vikt. Vikten kan man göra nåt åt, cancer och hormonrubbningar är det värre med...

Tänkte föreslå matkasse men ser sen att ni är laktosintoleranta. Ett tips då kan ju vara att själv försöka planera menyn på söndagen. Dra ut bra recept med bra näringsinnehåll och storhandla så att det är planerat och klart till veckan, så slipper du stå efter dagishämtning och stirra in i kylen och undra vad sjutton du ska laga idag

Blöjorna har du fått många bra tips på redan.

Lycka till, hoppas ni får en avlastningsfamilj och att du får må bättre i framtiden!
    Man blir lätt hemmablind. 103 cm och 20 cm på treåring flicka är övervikt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Mamma)
    Dr Mupp skrev 2012-09-12 11:48:59 följande:

Tack för att du hackar på mig.
    Känns det bättre nu?

Jag vet inte hur det är för andra med eftersom han inte hört har han heller inte kunnat tillgodogöra sig något som sagt till honom.

Jag har känt att försöka potträna ett barn som skriker i vild panik över att han inte vill, inte direkt är något man rekommenderar?
    Kanske har jag fel? Jag trodde potträning skulle vara något positivt.
    Stödtecken har vi börjat lite med men det har varit svårt att hitta bra sidor på nätet.

Logoped? Javisst! Men du kanske inte är medveten om att det är köer inom vården?

Vi har tider till alla möjliga ställen men det ligger en bit fram i tiden. Och det lär inte hjälpa på studs iaf.

Hans kost är inte relevant så jag tänker inte ens diskutera den med dig. Om du läser tillbaka så kan du se de olika orsakerna och vad som nu görs. Men nej, han äter inte så mycket som man kan tro.

Svar på tråden För stort barn för blöjor.