• Anonym (Mamma)

För stort barn för blöjor.

Japp. Mitt barn är stor och lång för sin ålder men främst inte smal.

Det har flera orsaker men det är ingen idé att gräva ner sig i det nu. Vi har dels vidtagit de åtgärder vi kan.

Problemet är att blöjorna inte sitter så bra. Dagis har tagit upp att han nog behöver ny storlek. Men det finns inte vad jag vet. Kanske nån annan vet?

Vi använder Libero Comfort Fit för det är de som dagis önskat. Vi har även Up&go7 men de går bara sänder när man ska ta på dem så de har vi fått kasta.
    Han har tidigare reagerat hemskt illa på andra blöjmärken därför har vi valt att ha Libero eftersom de funkar.

Vet att det finns Up&Go i storlek 8 men så mycket större är de inte. Och försöker man kränga på en sådan blöja går de inte så sällan sönder.
    Dessutom är det färre blöjor i paketet men det får man ju ta.

Han har inte varit mogen att pottränas och han har inte så mycket språk att tala om pga en annan grej så våra försök har varit resultatlösa.

Kläder går ju att hitta om man är lite klurig, byxor får vikas upp men blöjorna..
    Nu ska vi dessutom ev börja på simskola och vad ska han ha då undrar jag?

Han är snart 3 år.

Ser helst att man kan hålla tråden till att ge råd och tips framför att racka ner på oss då ingen vet hela bilden av allt och jag inte vill lämna ut oss så mycket med risk för att någon ska känna igen oss.

• Svar på tråden För stort barn för blöjor.
  • hysteria

Skulle barnets vikt bli mindre häpnadsväckande pga mammans inlägg, då har jag missat något. Det måste ju vara 10 kg mer än vad som är hälsosamt?! Blöjor borde ni kunna få hjälp med från BVC.

• Anonym
    hysteria skrev 2012-09-12 10:42:50 följande:
    Skulle barnets vikt bli mindre häpnadsväckande pga mammans inlägg, då har jag missat något. Det måste ju vara 10 kg mer än vad som är hälsosamt?! Blöjor borde ni kunna få hjälp med från BVC.
    Nej, det blir den inte. Men om du läser inläggen kanske du kan lägga de funderingarna åt sidan och i stället bry dig om vad TS faktiskt frågar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (:o) skrev 2012-09-12 09:36:54 följande:
    2 ½ år och väger 26 kg?????

kan ni inte försöka kämpa med vikten så han kommer i vanliga blöjor?
    Tack, precis vad som hjälper.

Mediciner gör att han går upp i vikt lätt när han tvingas ta dem.
    Han är LÅNG. Och hans föräldrar är långa, mamman över 170 och pappan närmare 2 meter. Det är några av de andra faktorerna som spelar in.
    Han är för tidigt född och var redan då tung. Som en något tunnare nyfödd som fötts i rätt vecka.
    Han har alltid legat över normalkurvan.

Hur lång tid tar det i din värld att få ett barn att gå ner 7-8 kg tror du?
    Är det verkligen det vi bör lägga all fokus på ist för att hitta något bra alternativ tills han kan bli blöjfri?

Tackar verkligen för denna pungspark. Precis vad jag behövde när jag redan själv hatar mig själv för att inte ha orkat hela vägen fram i mitt föräldraskap.
  • Anonym (Mamma)
    mamma al skrev 2012-09-11 22:41:56 följande:

Jag fick tipset att ha kalsonger utanpå blöjan om den inte sluter riktigt tätt runt benen. Gärna då typ boxershorts med ben.
    Smart!
    Ska in till den "stora staden" idag så detta får bli något som vi tittar efter =)

• Anonym (Mamma)
    Anonym (kossan) skrev 2012-09-11 22:45:45 följande:
    Vi körde med "spensalva" för kossor... fungerade superbra.
    *s*  Är uppvuxen med mjölkkor så det ger barndomsminnen. Ska lägga detta på minnet men just nu funkar Inotyolen jättebra =)

• Anonym (Mamma)
    Margaux skrev 2012-09-11 22:51:01 följande:
    Ts, vilken typ av mediciner ger ni er son eftersom han blir hyperaktiv? Vår son har också astma har haft falsk krupp många gånger. Vi har inga negativa effekter av de mediciner som vår son får.

Angående blöjor har jag inga goda tips, men att prova nattblöjan dagtid känns väl som ett enkelt första steg?

Rent krasst angående maten så är det ju mycket möjligt att ni får ett lugnare och mera harmoniskt barn om ni ger honom bra mat som ger ett stabilt blodsocker. Kanske ni kan få hjälp av en dietist för att komma in på rätt spår? Det är alltid svårt att bryta dåliga vanor även om man är full av godvilja. Lycka till i alla fall!!
    Airomir är den som främst gör han tokigt överaktiv.
    Sen får han även Flutide så det kan vara den också.

Vet att inte alla barn reagerar på detta vis men vår son gör tyvärr det.

När ett barn har över 40 grader i feber och ÄNDÅ inte kan varva ner och sova utan kör stenhårt natten lång så inser man att de nog är lite överaktiva.

Efter operationen har vi kunnat minska medicinerna vilket medför att både sonen och vi får möjlighet att vila.
    Annars har vi mer eller mindre gått omlott för att orka.

Självklart har du rätt i att bra mat är viktigt. Som jag skrivit innan så har jag brustit i mitt föräldraskap.
    Vi hade en dietist, men hon slutade och sen fick vi en som var ung och väldigt oerfaren. Trots att hon själv var laktosintolerant hade hon få tips om maten för vår son.

Till mitt försvar så får jag samtidigt skylla på att han varit sjuk så ofta och länge att han inte ätit riktigt. Och till slut så ger man vad som helst bara de äter. Helt fel, jag vet. Men i ett virrvarr av allt som skett sen i början av året så har jag inte orkat.
    Gick länge och hoppades på en avlastningsfamilj men har nu slutat med det och försöker orka så mycket jag kan men hjälp av pappan.

Tack =)

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-12 11:16:08 följande:
    Tack, precis vad som hjälper.

Mediciner gör att han går upp i vikt lätt när han tvingas ta dem.
    Han är LÅNG. Och hans föräldrar är långa, mamman över 170 och pappan närmare 2 meter. Det är några av de andra faktorerna som spelar in.
    Han är för tidigt född och var redan då tung. Som en något tunnare nyfödd som fötts i rätt vecka.
    Han har alltid legat över normalkurvan.

Hur lång tid tar det i din värld att få ett barn att gå ner 7-8 kg tror du?
    Är det verkligen det vi bör lägga all fokus på ist för att hitta något bra alternativ tills han kan bli blöjfri?

Tackar verkligen för denna pungspark. Precis vad jag behövde när jag redan själv hatar mig själv för att inte ha orkat hela vägen fram i mitt föräldraskap.
    Fast vet du, bry dig inte om att ens svara. Du har ingen skyldighet att förklara dig för dom! Du gör vad du kan och är medveten om "problemet". Gott så och tids nog!
  • Anonym (Mamma)
    hysteria skrev 2012-09-12 09:29:43 följande:
    Vänta nu? Väger din 3 åring som är 103 cm lång 26 kg??!
    Japp. Han vägde 2800 som 8 veckor för tidigt. Hade stl 40 i kläder.

Han är tung. Jag har fått lära mig här på FL att barn är lika starka så jag gissar att han inte är starkare än andra barn.

• Anonym (Mamma)
    Veliga Mamman skrev 2012-09-11 22:52:21 följande:
    Min 7-åriga dotter har fortfarande nattblöja och vi får dem utskrivna av läkare på barnkliniken och det är Libero.
    Vi fick välja storlek och om vi ville ha Up and Go eller vanliga.

Ta kontakt med er läkare redan imorgon och fråga. 

Hoppas du får tag på några som passar.  
    Ska ta upp detta med dem, har en hel del läkarbesök framför oss nu närmsta veckan så jag ska slinka in till BVC och ta upp detta.

Tack =)
  • Anonym (Mamma)
    Numminen skrev 2012-09-11 22:57:26 följande:
    Jag har tyvärr inga blöjtips men du har ju redan fått många. En tanke väcktes dock hos mig när jag läste det du skrev om fordonsböcker. Kanske går det att spinna vidare på det genom att göra pottningen till en stund då man tippar ur lasten eller tömmer tankbilen? Antingen genom att ni berättar eller genom att sätta ihop en egen bok att läsa på toa. Lämpliga bilder lär ju gå att hitta på nätet eller i fordonstidningar. Vår son brukar tycka det är mycket roligare att städa om man leker transportbil tex.

Lycka till hur som helst med allt!
    Smart!
    Jag gör egna pekböcker då jag tycker de som finns i handeln är så röriga. Jättebra tips!
Svar på tråden För stort barn för blöjor.