• Anonym ("styvmamma")

får inte träffa min fästmans dotter för biomamman

Ursäkta för sammanhängande text, skriver från mobilen! Jagg blir så arg!! för ett halvår sen så blev jag tillsammans med min nuvarande fästman. Kan tillägga att vi träffats innan och haft på "G". Men det blev inget då, vi var så unga. Och då får ca ett halvt år sen så träffades vi hemma hos min syster som vi känner båda två. Både han och jag kände hur det klickade direkt men "problemet" var att han redan hade en tjej och de väntade barn. Han bestämde sig rätt så fort för att lämna henne och fortsätta med mig. (Jag vet, det var mycket möjligt förjävligt gjort mot henne, inget jag vill ni sitter o predikar om, man kan inte styra sina känslor, right?) Nu när deras dotter kommit till världen, ca 2 månader sen, har han varit o hälsat på dem några gånger och när han varit där har han sagt typ "ja då tar jag med mig -anonym- hit nästa gång så hon får träffa min dotter" men då har hon kläckt ur sig som att "nä du tar inte hit den idioten" och "jag hatar henne", mig då alltså. Nu eftersom hon inte ammar dottern längre vill min pojkvän ha henne över natten nån gång. När han frågade det så sa hon att det fick han gärna ha men han fick inte vara här hos mig med henne. Jag har också en dotter sen tidigare. Samtidigt som jag kan förstå att hon "hatar" mig, fast hon aldrig träffat mig, så förstår jag ändå inte hur hon kan säga så. Hur hon kan förbjuda min pojkvän att få ha sin dotter här. (han bor i princip här). Jag menar, tror hon att jag aldrig ska få träffa den lilla? Jag undrar om hon får göra såhär. Jag är ingen okompetent människa med tummen mitt i handen, ingen opålitlig människa, jag vet vad jag gör och jag är ansvarsfull och en ordentlig människa. Så jag förstår inte alls detta. Min fästman tycker ju också att detta är jobbigt, för han vill ju ha sin dotter här. Hur ska han agera tycker ni? Hjälp mig/oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 11:23
    det handlar inte om att JAG ska knyta an till barnet, det frågan i det hela är, var att om mamman FÅR göra såhär, nu tänker jag längre framåt, när det är dags för min pojkvän att ha sin dotter, om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan? Det var nog ingen som förstod min fråga egentligen och jag var kanske väldigt otydlig med det. Hemskt vad alla har egna uppfattningar om hur allt ligger till i vår situation egentligen.

Och ni som frågar hur jag tänker angående min egna dotter, ja, vad kan jag säga? Jag lämnade iväg henne på övernattning redan som 3 mån. Är jag en hemsk morsa nu? Idag har jag världens gladaste o goaste tjej här hemma, som älskar mig gränslöst och jag henne. Och ja, hon fick träffa min fästman rätt så fort, något fel med det? Hon har fått träffa så många människor redan i sitt liv, och det är jag glad över! Nu är hon ingen förskrämd liten unge som bara ska sitta i mammas knä, även om hon föredrar det, så tyr hon sig snabbt till andra människor. Alla som känner henne älskar henne och det syns att hon älskar dem!
    Vad gäller att jag ska tycka synd om mamman i detta fallet så tyvärr kan jag inte det. Ni får kalla mig osympatisk och allt det där, men ni vet ju inte hellee vad jag varit med om. Min dotters pappa lämnade inte mig, jag lämnade honom, för han visade sidor jag aldrig sett hos honom innan. Ja, han slog mig. Gravid var jag. Och nu tänker ni "hur kunde hon skaffa barn med någon som slog henne?". Jag var redan gravid när han började slå mig. Aldrig visat de sidor tidigare, utan tänkte väl att nu när jag var gravid då var jag fast med honom ändå. Jag polisanmälde allt men det gick inte vidare för att "där finns så många andra liknande fall" och "han hade inga polisanmälningar på sig innan som påvisade misshandel". Pappan ville inte ha med oss att göra, för han trodde inte att barnet var hans, men när vår flicka kom till världen så skulle han ha henne varannan vecka trodde han med en gång. Så snälla ni, säg inte att jag ska tycka synd om mamman. Mamman och min pojkvän har en "bra" relation, hon hatar tydligen inte honom för vad han gjort mot henne, men mig som hon aldrig träffat hatar hon.

För sista gången, frågan var om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan när det väl är dags?

• Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman
  • Iam
    Anonym skrev 2012-09-14 17:37:03 följande:
    barnet är så litet att umgänge ger ju ingenting nu.. Och skulle verkligen rätten slita en bebis på två månader ur händerna på mamman?? jag tycker ni ska backa lite, eller snarare ts. Varför vill du träffa bebisen egentligen? vad kommer det ge  dig? jag skulle väldigt gärna vilja träffa kronprinsessans Estelle. men jag tror inte dom riktigt vill gå med på det...Ja det är din sambos dotter, men jaha? kan du inte låta dom få vara en familj. 

Så gjorde vi i vår familj, än fast dom var skiljda så träffades VÅRAN familj utan mammas och pappas nya sambos. Du blir det femte hjulet. Du har inget att bidra till, kanske som förebild men de är mååååååånga år dit..... 
    Vad glad jag är att jag inte är en del av en familj som tänker som du. 

Här är det jag, min sambo och hans barn som är en familj.
    Familjen med mamma, pappa och barn upphörde när mamma och pappa separerade.
    Och femte hjulet blir någon enbart om andra tillåter det.

Nu är det ju ts, hennes sambo och deras barn från tidigare som är en familj.
    Sen kan jag förstå att det svider, men så är det.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (seen it before) skrev 2012-09-14 17:15:12 följande:
    TS, säg till din sambo att ringa familjerätten på måndag för att få till samarbetssamtal och ta fram ett skriftligt umgängesavtal. Det är enklare för alla parter och minskar risken för konflikt om det är tydligt vad som gäller. Om biomamman vägrar, kontakta en advokat och stäm henne. Vänta inte av snällhet på att hon ska ändra sig, det kommer inte ske inom den närmaste tiden och ju längre det går desto mer kan hon hävda att han inte brydde sig och inte har knytit an till barnet.

Den här biomamman har redan visat att hon inte kan se förbi sina egna känslor (som by the way är fullt berättigade) och fokusera på vad som är bäst för barnet. Hon vill begränsa och kontrollera umgänget pg av att hon är arg på honom och dig. Det kommer inte bli bättre med tiden så agera nu! 

Det sagt så är det inte du som ska agera, det är din sambo. Du ska hålla dig i bakgrunden. Vill inte biomamman ha dig i sitt hem eller träffa dig ska hon inte behöva det heller. Däremot har hon ingenting att säga till om vem som träffar barnet under pappans umgängestid. Men så länge han låter henne bestämma över när och var umgänget ska ske kommer hon kunna kontrollera honom. Så vänta inte med att ta tag i att få till ett reglerat umgänge.
    Eh? Mamman låter ju pappan träffa barnet ofta som jag förstår, MEN hon vill inte att pappan tar med sig barnet till pappans nya. Barnet är TVÅ månader och har ingen glädje av att vara ifrån mamman än. Knyta an till pappan JA, men det görs ju redan.
  • Anonym (seen it before)
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-14 18:29:22 följande:
    Eh? Mamman låter ju pappan träffa barnet ofta som jag förstår, MEN hon vill inte att pappan tar med sig barnet till pappans nya. Barnet är TVÅ månader och har ingen glädje av att vara ifrån mamman än. Knyta an till pappan JA, men det görs ju redan.
    Mamman låter pappan träffa barnet så länge det sker på hennes villkor. Hon var positivt inställd till övernattning tills hon fick höra att TS skulle vara där, då var det stopp. Men oavsett så skadar det ju i så fall inte att gå till familjerätten för att få till ett umgängesavtal och om det inte fungerar stämma mamman. Är det så fel att barnet får umgås med sin pappa utan mamman hängades över axeln så lär han ju inte få umgås med barnet själv. Min erfarenhet är dock att han kommer få umgängesrätt utan mammans närvaro. Begränsad till att börja med, men med upptrappning och efter ett tag även inkluderat övernattningar. Så jag rekommenderar TS att säga åt sin sambo att inte låta sig kontrolleras av sitt ex, utan se till att få sina och barnets rättigheter till umgänge i ett skriftligt avtal.
  • Rani
    Anonym (seen it before) skrev 2012-09-14 18:55:46 följande:
    Mamman låter pappan träffa barnet så länge det sker på hennes villkor. Hon var positivt inställd till övernattning tills hon fick höra att TS skulle vara där, då var det stopp. Men oavsett så skadar det ju i så fall inte att gå till familjerätten för att få till ett umgängesavtal och om det inte fungerar stämma mamman. Är det så fel att barnet får umgås med sin pappa utan mamman hängades över axeln så lär han ju inte få umgås med barnet själv. Min erfarenhet är dock att han kommer få umgängesrätt utan mammans närvaro. Begränsad till att börja med, men med upptrappning och efter ett tag även inkluderat övernattningar. Så jag rekommenderar TS att säga åt sin sambo att inte låta sig kontrolleras av sitt ex, utan se till att få sina och barnets rättigheter till umgänge i ett skriftligt avtal.

Det kan han ju göra och har rätt till. Men är det bara jag som ser början på en mångårig infekterad relation mellan föräldrarna här? Är det inte bättre att vara lite smidig och bygga upp en god relation? Inte minst för barnets skull.
  • nymedlem

lam: I all välmening så förstår jag att du försöker hjälpa i denna tråd, men jag tror du hamnar väldigt snett när du direkt t r o r att mamman vill ha ts kille (fästman ...whatever ..) tillbaka och att mamman dels hatar ts, dels vill ha pappan "och den familj" hon önskade.

Du vet att alla biomorsor tänker inte så som du tror, alla biomammor vill inte ha sitt gamla ex utan är snarast tacksamma över att nån annan stackare tagit över deras gamla trash.... Tänk om det är SÅÅÅ hon tänker lam?!

• Anonym (Månader)
    Anonym (seen it before) skrev 2012-09-14 18:55:46 följande:

Men du ser att det är en baby på 2 månader va, alltså inte 2 år. Så vilken normal funtad mamma som helst med hormoner "hänger över axeln". Hur i hela friden kan du få det till att hon saboterar umgänge.
  • Anonym
    TS, säg till din sambo att ringa familjerätten på måndag för att få till samarbetssamtal och ta fram ett skriftligt umgängesavtal. Det är enklare för alla parter och minskar risken för konflikt om det är tydligt vad som gäller. Om biomamman vägrar, kontakta en advokat och stäm henne. Vänta inte av snällhet på att hon ska ändra sig, det kommer inte ske inom den närmaste tiden och ju längre det går desto mer kan hon hävda att han inte brydde sig och inte har knytit an till barnet.

Den här biomamman har redan visat att hon inte kan se förbi sina egna känslor (som by the way är fullt berättigade) och fokusera på vad som är bäst för barnet. Hon vill begränsa och kontrollera umgänget pg av att hon är arg på honom och dig. Det kommer inte bli bättre med tiden så agera nu! 

Det sagt så är det inte du som ska agera, det är din sambo. Du ska hålla dig i bakgrunden. Vill inte biomamman ha dig i sitt hem eller träffa dig ska hon inte behöva det heller. Däremot har hon ingenting att säga till om vem som träffar barnet under pappans umgängestid. Men så länge han låter henne bestämma över när och var umgänget ska ske kommer hon kunna kontrollera honom. Så vänta inte med att ta tag i att få till ett reglerat umgänge.
    Men är det bäst för barnet att vara ifrån sin mamma och bo ihop med sin pappa + partner över natten? Det tror inte jag. Barnet är 8 veckor gammalt och behöver än så länge bara en anknytningsperson. Om pappan hade funnits där så kanske det hade funkat om mamman hade försvunnit över natten, men att byta omsorgsperson, hem och därtill slänga in TS i mixen, tror inte jag är bäst för barnet.

Däremot så tycker jag att han ska kontakta familjerätten, men då kommer han också bli upplyst om att övernattningar kanske borde vänta ett tag, i alla fall tills han skapat en relation till barnet och barnet till honom.
  • Dragonball

Javisst, ring familjerätten. De lär knappast skilja ett 2 månaders spädbarn från sin mamma. Vänta tills ungen är några år innan växelvist boende. Brukar familjerätten tycka.
  • Dragonball
    Anonym skrev 2012-09-14 19:33:46 följande:
    Men är det bäst för barnet att vara ifrån sin mamma och bo ihop med sin pappa + partner över natten? Det tror inte jag. Barnet är 8 veckor gammalt och behöver än så länge bara en anknytningsperson. Om pappan hade funnits där så kanske det hade funkat om mamman hade försvunnit över natten, men att byta omsorgsperson, hem och därtill slänga in TS i mixen, tror inte jag är bäst för barnet.

Däremot så tycker jag att han ska kontakta familjerätten, men då kommer han också bli upplyst om att övernattningar kanske borde vänta ett tag, i alla fall tills han skapat en relation till barnet och barnet till honom.
    Precis det jag ville svara, men bättre.
  • nymedlem

Här är MIN STORY SOM LIKNAR BIOMAMMANS!!

Jag och min dåvarande planerade barn, jag ville ifs vänta lite då jag nyss fått mitt drömjobb men vi åkte runt och letade hus.

Nu kanske någon känner igen mig, men jag bryr mig inte, skriver iaf!!
    Jag jobbade som flygvärdinna, VI var sååå lyckliga över graviditeten och allt kändes så bra.

Efter en weekend flygning så kommer jag till Arlanda vid 1 tiden på natten. (jobbat alltså)

Lyssnar av min svarare och förväntar mig söta meddelanden.... (hjälp, har gått 10 år, men jag får tårar i ögonen nu när jag skriver om den tyngsta tiden i mitt liv). Men får ett kort meddelande om "vi har inte haft det så bra, inget barn kan rädda vårt förhållande....bla bla)....

Om någon vill höra resten av storyn så tipsar jag om en stoooor skål popcorn - det värsta är att min story är tyvärr sann ...

Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman