• stickkontakt

Hjälp mig få in mer färg i min klädstil!

Jag håller på försöka förrändra mig lite (eller mycket). Min klädstil för närvarnade är jeans, svart linne och en munktröja och gympaskor. Nu vill jag ha förrändring. Jag vill klä mig snyggt och prydligt men inte för tantigt. De svarta linnena ska bort och jag vill ha färg. Munktröjorna ska förpassas dit de hör hemma, till träningsplagg.

Men vad ska jag ha på mig då? Jag är totalt blind för vad som passar till vad och jag har ingen att rådfråga, alla mina vänner är lika dåliga som jag på sånt. Efter några smakrådstrådar här på FL har jag bestämt mig för att köpa dessa skor. Men vad ska jag ha mer än det då?

Jag är 168 cm lång och normalviktig men inte helt nöjd med min kropp. Magen är inte riktigt platt och rumpan har sett bättre tider så det är inte något jag vill visa upp. Jag är ganska bredaxlad, små bröst (75A), har en midja och ganska breda höfter och stora lår. Vad passar på den kroppsformen?

Länka gärna till snygga kläder och kombinationer eller bra bloggar. Modebloggar av spinkiga 18-åringar är inte rätt för mig  

• Svar på tråden Hjälp mig få in mer färg i min klädstil!
  • Clotilda
    stickkontakt skrev 2012-09-17 11:21:32 följande:
    Länken funkar inte men jag tror jag hittade den. Är det en gul för 249 kr? 

Jag vet inte riktigt vad jag gillar. Det är bara helt nyligen jag börjat fundera på kläder alls. Jag gillar när det ser ganska prydligt ut tror jag, inget frö utstickande. Klänning vet jag inte om jag vågar ha. Jag kanske kommer dit också en dag men än så länge vågar jag knappt gå ut utan mitt svarta linne

Om man till en början tänker sig att jag har jeans. Vilken jeansmodell passar till breda höfter, en inte särskillt platt rumpa och stora lår? Och vilka färger kan man ha till jeans? 

Japp, den gula. Kanske lite färgstark att börja med men det är en vanesak. ;)

Med breda höfter och stora lår behöver du ett par jeans som balanserar upp det nertill - alltså inget som är på mode nu. Jag har samma form. Nu är det smalt och stuprör som gäller och det passar inte oss. Satsa på boot cut; lätt utsvängda byxor. Eller varför inte kostymbyxor? Det är diskret och prydligt, du kan ha mörka färger och matcha upp med något på överkroppen, som en diskret mönstrad blus med hög knäppning och fin krage. Snyggt också att ha ett längre halsband till det, och en mysig kofta.

Till jeans kan du ha i princip vad som helst, skulle jag tro. För mig är dock jeans i sig ett väldigt vardagligt plagg och det gäller då att dressa upp det lite, med till exempel en kavaj med uppkavlade ärmar eller några snygga skor.

• Flisan79

Ett annat tips om man vill få in mer färg är att om du ser ett plagg i tex svart som du gillar. Kolla runt och se om samma plagg finns i fler färger och prova dem ist.
    Sen är det ganska viktigt att man tänker på vad man redan har i sin garderob och vad man kan använda till. Det är ganska meningslöst att köpa en färgglad tröja och sen inse att man inte har något till som matchar.

Nu under hösten är färgglada strumpbyxor fint. Då kan man ha en svart klänning men tex vinröda strumpbyxor och svarta skor. Jättesnyggt!

• Clotilda

Försök tänkta bort musiken och posandet, det finns några bra idéer där. =)

• stickkontakt

www.hm.com/se/product/04455 Funkar den här kavajen till jeans med tex ett vinrött eller rött linne under? Hur gör man om linnet är längre än det man har över? Passar det bäst med ett par jeansblå jeans eller med lite mörkare blå jeans?

• Flisan79

Ärligt talat tyckte jag snittet på kavajen var en smula "damigt". Jag skulle kunna tänka mig samma men med slag.

Jeansfärg är mer årstid för mig. Mörka på höst/vinter och ljusa på vår/sommar.

Skulle jag bara välja ett par så skulle det vara åt det mörkare hållet eftersom att det ser mer "uppklätt" ut.

Det gör ingenting om en tröja sticker ut nedanför kavajen. Blir lite mindre kostymkänsla då.

• Flisan79

Bättre. Men vad är du ute efter. Liksom bankproper eller vardagssnygg?

Personligen tycker jag att en figursydd tweedkavaj är allra snyggast på hösten. Såg att hm hade tre olika och alla såg bra ut. Något du kan tänka dig?

• Flisan79

Och det enda negativa med andra kavajen var att den inte såg figursydd ut vilket jag tror du skulle passa bättre i.

• Vinterankan

Ett tips är att kolla på skyltdockorna i affären, de har sällan de svartvita kläderna på dockorna. Gällande jeans så vet jag inte vilken modell som passar, men jag kan efter egen erfarenhet rekommendera diesel som märke. Köper ibland andra märken men tycker ofta att de ser billiga ut (även om de varit svindyra) dieseljeans däremot känns alltid stilrena i fickplacering, sömmar, själva tyget. Svårt att beskriva, känner mig helt enkelt snyggare i dieseljeans än andra där något alltid är "fel" (och som jag självklart inte sett i provrummet). Jag har mycket färgglatt och har då ofta ett vitt linne som sticker ner lite som "avdelare" mellan byxor och färgglad tröja. Eller om jag har en tröja som inte är färgglad så har jag ett färgglatt linne som sticker fram lite. Klarar mig helt enkelt inte utan något färgglatt

• Duckan

Jag tycker att kavaj är snyggt och gångbart ts, dock inte en vit denna årstiden.

Svar på tråden Hjälp mig få in mer färg i min klädstil!