• Anonym ("styvmamma")

får inte träffa min fästmans dotter för biomamman

Ursäkta för sammanhängande text, skriver från mobilen! Jagg blir så arg!! för ett halvår sen så blev jag tillsammans med min nuvarande fästman. Kan tillägga att vi träffats innan och haft på "G". Men det blev inget då, vi var så unga. Och då får ca ett halvt år sen så träffades vi hemma hos min syster som vi känner båda två. Både han och jag kände hur det klickade direkt men "problemet" var att han redan hade en tjej och de väntade barn. Han bestämde sig rätt så fort för att lämna henne och fortsätta med mig. (Jag vet, det var mycket möjligt förjävligt gjort mot henne, inget jag vill ni sitter o predikar om, man kan inte styra sina känslor, right?) Nu när deras dotter kommit till världen, ca 2 månader sen, har han varit o hälsat på dem några gånger och när han varit där har han sagt typ "ja då tar jag med mig -anonym- hit nästa gång så hon får träffa min dotter" men då har hon kläckt ur sig som att "nä du tar inte hit den idioten" och "jag hatar henne", mig då alltså. Nu eftersom hon inte ammar dottern längre vill min pojkvän ha henne över natten nån gång. När han frågade det så sa hon att det fick han gärna ha men han fick inte vara här hos mig med henne. Jag har också en dotter sen tidigare. Samtidigt som jag kan förstå att hon "hatar" mig, fast hon aldrig träffat mig, så förstår jag ändå inte hur hon kan säga så. Hur hon kan förbjuda min pojkvän att få ha sin dotter här. (han bor i princip här). Jag menar, tror hon att jag aldrig ska få träffa den lilla? Jag undrar om hon får göra såhär. Jag är ingen okompetent människa med tummen mitt i handen, ingen opålitlig människa, jag vet vad jag gör och jag är ansvarsfull och en ordentlig människa. Så jag förstår inte alls detta. Min fästman tycker ju också att detta är jobbigt, för han vill ju ha sin dotter här. Hur ska han agera tycker ni? Hjälp mig/oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 11:23
    det handlar inte om att JAG ska knyta an till barnet, det frågan i det hela är, var att om mamman FÅR göra såhär, nu tänker jag längre framåt, när det är dags för min pojkvän att ha sin dotter, om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan? Det var nog ingen som förstod min fråga egentligen och jag var kanske väldigt otydlig med det. Hemskt vad alla har egna uppfattningar om hur allt ligger till i vår situation egentligen.

Och ni som frågar hur jag tänker angående min egna dotter, ja, vad kan jag säga? Jag lämnade iväg henne på övernattning redan som 3 mån. Är jag en hemsk morsa nu? Idag har jag världens gladaste o goaste tjej här hemma, som älskar mig gränslöst och jag henne. Och ja, hon fick träffa min fästman rätt så fort, något fel med det? Hon har fått träffa så många människor redan i sitt liv, och det är jag glad över! Nu är hon ingen förskrämd liten unge som bara ska sitta i mammas knä, även om hon föredrar det, så tyr hon sig snabbt till andra människor. Alla som känner henne älskar henne och det syns att hon älskar dem!
    Vad gäller att jag ska tycka synd om mamman i detta fallet så tyvärr kan jag inte det. Ni får kalla mig osympatisk och allt det där, men ni vet ju inte hellee vad jag varit med om. Min dotters pappa lämnade inte mig, jag lämnade honom, för han visade sidor jag aldrig sett hos honom innan. Ja, han slog mig. Gravid var jag. Och nu tänker ni "hur kunde hon skaffa barn med någon som slog henne?". Jag var redan gravid när han började slå mig. Aldrig visat de sidor tidigare, utan tänkte väl att nu när jag var gravid då var jag fast med honom ändå. Jag polisanmälde allt men det gick inte vidare för att "där finns så många andra liknande fall" och "han hade inga polisanmälningar på sig innan som påvisade misshandel". Pappan ville inte ha med oss att göra, för han trodde inte att barnet var hans, men när vår flicka kom till världen så skulle han ha henne varannan vecka trodde han med en gång. Så snälla ni, säg inte att jag ska tycka synd om mamman. Mamman och min pojkvän har en "bra" relation, hon hatar tydligen inte honom för vad han gjort mot henne, men mig som hon aldrig träffat hatar hon.

För sista gången, frågan var om hon får lov att förbjuda honom att ta hit flickan när det väl är dags?

• Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman
  • EnGladPingvin

Hon ska inte behöva träffa dig, det borde du också förstå. Det är han som lämnade henne och det är honom hon bör vara arg på, men självklart river det upp sår om hon ska behöva träffa dig också. Däremot kommer hon inte kunna neka umgänge och förr eller senare kommer umgänget ske utan henne närvarande och utan att hon har något att säga till om huruvida du är där eller inte. Oavsett hur arg hon är på pappan är det lika mycket hans barn och barnet har rätt till sin pappa även om han lämnade barnets mamma.

Din fästman bör se till att få ett fastställt umgängesschema. Ju förr desto bättre för alla parter. 

• Anonym
    Mandarino skrev 2012-09-14 01:13:24 följande:
    Men fan vad förbannad jag blir. Sätt dig in i hennes situation! Fel eller inte men hade det varit min sambo som lämnat mig för en annan brutta när jag var gravid så vet i fan om jag hade låtit honom träffa barnet!

