• Anonym ("styvmamma")

får inte träffa min fästmans dotter för biomamman

Ursäkta för sammanhängande text, skriver från mobilen! Jagg blir så arg!! för ett halvår sen så blev jag tillsammans med min nuvarande fästman. Kan tillägga att vi träffats innan och haft på "G". Men det blev inget då, vi var så unga. Och då får ca ett halvt år sen så träffades vi hemma hos min syster som vi känner båda två. Både han och jag kände hur det klickade direkt men "problemet" var att han redan hade en tjej och de väntade barn. Han bestämde sig rätt så fort för att lämna henne och fortsätta med mig. (Jag vet, det var mycket möjligt förjävligt gjort mot henne, inget jag vill ni sitter o predikar om, man kan inte styra sina känslor, right?) Nu när deras dotter kommit till världen, ca 2 månader sen, har han varit o hälsat på dem några gånger och när han varit där har han sagt typ "ja då tar jag med mig -anonym- hit nästa gång så hon får träffa min dotter" men då har hon kläckt ur sig som att "nä du tar inte hit den idioten" och "jag hatar henne", mig då alltså. Nu eftersom hon inte ammar dottern längre vill min pojkvän ha henne över natten nån gång. När han frågade det så sa hon att det fick han gärna ha men han fick inte vara här hos mig med henne. Jag har också en dotter sen tidigare. Samtidigt som jag kan förstå att hon "hatar" mig, fast hon aldrig träffat mig, så förstår jag ändå inte hur hon kan säga så. Hur hon kan förbjuda min pojkvän att få ha sin dotter här. (han bor i princip här). Jag menar, tror hon att jag aldrig ska få träffa den lilla? Jag undrar om hon får göra såhär. Jag är ingen okompetent människa med tummen mitt i handen, ingen opålitlig människa, jag vet vad jag gör och jag är ansvarsfull och en ordentlig människa. Så jag förstår inte alls detta. Min fästman tycker ju också att detta är jobbigt, för han vill ju ha sin dotter här. Hur ska han agera tycker ni? Hjälp mig/oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 11:23
    det handlar inte om att JAG ska knyta an till barnet, det frågan i det hela är, var att om mamman FÅR göra såhär, nu tänker jag längre framåt, när det är dags för min pojkvän att ha sin dotter, om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan? Det var nog ingen som förstod min fråga egentligen och jag var kanske väldigt otydlig med det. Hemskt vad alla har egna uppfattningar om hur allt ligger till i vår situation egentligen.

Och ni som frågar hur jag tänker angående min egna dotter, ja, vad kan jag säga? Jag lämnade iväg henne på övernattning redan som 3 mån. Är jag en hemsk morsa nu? Idag har jag världens gladaste o goaste tjej här hemma, som älskar mig gränslöst och jag henne. Och ja, hon fick träffa min fästman rätt så fort, något fel med det? Hon har fått träffa så många människor redan i sitt liv, och det är jag glad över! Nu är hon ingen förskrämd liten unge som bara ska sitta i mammas knä, även om hon föredrar det, så tyr hon sig snabbt till andra människor. Alla som känner henne älskar henne och det syns att hon älskar dem!
    Vad gäller att jag ska tycka synd om mamman i detta fallet så tyvärr kan jag inte det. Ni får kalla mig osympatisk och allt det där, men ni vet ju inte hellee vad jag varit med om. Min dotters pappa lämnade inte mig, jag lämnade honom, för han visade sidor jag aldrig sett hos honom innan. Ja, han slog mig. Gravid var jag. Och nu tänker ni "hur kunde hon skaffa barn med någon som slog henne?". Jag var redan gravid när han började slå mig. Aldrig visat de sidor tidigare, utan tänkte väl att nu när jag var gravid då var jag fast med honom ändå. Jag polisanmälde allt men det gick inte vidare för att "där finns så många andra liknande fall" och "han hade inga polisanmälningar på sig innan som påvisade misshandel". Pappan ville inte ha med oss att göra, för han trodde inte att barnet var hans, men när vår flicka kom till världen så skulle han ha henne varannan vecka trodde han med en gång. Så snälla ni, säg inte att jag ska tycka synd om mamman. Mamman och min pojkvän har en "bra" relation, hon hatar tydligen inte honom för vad han gjort mot henne, men mig som hon aldrig träffat hatar hon.

För sista gången, frågan var om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan när det väl är dags?

• Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman
  • Sunshine808

1. Man styr inte sina känslor men handlingar,
    2. Varför skulle du komma hem till henne? Ni gjorde så att hon blev ensam mamma, hon har nyligen fått barn och är sårbar. Det är hennes hem, du har ingen rätt att sätta din fot där om inte hon går med på det.
    3. Du förstår inte varför hon säger så? Hon har hormoner, det är stort att få barn och att sen ryckas ifrån sin man och säkerhet det skulle få en att söka många saker.

• Rani

Om din kille vill ha en relation med sitt barn så tycker jag att han ska göra som mamman vill här. Detta för barnets skull. Han har prioriterat bort mamman en gång genom att välja dig men nu måste han visa att han är beredd att prioritera sitt barn. Det är inte värt det för honom att ta strid för att du ska träffa hans bebis. Då kanske han kastar bort relationen till sin dotter. Jag tycker också att han är skyldig mamman att följa hennes önskemål med tanke på hur han svikit henne.

För din del gäller det ju att inte ta detta personligt. Mamman hade ogillat dig vem du en var just för att din kille valt dig. Men du får nog stå ut med attt ligga lite lågt nu för dun kille och hans barns skull. Det är en komplicerad situation som du hamnat i och du måste vara lite smidig. När din kille har byggt upp en god relation till sitt barn och mamman fått lite perspektiv så kommer hon säkert mjukna och släppa in dig i barnets liv. Ge henne tid att läka sina sår.

• Barbamamah

Kan bara hålla med tidigare inlägg om att det gäller att ha fingertoppskänsla i den här smått känsliga situationen. Mamman är nyförlöst och nydumpad.. Har svårt att tänka mig en svårare situation och att då kräva att hon ska bete sig totalt rationellt är nog för mycket just nu. Inte för att du heller beter dig rationellt. Du har inget i mammans hem att göra. Och bebisen bör inte övernatta hos sin pappa sådär bara hur som helst. Spädbarn mår inte bra av separationer till höger och vänster. Pappan bör ha ett väldigt gott samarbete med mamman och en väldigt god relation till bebisen innan övernattning bör övervägas. Det bästa vore om mamman och pappan kunde vända sig till familjerätten för lite råd och tips angående umgänget. Och du borde backa ett steg tillbaka och låta dom två lära känna sitt barn i lugn och ro.

• Dragonball

Hon har just blivit mamma. Tagga ner. Jag lät inte någon hålla i min unge förutom pappan första tiden. Skulle klöst ögonen ur någon främmande tjej som skulle kräva att se mitt barn.

Och jag är styvmamma så kan sympatisera. Låt det gå något år. 

• Anonym ("styvmamma")
    Sunshine808 skrev 2012-09-13 23:58:42 följande:
    1. Man styr inte sina känslor men handlingar, 2. Varför skulle du komma hem till henne? Ni gjorde så att hon blev ensam mamma, hon har nyligen fått barn och är sårbar. Det är hennes hem, du har ingen rätt att sätta din fot där om inte hon går med på det. 3. Du förstår inte varför hon säger så? Hon har hormoner, det är stort att få barn och att sen ryckas ifrån sin man och säkerhet det skulle få en att söka många saker.

1. Det håller jag med om! Men man kan inte vara tillsammans med någon som man tappat känslor för eller som man inte älskar längre. Det känns lika fel, tycker jag. 2. Jag sa aldrig att jag skulle åka hem till henne. Det vill jag inte, det var mest som min pojkvän sa för att se hennes reaktion tror jag. 3. Jag vet att det är väldigt stort att få barn, har själv en ettåring. Så jag vet. Men jag låter ändå min dotter träffa sin pappa och vara hos han och hans flickvän, min dotter måste ju få träffa sin pappa? Jag skrev att jag kan förstå att hon "hatar" mig, men hon behöver ju inte kalla mig idiot och säga att barnet inte får vara här. Det jag undrar är hur hon tänker det ska bli längre fram. Ska dottern aldrig få komma hit?
  • Dragonball

Barnet bör INTE bo ifrån sin mamma såhär tidigt. Då får de helt enkelt flytta ihop igen. Ni får tänka på vad som är bäst för barnet och inte bara kräva henne på barnet. Lite empati kanske?

• Anonym

Varför skulle han överhuvudtaget vara hos dig med dottern? För det första är barnet för litet för att vara ifrån mamman ännu och för det andra är det väl han som ska lära känna sin dotter i första hand. Du får helt enkelt ta ett par steg tbx och vänta tills barnet blir äldre.

• Anonym ("styvmamma")
    Dragonball skrev 2012-09-14 00:17:44 följande:
    Hon har just blivit mamma. Tagga ner. Jag lät inte någon hålla i min unge förutom pappan första tiden. Skulle klöst ögonen ur någon främmande tjej som skulle kräva att se mitt barn. Och jag är styvmamma så kan sympatisera. Låt det gå något år. 

Jag kräver inte att få se barnet!! Klart jag vill träffa min fäsmans dotter men jag vet hur jag själv var i början med min egen dotter. Var kanske lite otydlig i mitt inlägg, men det jag undrade var hur mamman tänker längre fram? Även om hon nu som sagt "hatar" mig så borde hon väl ändå få låta mig träffa ungen längre fram? De är ju trots allt två om dottern, hon har ju ingen ensamrätt på henne.
  • Rani
    Anonym ("styvmamma") skrev 2012-09-14 00:18:04 följande:
    1. Det håller jag med om! Men man kan inte vara tillsammans med någon som man tappat känslor för eller som man inte älskar längre. Det känns lika fel, tycker jag. 2. Jag sa aldrig att jag skulle åka hem till henne. Det vill jag inte, det var mest som min pojkvän sa för att se hennes reaktion tror jag. 3. Jag vet att det är väldigt stort att få barn, har själv en ettåring. Så jag vet. Men jag låter ändå min dotter träffa sin pappa och vara hos han och hans flickvän, min dotter måste ju få träffa sin pappa? Jag skrev att jag kan förstå att hon "hatar" mig, men hon behöver ju inte kalla mig idiot och säga att barnet inte får vara här. Det jag undrar är hur hon tänker det ska bli längre fram. Ska dottern aldrig få komma hit?

Hon tänker inte så långt just nu. Hon är arg, förbannad och sviken. Låt henne få vara det. Om din kille och du sköter detta på ett smidigt sätt så kan hon förhoppningsvis komma över det och barnet kan bygga upp en god relation tillsin pappa och så småningom kanske också träffa dig.
  • Anonym ("styvmamma")
    Anonym skrev 2012-09-14 00:24:07 följande:
    Varför skulle han överhuvudtaget vara hos dig med dottern? För det första är barnet för litet för att vara ifrån mamman ännu och för det andra är det väl han som ska lära känna sin dotter i första hand. Du får helt enkelt ta ett par steg tbx och vänta tills barnet blir äldre.

Han frågade henne om han fick ha henne, ja det fick han sa hon då? Jag tror det är upp till mamman att bestämma det själv om hon vill lämna iväg sin dotter eller ej. Nu hade han inte henne eftersom han inte fick vara här. Och när jag ficl veta att han frågat henne så sa jag också att jag tyckte det var rent för tidigt att lämna iväg. Som jag skrivit innan så är det ju klart jag vill träffa den lilla flickan, men kan helt klart vänta, hon lär inte minnas vårt första möte ändå. Undrar bara hur mamman tänker längre fram. Var kanske otydlig med det i inlägget.
Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman