• Anonym (Mamma)

För stort barn för blöjor.

Japp. Mitt barn är stor och lång för sin ålder men främst inte smal.

Det har flera orsaker men det är ingen idé att gräva ner sig i det nu. Vi har dels vidtagit de åtgärder vi kan.

Problemet är att blöjorna inte sitter så bra. Dagis har tagit upp att han nog behöver ny storlek. Men det finns inte vad jag vet. Kanske nån annan vet?

Vi använder Libero Comfort Fit för det är de som dagis önskat. Vi har även Up&go7 men de går bara sänder när man ska ta på dem så de har vi fått kasta.
    Han har tidigare reagerat hemskt illa på andra blöjmärken därför har vi valt att ha Libero eftersom de funkar.

Vet att det finns Up&Go i storlek 8 men så mycket större är de inte. Och försöker man kränga på en sådan blöja går de inte så sällan sönder.
    Dessutom är det färre blöjor i paketet men det får man ju ta.

Han har inte varit mogen att pottränas och han har inte så mycket språk att tala om pga en annan grej så våra försök har varit resultatlösa.

Kläder går ju att hitta om man är lite klurig, byxor får vikas upp men blöjorna..
    Nu ska vi dessutom ev börja på simskola och vad ska han ha då undrar jag?

Han är snart 3 år.

Ser helst att man kan hålla tråden till att ge råd och tips framför att racka ner på oss då ingen vet hela bilden av allt och jag inte vill lämna ut oss så mycket med risk för att någon ska känna igen oss.

• Svar på tråden För stort barn för blöjor.
  • Anonym

Ts,   undrar,  du nämnde dispens betr.  förskolan.   Menar du att ert barn får vistas på förskolan nu när  ni båda föräldrar är helt sjukskrivna?

Har svårt att förstå reglerna.   En väninnas son  får absolut aldrig vara ensam med sitt 4-5 åriga barn  detta år när han är sjuskriven för utmattningsdepression.    Pojkens mormor måste resa dit om lilla barnbarnets mamma ska på kurs över natt.

• Anonym

Det är inte av snabbmat man äter sällan som man blir tjock.. Det är den felaktiga kosten man äter varje måltid varje dag hemma som ger övervikt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-09-13 14:33:54 följande:
    Ts,   undrar,  du nämnde dispens betr.  förskolan.   Menar du att ert barn får vistas på förskolan nu när  ni båda föräldrar är helt sjukskrivna?

Har svårt att förstå reglerna.   En väninnas son  får absolut aldrig vara ensam med sitt 4-5 åriga barn  detta år när han är sjuskriven för utmattningsdepression.    Pojkens mormor måste resa dit om lilla barnbarnets mamma ska på kurs över natt.
    Jopp, det finns en dispens på att sonen får gå på dagis på heltid. Dock har vi satt lite kortare dagar, och vi båda är sjukskrivna. Det går att få om man har läkarintyg och rektorn beviljat detta.
    Jag vet inte reglerna helt men min läkare skrev ett intyg om att det var att rekommendera att sonen fick gå på dagis heltid för att få umgänge med andra barn pga mina funktionshinder.

Då det öht inte finns någon som kan ta vår son så har vi nu fått en avlastningsfamilj som vi väntar på.

Om din väninna har den situationen kanske det vore bättre att ansöka om en avlastningsfamilj?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-13 13:42:39 följande:
    Stå på dig och lycka till.
    Så lätt förhöjt för gluten som sen gick ner igen. Nytt blodprov då alltså antar jag. Det jag läst på nu nyligt om gluten är att en del personer får just sekundär laktosintolerans när de äter gluten och har glutenintolerans. Så de tar bort laktos och mår bättre, men inte bra. När de sedan får glutendiagnos så kan de efter ett par månader glutenfri diet börja äta laktos igen utan problem. Man kan ha skadad slemhinna i tarmen utan att blodprovet visar något.

Min tjej som utreds just nu för gluten har INGA symptom, glutenprovet har tagits som ett rutinprov. Före sommaren visade blodprovet ett värde på drygt 10 ggr gränsvärdet. Sen kom semester och vi skulle inte byta diet för att det skall göras tarmprov (biopsi). Nytt blodprov i förra veckan visar på dubbel upp sen före sommaren. Fortfarande INGA symptom. Så hon har en kraftigt inflammerad tarm men mår alldeles utmärkt, hur skumt är inte det!
    Ja, precis. Glutenprovet efter det som visade förhöjt visade inget eller iaf så låga värden så det var inget att bry sig om.
    Jag har också funderat på det här med gluten, men vi fick order om att inte sluta med det för provernas skull och sen var det inget mer med det.

Eftersom han är så liten så går det ju inte att fråga honom heller som en vuxen eller ett äldre barn :/

Jätteskumt det där!!
    Men det måste väl påverka på något vis? Eller så kanske det kommer att göra det i framtiden om hon inte får glutenfri kost?

Fy, jag lider med dig!

Detta med övervikten är ju det som alltid tas upp vid de vanliga besöken hos barnläkaren. Och det beror alltid på fel kost rakt av. Och när man då sitter där så försöker man förklara men det bara låter som ursäkter för att vi bara äter chips, kakor och godis hela dagarna fast att vi ju inte gör det.

Hoppas ni får bukt med era problem och tack för dina vänliga ord och tankar  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-09-13 15:20:20 följande:
    Det är inte av snabbmat man äter sällan som man blir tjock.. Det är den felaktiga kosten man äter varje måltid varje dag hemma som ger övervikt.
    Nej det är ju ganska uppenbart då vi äter snabbmat så sällan men man brukar få det kastat över sig när det gäller övervikt.
  • Anonym (Mamma)
    Lajkie skrev 2012-09-13 14:06:43 följande:
    Finns väl specialblöjor tror jag? Finns ju barn som "sängväter" långt upp i åldern så att säga.
    Kanske är det genom landstinget du kan få tag på dessa..

Sen bara tips ang potträning, min son 2,5 år är väldigt sen i utvecklingen fysiskt sett samt pratar i princip inget, endast de vanliga barnkammarorden, typ mamma, pappa, hej, men han fixar pottan ändå:) imorse gick han upp och tog av sig blöjan och kissade innan jag ens gått upp
    Lajkie skrev 2012-09-13 14:10:22 följande:
    Och ang vikten så är det som det är, såg att du skäms, men huvudsaken är att ni är medveten och hör något nu. Stor kram och lycka till!
    Vad bra att ditt barn grejar pottan trots att han är sen.
    Vi har börjat med att sitta på toan men han är inte vidare förtjust i det. Pottan är det totalstopp med.
    Min son har ett väl utvecklat kroppsspråk, långt före de i hans egen ålder. Så vad dom kompenserar sitt sena tal med eller då kraftigt nedsatt hörsel med är ju helt olika.

Ska kontakta BVC imorn, och hoppas de är där. Har varit på ytterligare läkarmöten idag och inte haft möjlighet att ringa.

Dock har jag spanat efter dessa nattblöjorna som nämnts i tråden och på mitt Ica gick jag bet :/
    Inget sånt alls.
    Jag kan ju be dem ta hem men det tar ett par veckor med tur så jag lär hinna kolla i fler butiker tills dess.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mat-tanten) skrev 2012-09-13 14:02:04 följande:
    Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du berättade mer om ditt barns mat en typisk dag. Ja, din son har övervikt precis som du insett - men den springande frågan är vad som är fel: vad som äts eller mängderna?  Kanske chipsen och bullarna är småpotatis jämfört med annat i ditt barns kosthållning?  Det är inga pekpinnar, utan en ärligt ställd fråga för att kanske kunna hjälpa dig rätt med kosten.
    Det är mycket ovanligt med laktosintolerans före skolåldern, så jag kan inte låta bli att tro att det istället rör sig om en allergi mot mjölkprotein. Att det fungerar bättre med laktosreducerade produkter är i så fall för att proteinet i mjölken ändrar form vid upphettning (vilket sker med alla laktosreducerade produkter) och då inte lika lätt ger upphov till full reaktion. Har ni inte diskuterat att prova mjölkfritt när ni träffade dietist?  Väldigt många mjölkallergiska barn uppvisar symtom du nämner, däribland störd nattsömn.. 

Gällande medicineringen så är det ovanliga biverkningar du nämner, kan ni inte få byta preparat till annat så ni kommer ifrån dessa problem?

En typiskt dag..
    Han går på dagis mellan 9.30-16.15

Så frukost brukar bli mellan 8.30-9.00 ca.
    Då går det ibland att få i han 1-1,5 dl yoghurt med tur. Eller en halv macka (halvgrovt bröd oftast) med becel och ost. Till det mjölk. Innan hade vi mellanmjölk men nu finns ju även laktosfri i lättmjölk så den blir det.
    Men oftast så äter han ingenting alls till frukost.

Fruktstund på dagis 9.30. Då brukar han äta banan. Eller möjligen nån annan frukt men främst är det banan som går hem.

Sen äter de väl middag på dagis vid 11.30-12.00 om jag inte är helt fel ute.
    Vad de äter vet jag inte så på rak arm men det är bra mat. Där får han dricka mjölk till maten.

Mellis vid 14.30 då har jag fått uppfattningen att de äter smörgås och/eller yoghurt.

Middag brukar bli runt 17-17.30
    Vi äter allt från kokt potatis, pressad potatis, hemgjort mos ofta med morot i, ris eller pasta.
    Kan inte komma på så mkt mer.

Till det allt från korv, köttbullar, pannbiff eller nån köttfärsrätt.
    Vi äter ytterst sällan vanligt kött då jag tycker det smakar skit.
    Kyckling äter vi en hel del däremot. Ugnsbakad eller i en gryta.
    Fick blir det tyvärr inte lika ofta längre, vi föråt oss på det och jag tycker det är jättesvårt att laga till det så det smakar bra. Men det blir fiskpinnar eller liknande.
    Han brukar äta 4 fiskpinnar. Eller kanske 5 köttbullar.
    Pasta har jag inte mätt faktiskt men det är inte flera dl.

Såser äter vi en del av och då är det yoghurtsås vi äter. Alltså vanlig naturell yoghurt med kryddor och/eller ketchup i.
    Vanlig sås äter vi jättesällan då jag glömt hur man gör en god sådan så det kan kvitta *s* Och pås-såserna är det oftast nån form av mjölk i.

Om jag inte har i en större mängd grönsaker i grytan när jag gör det har vi ångkokta grönsaker till i 9 fall av 10.
    Sonen älskar broccoli så det är mest det han äter av.
    Jag har nästan alltid riven morot i köttfärssåsen.

Jag steker i antingen laktosfritt margarin eller olivolja.

Då jag är GBP-opad så tillsätter vi inte extra fett i maten, tex en smörklick över grönsakerna för då kan jag inte äta dem. Inte heller om något steks i för mycket fett.

Sen blir det något på kvällen att äta eftersom han somnar mellan 19.30-22 eller senare och är han hungrig somnar han inte alls.
    (Rutinerna med läggningen brukar gå åt skogen varje gång han blir sjuk eftersom han inte somnar på medicinerna lika lätt)

Kvällsmacka brukar det bli. Ibland en toast utan kanter som egentligen inte är mer än 2 mackor med ost mellan som man värmt.
    Annars yoghurt eller smörgås.

Typ så ser det ut, det är skitsvårt att rada upp men vi har snott dagis tider för maten för att få en bra rutin.

Middagen kan man säkert ändra en del på.
    Vi har testat att ge han mer grönsaker så han får i sig det ist för resten men det sluta med att han blir så hungrig på kvällen att han då äter mer vilket inte kan vara bättre tänker jag?

Vi har på sista tiden börjar erbjuda lite knäcke till maten, ett med fibrer, och det har varit populärt.
    Och jag har börjat att koka en extra gryta med pasta till övriga familjen med grov pasta. (Själv kan jag inte äta grovt bröd eller grov pasta eller något med mycket fibrer i öht)

Dietisten var bara för hans övervikt. Han har nästan alltid legat över kurvan så vi bad om hjälp.
    Och det fick vi ju, med tider.
    Sen efter att den dietisten slutat så fick vi en ny, mycket ung som vi inte alls kände förtroende för. Det kändes som hon knappt sett ett barn.

Vi testar gärna med vad som helst bara han mår bra.

Vi har tagit upp biverkningarna med doktorn men det har inte varit mer än så.
    Det finns helt enkelt inte något annat.

Usch, känner mig som en totalidiot som köper allt doktorerna säger men det är inte så, men i vissa lägen vet man inte så man godtar ju det dom säger, vad som helst för att ens barn ska få lindring..

Var nu inte för elaka mot mig nu när jag totalt öppnat mig med vår matsituation :S
  • Anonym (Mamma)
    Lajkie skrev 2012-09-13 14:06:43 följande:
    Finns väl specialblöjor tror jag? Finns ju barn som "sängväter" långt upp i åldern så att säga.
    Kanske är det genom landstinget du kan få tag på dessa..

Sen bara tips ang potträning, min son 2,5 år är väldigt sen i utvecklingen fysiskt sett samt pratar i princip inget, endast de vanliga barnkammarorden, typ mamma, pappa, hej, men han fixar pottan ändå:) imorse gick han upp och tog av sig blöjan och kissade innan jag ens gått upp
    Måste bara fråga.. Hur länge har ditt barn varit hörande?
  • yodi
    Babblis skrev 2012-09-11 20:03:25 följande:
    Ena alternativet jag kommer på är ju tygblöjor i någon form. Det finns en hel del folk som syr egna tygblöjor och syr upp på beställning o de borde ju kunna justera och göra även i större storlekar.

Det andra alternativet är att du borde nog kunna prata med distriktssköterska/barnmorska om problemet. Det finns ju både barn i alla åldrar och tom vuxna som på grund av olika funktionshinder behöver blöjor. TRor att disktriktssköterska eller liknande borde kunna vara behjälplig där med vart man hittar större storlekar, från vilka märken och hur det går till. Om ert barn har speciella behov gällande detta så kanske det tom är något som skrivs ut på "recept" typ eller liknande.

Ring och fråga LIbero med, vad de har för förslag?
    precis vad jag hade tänkt föreslå ts, distriksköterskan
  • Anonym (mat-tanten)

Maten du räknar upp är det inget fel i sig, många äter den typen av livsmedel.  Frågan är kanske istället mängderna? På livsmedelsverkets hemsida finns exempel på hur barn i olika åldrar bör äta – kika gärna in där för tips. Bvc har också broschyrer från Livsmedelsverket med mängder och fördelningar av livsmedel lämpliga för småbarn. Man kan beställa material också från dem om inte bvc har några exemplar att dela ut.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/

Sedan tänkte jag på kvällsmålet, en dubbeltoast är mycket för ett barn som inte fyllt tre år. Dessutom är det kaloririkt. Välj istället naturell (mjölkfri?) yoghurt ni smaksätter med lite frukt/bär om ert barn tycker det är för surt. Gröt är också ett bra alternativ att äta på kvällen.

Vidare tycker jag nog ni ska prova en mjölkfri period på en månad iaf och se om det hjälper er. Det finns mycket info om mjölkfri kost på nätet, googla på mjölkfri kost så får du upp mycket läsvärt. Det är inte så svårt när man väl läst in sig i kosten. Det är helt okej att köra mjölkfritt på eget bevåg. Glutenfritt är dock en helt annan femma då provtagning kan bli missvisande om man kört glutenfritt/nästan glutenfritt ett tag innan provtagning.

celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/mjolkproteinallergi/kost-behandling/ata-mjolkfritt/

Sedan nämner du inte mängder för sötsaker och snacks. Även för detta finns det bra info på livsmedelsverkets hemsida om mängderna som inte bör överskridas för barn – inte minst om överviktsproblem finns.

Kanske behöver ert barn någon aktivitet att få ut sin energi på. Musik brukar vara populärt i den åldern och ni kanske kan gå med i en barnmusik-aktivitet via kommunala musikskolan eller liknande?

Slutligen,  jag såg att man kan beställa Libero storlek 8 via deras webbshop, så är det de enda blöjor som fungerar så beställ därifrån, alternativt hör er för med en större butikskedja som kanske kan ta hem storleken om de i dagsläget inte har den. Att ett barn inte är pott-tränat vid 3 år är ingen katastrof, det brukar lösa sig med tiden om man försöker göra hela ”potteriet” till något trevligt :)

Lycka till nu!

Svar på tråden För stort barn för blöjor.