• Anonym (orolig)

Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll

Hej, jag och min fd sambo skrev ett avtal att våra 2 barn ska vara bosatta hos mig ifall vi separerar. Men tyvärr visste jag inte att det behövs godkännande från socialnämnden, så det har vi inte. Nu separerade vi och jag skaffade en stor lägenhet där varje barn har sitt rum, som ligger nära dagis/skola så att det inte behövs någon ändring där. Det var jag som alltid tog hand om barnen i vår relation. Boendefördelningen är än så länge: 22 dagar hos mig, 8 dagar hos honom. Men han vill inte betala underhållsbidrag, eftersom jag får hela barnbidraget. Nu säger han att barnen kan ju bo halva tiden hos honom (då behöver han inte betala något)! Kan han det?? Om en domstol bedömmer frågan - har någon erfarenhet hur dom bedömmer situationen? Vi bor båda i närheten av skolan, men barnen är skriven hos mig. Spelar det någon roll att jag har varit huvudansvarig för barnens behov hela tiden? Jag är jätte orolig vad han kommer på nu, efter separationen, för att göra livet svårt för mig....

• Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll
  • Iam

Först kan jag klargöra att ert avtal spelar ingen som helst roll om det blir en tvist om boendet. Då ses det nämligen till barnets bästa och då har ett avtal mellan er föräldrar inget med saken att göra. Så det kan du sluta tänka på på en gång. 

Vad gäller boendet så är det väl jättebra att han nu är villig att ta ansvaret för sina barn, något som dom garanterat kommer att gynnas av såvida han inte missköter det. Skulle han missköta det så har du ju alla möjligheter att få hela boendet.

Som jag ser det är det WIN WIN att låta honom få halva boendet.
    Om han klarar det kommer det att gynna barnen, vilket förhoppningsvis gynnar dig. 
    Om han inte klarar det kan du få hela boendet, vilket du ser som gynnsamt för dig.

• Anonym (orolig)

Jag förstår inte att alla utgå ifrån att det skulle bli alltid bäst för barnen att ha en vecka ett hem hos mamma och en vecka hos pappa - oberoende hur familjelivet såg ut tidigare. Så klart är det jätte bra om min ex plötsligt inser hur viktigt barnen är för honom, fast han sade i 10 år att han inte ville vara delaktig - vilken positiv utveckling det blev av diskussionen om en liten underhållsbidrag! Eller? Han är villig att ta ansvaret för barnen p.g.a. han inte vill betala underhållsbidrag till mig! Det är ju inte så att han pratar med mig och förklarar att han har insett att han vill ändra sin roll som pappa och vara mer delaktig etc.... Det handlar om ett princip - och har med mig att göra, inte med barnen, det är jag ganska säkert på. I vårt fall så var det klart för barnen, att dom bor hos den personen, som har tagit hand om dom de senaste 10 åren - och det är jag. Dom tillbringar varannan helg med honom och en dag i veckan, och jag kan inte se varför det skulle bli bättre för dom att inte ha sitt "huvudboende" hos mig längre. Schemat fungerade ju bra för barnen! Varför tror här så många att det är alltid så mycket bättre att barnen har två hem? Jag är ytterst tveksam hur han kommer att sköta allt kring barnen, och det känns inte bra för mig att utsätta dom till detta experiment just nu - det är endast 2 månader sen vi separerade och det gick än så längre huvsatt bra för barnen. Ska jag nu pga rädsla inte våga kräva underhållsbidrag? I så fall skulle han exakt få vad han vill.

• missen73

Ge han en chans , alla kan ändra sig när situationer ändras i ens tillvaro !

• Anonym (Maja)

Ingen här känner pappan eller kan säga om han är en ansvarsfull förälder. Det vi kan svara på är hur stor chans vi tror han har att få växelvis boende och inget du skriver i tråden talar mot att han skulle få det. Att ni har haft ett avtal där du tar i stort sett allt ansvar för barnen kommer inte spela någon som helst roll vid en eventuell tvist, hur orättvist det än kan låta.

Jag kan inte säga vad som är bäst för barnen, det kan troligtvis ingen här göra, men det är min bedömning att inget av det du skrivit i tråden kommer att hindra att han får växelvis boende. Domstolarna eftersträvar att barnen ska få en nära relation till båda sina föräldrar och om du kommer med argument som att han bara är ute efter att slippa betala underhåll är risken stor att det slår tillbaka på dig om du inte har starka bevis för att så är fallet. Det är inte en åsikt utan ett konstaterande.

• Barbamamah
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 17:21:15 följande:
    Jag förstår inte att alla utgå ifrån att det skulle bli alltid bäst för barnen att ha en vecka ett hem hos mamma och en vecka hos pappa - oberoende hur familjelivet såg ut tidigare. Så klart är det jätte bra om min ex plötsligt inser hur viktigt barnen är för honom, fast han sade i 10 år att han inte ville vara delaktig - vilken positiv utveckling det blev av diskussionen om en liten underhållsbidrag! Eller? Han är villig att ta ansvaret för barnen p.g.a. han inte vill betala underhållsbidrag till mig! Det är ju inte så att han pratar med mig och förklarar att han har insett att han vill ändra sin roll som pappa och vara mer delaktig etc.... Det handlar om ett princip - och har med mig att göra, inte med barnen, det är jag ganska säkert på. I vårt fall så var det klart för barnen, att dom bor hos den personen, som har tagit hand om dom de senaste 10 åren - och det är jag. Dom tillbringar varannan helg med honom och en dag i veckan, och jag kan inte se varför det skulle bli bättre för dom att inte ha sitt "huvudboende" hos mig längre. Schemat fungerade ju bra för barnen! Varför tror här så många att det är alltid så mycket bättre att barnen har två hem? Jag är ytterst tveksam hur han kommer att sköta allt kring barnen, och det känns inte bra för mig att utsätta dom till detta experiment just nu - det är endast 2 månader sen vi separerade och det gick än så längre huvsatt bra för barnen. Ska jag nu pga rädsla inte våga kräva underhållsbidrag? I så fall skulle han exakt få vad han vill.