När man skaffar barn med någon så gör man det med någon man älskar och som man tror att man kommer att leva resten av sitt liv med. Kan man då enkelt glida undan och lämna sin gravida flickvän för en annan kvinna så älskar man ta mig fan inte den personen som bär ens barn och det har man heller aldrig gjort.

Det må vara fel att inte låta en pappa träffa sitt barn men är man så jävla skitig så är frågan om man ens är värd ett barn. Men nog om det.
    Oj, det handlar inte om barnet alltså, utan att ge igen på pappan. Ja där ser man hur vissa kvinnor resonerar.

• nymedlem

Barnet är så litet och du och pojkvännen har nyss träffats.

Ge det ett år innan du blandar dig i barnets liv.

Låt pappan och mamman sköta den biten och träffa pappan all övrig tid istället

Elakt att säga kanske, men man vet ju inte hur länge du finns kvar i bilden efterssom ert förhållande är så nytt.

• EnGladPingvin
    Anonym skrev 2012-09-14 07:49:03 följande:
    Bara jag som undrar vad pappan mår dåligt över?Obestämd Ts skriver att han gör det, han som valde att vara otrogen, han som lämnade sin gravida flickvän för ts, han som får träffa barnet ändå.... Varför mår han dåligt? Är det för att ts inte får träffa bebisen som han mår så dåligt?

Men så kan det väl inte vara för varför skulle han må dåligt av att ts inte fått träffa hans nya bebis?

Man kan ju må dåligt över situationen ändå även om man är den som är skuld till den och självklart kan man må dåligt över att ha gjort någon illa eller sårat någon även om man inte ångrar själva handlingen i sig. Att man mår dåligt över något betyder dock inte att det är synd om en. TS fästman kan må dåligt över situationen, men han är själv skuld till den och det är inte synd om honom. Däremot är det synd om barnet om det inte får knyta an till och få en nära relation till sin pappa.
  • Labolina
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-14 07:01:04 följande:
    Ahh tack, nu slappj ag skriva ett långt inlägg

Ja skönt när nån skriver det man tänker.
  • Labolina
    Litet My skrev 2012-09-14 01:59:52 följande:
    Om inte annat kan väl mamman skylla på att "man kan inte rå för sina känslor" på samma sätt som TS?

Precis, känslorna styr och förnuftet får stå tillbaka (allt enligt TS själv).
  • Anonym

pappan lär känna barnet i barnets hem! när pappan och barnet har bra kontakt och barnet litar på pappan så kan pappan ta sig hem till sig!! flera gånger pappan och barnet i pappans hem och barnet känner trygghet där. då kan man blanda in en annan person.
    fattar inte varför man ska ta hem första bästa flicksnärta för att träffa barnen bara för man är karl. Jag håller med mamman här faktiskt att du inte bör träffa barnet. eftersom mamman var ganska utbytbar så är du också det tyvärr. känslor styr man inte över men om man ska separera från nån så separerar man, inte hittar en ny och sen separerar. ni kunde ha lagt lock på så han kunde flytta och vara singel ett tag och få en bra relation till sitt ex innan nya blandas in.

du säger själv att du har en ettåring så din lilla var 6 månader när du träffade ny karl. antar att din bebis fick träffa honom på tre röda?

ingen kommer råda till att pappan ska ha övernattningar på väldigt länge så det bästa är nog att följa mammans ord så det håller sig fredligt. börjar dom bråka så drabbar det bara barnet.     

• Winterfell

Är det bara jag som undrar hur man som kvinna och dessutom mamma ens kan vilja ha en man som lämnar sin gravida flickvän för någon annan? 
    Jag förstår ju att känslor kan uppstå, men att lämna en kvinna och inleda ett nytt förhållande sådär är så sjukt svinigt så jag har knappt ord för det. TS fästman borde ha gjort slut och fokuserat på att hitta ett gott och tryggt samarbete med mamman och väntat med att inleda ett förhållande med TS.

Ditt eget barn då ts? Du säger att du har en ettåring själv, hur tänkte du där när du bara drog in en ny man i ditt liv? För BÅDA barnens skull och för den nyblivna mamman så kan jag tycka att ni kunde ha skött det här MYCKET smidigare. Som sagt, känslor kan man inte styra, men det är inte bara er det handlar om, det handlar om två mycket små barn som redan fått en taskig start i livet och en dumpad mamma som är helt ensam med hormoner, en bebis och ett svek större än något annat.

Ni låter som två tonåringar ärligt talat.  

• Ruggugglan

Med tanke på barnets ålder så förstår jag inte varför det är så viktigt att du träffar barnet? Det är väl pappan som ska skapa en relation till att börja med. Inte du. Och jag förstår faktiskt varför mamman inte vill ha dig i HENNES hem.

Ni kan ju kontakta familjerätten. Men deras svar kommer troligtvis att bli att barnet inte bör ha övernattningar förrän det är ca. 3 år gammal. Det är svaret som vi fick.

• murarn P
    Winterfell skrev 2012-09-14 08:40:13 följande:
    Ni låter som två tonåringar ärligt talat.  
    Håller med. Det låter som ni var 17-åringar som skaffat barn alldeles för tidigt. Alla av er. Stackars barn.
Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman