• Anonym (orolig)

Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll

Hej, jag och min fd sambo skrev ett avtal att våra 2 barn ska vara bosatta hos mig ifall vi separerar. Men tyvärr visste jag inte att det behövs godkännande från socialnämnden, så det har vi inte. Nu separerade vi och jag skaffade en stor lägenhet där varje barn har sitt rum, som ligger nära dagis/skola så att det inte behövs någon ändring där. Det var jag som alltid tog hand om barnen i vår relation. Boendefördelningen är än så länge: 22 dagar hos mig, 8 dagar hos honom. Men han vill inte betala underhållsbidrag, eftersom jag får hela barnbidraget. Nu säger han att barnen kan ju bo halva tiden hos honom (då behöver han inte betala något)! Kan han det?? Om en domstol bedömmer frågan - har någon erfarenhet hur dom bedömmer situationen? Vi bor båda i närheten av skolan, men barnen är skriven hos mig. Spelar det någon roll att jag har varit huvudansvarig för barnens behov hela tiden? Jag är jätte orolig vad han kommer på nu, efter separationen, för att göra livet svårt för mig....

• Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll
  • Näckrosen

Missen: det blir inte samma innebörd. Du skriver " risken" finns att han få halva tiden. Det anses inte vara riskfyllt att en normal pappa har halva tiden.
    Sen skrev du att han har rätt till halva tiden. Föräldrar har inga rättigheter alls i det avseendet. Bara skyldigheter att ta hand om sina barn. Det är barnen som har rätt till båda sina föräldrar.

• missen73

Vi vet inte hur pappans o barnens förhållande ser ut så därför skrev jag som jag gjorde

• Anonym
    Näckrosen skrev 2012-09-16 11:09:55 följande:
    Missen: det blir inte samma innebörd. Du skriver " risken" finns att han få halva tiden. Det anses inte vara riskfyllt att en normal pappa har halva tiden.
    Sen skrev du att han har rätt till halva tiden. Föräldrar har inga rättigheter alls i det avseendet. Bara skyldigheter att ta hand om sina barn. Det är barnen som har rätt till båda sina föräldrar.

Efter TS uttrycker en "rädsla" för att "bli av med" barnen (och "bara" få ha dem halvtid) så är väl "risken" ett ganska relevant ord i sammanhanget.
  • missen73

Nä sant men risken finns ändå att det kan bli så att han får halva eller ingen eller hela umgänget

• Anonym
    Snusklubba skrev 2012-09-16 09:37:28 följande:
    Tja, det blir ju en förlustaffär för honom isåfall, om han tror det är billigare att ha barnen 50/50, rent ekonomiskt. Då kan du ju påpeka att ni bör dela på ALLT, dvs även kläder, leksaker, försäkringar och diverse som han kanske inte tänkt på...

Det kan inte vara så att han faktiskt vill ha dom, rent känslomässigt? Det är ju hans barn också?

Hur gamla är barnen? "Kan" dom bo 50/50?

Barnbidraget har inget med underhållet att göra fö... 

Fast ska man dela på ALLT så ska man ju även dela barnbidraget :)

Vi har gjort så att jag betalar förskoleavgiften och fritidsaktivitet och pappan betalar försäkringen.  Jag har hela barnbidraget.   
  • Anonym (orolig)

Hej och tack för alla svar. Tänk er en "familj", där kvinnan ville ha barn. Mannen går med på det men under 10 år är han inte bered att gå upp en enda natt, att ta pappaledighet, att känner ansvar för vad som händer i skolan eller dagis, att tar sig tid för familjeutflykter, 10 år där han säger, "det var ditt ösnkemål att få barn, nu får du ta ditt ansvar Jag har aldrig sagt att jag ska vara den klassiska familjefar, och det visste du från början." Så klart tycker han om barnen och trivs med dom när dom är hos honom. Barnen tycker om pappan så klart. Nu, när det gäller att betala lite underhållsbidraget, då vill han plötsligt ha växelvis boende, eftersom han vill inte betala något pengar till MIG, även om barnen är mer hos mig. Hur skulle ni känna "i mina skor"???? Jag tog 10 år hänsyn till att han "gick med" på det hela - och plötsligt ska jag lämna barnen 50% till honom.

• Barbamamah
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 14:59:23 följande:
    Hej och tack för alla svar. Tänk er en "familj", där kvinnan ville ha barn. Mannen går med på det men under 10 år är han inte bered att gå upp en enda natt, att ta pappaledighet, att känner ansvar för vad som händer i skolan eller dagis, att tar sig tid för familjeutflykter, 10 år där han säger, "det var ditt ösnkemål att få barn, nu får du ta ditt ansvar Jag har aldrig sagt att jag ska vara den klassiska familjefar, och det visste du från början." Så klart tycker han om barnen och trivs med dom när dom är hos honom. Barnen tycker om pappan så klart. Nu, när det gäller att betala lite underhållsbidraget, då vill han plötsligt ha växelvis boende, eftersom han vill inte betala något pengar till MIG, även om barnen är mer hos mig. Hur skulle ni känna "i mina skor"???? Jag tog 10 år hänsyn till att han "gick med" på det hela - och plötsligt ska jag lämna barnen 50% till honom.

Först ska du tänka boende och först därefter underhåll. Det är faktiskt irrelevant vad som är bäst för dig. Vad är bäst för barnen? Skulle barnen gynnas av att bo växelvis lika mycket hos er båda? Pappan vill ha barnen boendes hos sig lika mycket. Skulle han klara av det? Om han inte har några psykiska sjukdomar och inte är utvecklingsstörd så borde han klara av det. Det spelar ju ingen roll om han varit en mindre närvarande pappa tidigare om han nu vill skärpa sig. Bättre sent än aldrig liksom. Det är ju bara positivt om barnen får en bra relation till honom också. Först ska ni planera hur ni vill lösa boendet för barnet (baserat på barnens bästa och inte en massa ekonomiska faktorer) och sedan visar det sig om någon av er ska betala underhåll eller inte.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 14:59:23 följande:
    Tja, jag skulle tycka att det kändes skönt att han till slut tar sitt ansvar på ett sätt som gör er båda lika delaktiga i barnen. Jag ser inget i ditt inlägg som jag skulle tycka kunde innebära att barnen inte skulle vara hos sin pappa på halvtid. 
  • Anonym (Maja)

Huruvida han ville ha barnen från början eller hur mycket ansvar han har tagit under ert förhållande spelar ingen som helst roll i dagsläget. Tar han det till domstol kommer de att titta på saker som barnens ålder, hur nära ni bor varandra och barnens skola, om någon av er har dokumenterat missbruk eller kriminalitet, hur ert nuvarande boende ser ut, ert samarbete, etc. Att motsätta sig växelvis boende utan att kunna visa på att det i dagsläget skulle skada barnet kan mycket väl slå tillbaka mot dig. Går han till domstol kan han mycket väl få barnen halva tiden.

Ts, om du är säker på att det bara handlar om pengar från honom kanske du skulle gå med på att han inte behöver betala underhåll. Om du har rätt kommer han i så fall inte driva frågan och du kommer att få ha barnen mer hos dig. Om det är det som är viktigast för dig kanske det är värt att inte strida om pengarna? För att slippa att han tar det till rätten och att han kan komma att få igenom 50/50-boende. Bara en tanke, om nu att ha barnen hos dig är viktigare än pengarna.

Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll