Anonym (mat-tanten) skrev 2012-09-13 14:02:04 följande:
Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du berättade mer om ditt barns mat en typisk dag. Ja, din son har övervikt precis som du insett - men den springande frågan är vad som är fel: vad som äts eller mängderna? Kanske chipsen och bullarna är småpotatis jämfört med annat i ditt barns kosthållning? Det är inga pekpinnar, utan en ärligt ställd fråga för att kanske kunna hjälpa dig rätt med kosten.
Det är mycket ovanligt med laktosintolerans före skolåldern, så jag kan inte låta bli att tro att det istället rör sig om en allergi mot mjölkprotein. Att det fungerar bättre med laktosreducerade produkter är i så fall för att proteinet i mjölken ändrar form vid upphettning (vilket sker med alla laktosreducerade produkter) och då inte lika lätt ger upphov till full reaktion. Har ni inte diskuterat att prova mjölkfritt när ni träffade dietist? Väldigt många mjölkallergiska barn uppvisar symtom du nämner, däribland störd nattsömn..
Gällande medicineringen så är det ovanliga biverkningar du nämner, kan ni inte få byta preparat till annat så ni kommer ifrån dessa problem?
En typiskt dag..
Han går på dagis mellan 9.30-16.15
Så frukost brukar bli mellan 8.30-9.00 ca.
Då går det ibland att få i han 1-1,5 dl yoghurt med tur. Eller en halv macka (halvgrovt bröd oftast) med becel och ost. Till det mjölk. Innan hade vi mellanmjölk men nu finns ju även laktosfri i lättmjölk så den blir det.
Men oftast så äter han ingenting alls till frukost.
Fruktstund på dagis 9.30. Då brukar han äta banan. Eller möjligen nån annan frukt men främst är det banan som går hem.
Sen äter de väl middag på dagis vid 11.30-12.00 om jag inte är helt fel ute.
Vad de äter vet jag inte så på rak arm men det är bra mat. Där får han dricka mjölk till maten.
Mellis vid 14.30 då har jag fått uppfattningen att de äter smörgås och/eller yoghurt.
Middag brukar bli runt 17-17.30
Vi äter allt från kokt potatis, pressad potatis, hemgjort mos ofta med morot i, ris eller pasta.
Kan inte komma på så mkt mer.
Till det allt från korv, köttbullar, pannbiff eller nån köttfärsrätt.
Vi äter ytterst sällan vanligt kött då jag tycker det smakar skit.
Kyckling äter vi en hel del däremot. Ugnsbakad eller i en gryta.
Fick blir det tyvärr inte lika ofta längre, vi föråt oss på det och jag tycker det är jättesvårt att laga till det så det smakar bra. Men det blir fiskpinnar eller liknande.
Han brukar äta 4 fiskpinnar. Eller kanske 5 köttbullar.
Pasta har jag inte mätt faktiskt men det är inte flera dl.
Såser äter vi en del av och då är det yoghurtsås vi äter. Alltså vanlig naturell yoghurt med kryddor och/eller ketchup i.
Vanlig sås äter vi jättesällan då jag glömt hur man gör en god sådan så det kan kvitta *s* Och pås-såserna är det oftast nån form av mjölk i.
Om jag inte har i en större mängd grönsaker i grytan när jag gör det har vi ångkokta grönsaker till i 9 fall av 10.
Sonen älskar broccoli så det är mest det han äter av.
Jag har nästan alltid riven morot i köttfärssåsen.
Jag steker i antingen laktosfritt margarin eller olivolja.
Då jag är GBP-opad så tillsätter vi inte extra fett i maten, tex en smörklick över grönsakerna för då kan jag inte äta dem. Inte heller om något steks i för mycket fett.
Sen blir det något på kvällen att äta eftersom han somnar mellan 19.30-22 eller senare och är han hungrig somnar han inte alls.
(Rutinerna med läggningen brukar gå åt skogen varje gång han blir sjuk eftersom han inte somnar på medicinerna lika lätt)
Kvällsmacka brukar det bli. Ibland en toast utan kanter som egentligen inte är mer än 2 mackor med ost mellan som man värmt.
Annars yoghurt eller smörgås.
Typ så ser det ut, det är skitsvårt att rada upp men vi har snott dagis tider för maten för att få en bra rutin.
Middagen kan man säkert ändra en del på.
Vi har testat att ge han mer grönsaker så han får i sig det ist för resten men det sluta med att han blir så hungrig på kvällen att han då äter mer vilket inte kan vara bättre tänker jag?
Vi har på sista tiden börjar erbjuda lite knäcke till maten, ett med fibrer, och det har varit populärt.
Och jag har börjat att koka en extra gryta med pasta till övriga familjen med grov pasta. (Själv kan jag inte äta grovt bröd eller grov pasta eller något med mycket fibrer i öht)
Dietisten var bara för hans övervikt. Han har nästan alltid legat över kurvan så vi bad om hjälp.
Och det fick vi ju, med tider.
Sen efter att den dietisten slutat så fick vi en ny, mycket ung som vi inte alls kände förtroende för. Det kändes som hon knappt sett ett barn.
Vi testar gärna med vad som helst bara han mår bra.
Vi har tagit upp biverkningarna med doktorn men det har inte varit mer än så.
Det finns helt enkelt inte något annat.
Usch, känner mig som en totalidiot som köper allt doktorerna säger men det är inte så, men i vissa lägen vet man inte så man godtar ju det dom säger, vad som helst för att ens barn ska få lindring..
Var nu inte för elaka mot mig nu när jag totalt öppnat mig med vår matsituation :S