Det är ingen här som vet vad som är bäst för just ERA barn. Men forskning visar att dom flesta barn i grundskoleåldern mår bättre och klarar sig bättre av växelvis boende efter en skilsmässa eftersom det gynnar en god relation till båda föräldrarna vilket i sin tur gynnar barnen. Därför är det dumt att bara förkasta en sådan lösning. Om det är för underhållets skull han vill ha barnen halva tiden så kommer det ändå inte bli en långvarig lösning för han kommer att upptäcka att barn både kostar (oavsett hos vem dom bor) och tär på krafterna och du kommer få tillbaka barnen heltid och även få ett underhåll.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 17:21:15 följande:
    Ska jag nu pga rädsla inte våga kräva underhållsbidrag? I så fall skulle han exakt få vad han vill.
    Ja bitter kan man ju vara men bitterhet bottnar nog oftast i att man själv "tillät" någon kränka gränser, slippa ansvar etc. Han fick som han ville då (men även du) och nu får han det igen om du ger efter för hans utpressning. Nä gå med på växelvis boende så visar det sig snabbt om han kan och vill ta ansvar eller om det bara är ännu ett försök att få dig att "ge efter". 

• Anonym (Pialena)

Han ska betala underhållsbidrag nu, inget att snacka om. Ring FK och få det ordnat. Boendefrågan får ni lösa i domstol om ni inte kan komma överens, men tills dess ska han betala underhåll. Lycka till

• Anonym (orolig)

Tack för era svar! Jag ska väl skicka en ansökan om underhållsbidrag till Fk och vi ska se vad som kommer ut. Har aldrig tänkt att jag behöver blanda in en officiell instans i vårt liv - och vad kommer nästa gång, när vi inte är överens - advokaten?? Domstol?? Hur som helst, om han sen ifrågesätter boendet efter FKs svar - då får jag ta nästa steget. Jag hoppas fortfarande att han genomtänker det hela och slutar med det tråkiga taktikspelet som har bara en målsättning, att inte gå med på vad jag tycker - inte ens diskutera på ett rättvis sätt. Lite svårt att inse för mig att det kanske kommer att vara jobbigt hela tiden framöver, det är bara början, hur ska jag stå ut med det, det tar så otroligt mycket energi och det hela gynnar barnen inte alls. Blir det nu alltid "emot mig" när det gäller allt kring barnen, semestertider, jul, etc etc

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 14:59:23 följande:
    Hej och tack för alla svar. Tänk er en "familj", där kvinnan ville ha barn. Mannen går med på det men under 10 år är han inte bered att gå upp en enda natt, att ta pappaledighet, att känner ansvar för vad som händer i skolan eller dagis, att tar sig tid för familjeutflykter, 10 år där han säger, "det var ditt ösnkemål att få barn, nu får du ta ditt ansvar Jag har aldrig sagt att jag ska vara den klassiska familjefar, och det visste du från början." Så klart tycker han om barnen och trivs med dom när dom är hos honom. Barnen tycker om pappan så klart. Nu, när det gäller att betala lite underhållsbidraget, då vill han plötsligt ha växelvis boende, eftersom han vill inte betala något pengar till MIG, även om barnen är mer hos mig. Hur skulle ni känna "i mina skor"???? Jag tog 10 år hänsyn till att han "gick med" på det hela - och plötsligt ska jag lämna barnen 50% till honom.
    Fast det handlar inte om dig eller honom.... Varför skulle du neka barnen att vara halva tiden med honom? Skippa diskussionen om att "tjäna pengar" för alla som har barn vet att barn kostar mer än vad man kan spara in på att ha barnen halva tiden.
  • Barbamamah
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 22:24:35 följande:
    Tack för era svar! Jag ska väl skicka en ansökan om underhållsbidrag till Fk och vi ska se vad som kommer ut. Har aldrig tänkt att jag behöver blanda in en officiell instans i vårt liv - och vad kommer nästa gång, när vi inte är överens - advokaten?? Domstol?? Hur som helst, om han sen ifrågesätter boendet efter FKs svar - då får jag ta nästa steget. Jag hoppas fortfarande att han genomtänker det hela och slutar med det tråkiga taktikspelet som har bara en målsättning, att inte gå med på vad jag tycker - inte ens diskutera på ett rättvis sätt. Lite svårt att inse för mig att det kanske kommer att vara jobbigt hela tiden framöver, det är bara början, hur ska jag stå ut med det, det tar så otroligt mycket energi och det hela gynnar barnen inte alls. Blir det nu alltid "emot mig" när det gäller allt kring barnen, semestertider, jul, etc etc

Ja, det är bra att du ansöker om underhållsstöd. Du ska inte låta pappan utpressa dig. Men är du helt emot växelvis boende? Det kommer att bli väldigt tråkigt för alla, särskilt barnen, om ni ska börja tvista om allt. Finns det någon möjlighet att ni skulle kunna komma överens med lite hjälp? Familjerätten erbjuder skilda föräldrar möjlighet till samarbetssamtal med någon utomstående medlare. Kan vara värt att pröva för att slippa konflikter.
Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll