Anonym (MM) skrev 2012-09-18 10:58:43 följande:
Anses det verkligen att vara curlad att få hjälp av en förälder med morgonbestyren när man är i tioårsåldern?
Vad gäller pappans intresse för barnen så måste vi i detta fall lita på att ts beskrivit situationen rätt och hon har i flera inlägg bestämt hävdat att pappan aldrig tagit något större del i barnens liv.
Jag har massvis med barn, både egenfödda och födda av andra, i åldrar mellan 32 och ner till 3.
Klarar man inte av att få sig upp ur sängen och fixa frukost när man är 10 så tycker jag att man är curlad.
Kanske känner pappan inte att han har fått ta ansvar för ts?
Okej, ska vi räkna så är min äldsta 31 och min yngsta 9 månader. Jag räknade bara med de egna förra inlägget.
Anonym (orolig) skrev 2012-09-18 12:22:03 följande:
Tack, Anonym (MM) för ditt inlägg, även om den är lite extremt (och lyckligvis inte beskriver min fd sambo), så visar den en annan, möjlig sida av växelvis boende, där man kan fråga sig om det är verkligen till "barnets bästa". ___________________________________________ Mina barn är 6 och 10. Min 6-årig hatar att borsta tänderna och skulle alltid försöker att komma undan, och min 10-årig älskar att spela med sin mobil sent på kvällen, och är jätte trött när hon går upp. Det är jätte bra med självständighet, men det behövs en styrande hand, tycker jag. Barnen har inte alltid den förmågan att styra sitt liv, och analysera konseksvenser. Min dotter skulle säkert inte börja lägga sig tidigare och hellre sitta dödstrött i skolan. Hon skulle inte överväga att äta hellre frukt och grönsaker om det finns hamburgare i kylan. Jag är ibland jätte förvånad när jag ser föräldrar som låter bestämma en 6-årig allt möjligt, eller som verkar behöva barnets godkännande för allt möjligt dom gör. ____________________________________ Man läser så mycket om föräldrar som har tappat kontroll vad barnen gör (i min äldre dotters ålder) vad dom egentligen håller på med, var dom är, om dom där där dom säger (med mobilen är ju allt möjligt), vad gör dom på nätet, vilka vänner dom har. Kan detta phänomen ha att göra med att man tycker att barnen i skolådern skulle hantera allt möjligt stälvständig i sitt liv, så snart så möjligt?
Vet du att pappan inte kommer att se till att de borstar tänderna eller lägger sig i tid eller tror du bara?
Visst är frukt och grönt nyttigt men det är inget som skulle fälla hans föräldraförmåga om den ifrågasattes.
Barn i skolåldern bör kunna packa sin egen skolväska och ansvara för läxor osv.