• Anonym

Inte behörig till gymnasiet

Hej jag går mitt andra år på gymnasiet. Jag har ig i engelska och jag har svårt med engelska och har alltid haft. Om jag inte klarar engelskan nu i 2an så får jag inte gå kvar eftersom jag inte är behörig. 

Kan man verkligen kicka ut någon från skolan som inte har godkänt i ett ämne? Vill innerligt gå kvar. Har tänkt att plugga upp detta betyg på tex folkhögskola eller komvux. 

• Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 18:29:22 följande:
    Det är faktiskt riktigt dåligt. Har ju minst godkänt i alla andra ämnena. Så ska bara ett jävla ig göra allt åt skogen.. Låter sjukt!

Att du ens kom in på gymnasiet alls är något du ska vara tacksam för! Egentligen får man inte gå gymnasiet öht om man inte har godkänt i grundskolans Engelska, Svenska, och Matematik.
  • Anonym
    Det är faktiskt riktigt dåligt. Har ju minst godkänt i alla andra ämnena. Så ska bara ett jävla ig göra allt åt skogen.. Låter sjukt!
    Jag kan förstå att det känns jobbigt TS. Men grundskolans engelska måste man ha. Förstår inte hur du kom in på gymnasiet från början. Vad hände på IV-programmet? Det är där du ska gå för att bli godkänd.
  • Pastell
    Inte alls dåligt. Bra, så det höjer kvaliten lite.
  • Oneesan
    Anonym skrev 2012-09-17 18:24:54 följande:
    Men kan man inte gå ut skolan och få ett ig? Sen plugga upp det på typ komvux eller något sådant?
    Nej, du kan inte få ett samlat betygsdokument utan gymnasiebehörighet. Det alternativ som finns är att om du misslyckas med engelskan förlorar din plats på programmet och blir då hänvisad till IM (introduktionsprogrammet). En annan skola kan ta in dig för en ny IMPRO beroende på elevunderlaget. En skola kan inte acceptera en elev på undantag om det finns behöriga sökanden. Men om du väljer denna väg så kommer ju bara allt att börja om igen. 

Det du ska göra är detta:
    *Tala med din rektor när de tänkt att du riskerar att lämna programmet, är det vid jul eller vid läsårets slut.
    *Fråga vilken åtgärd de har tänkt för att du ska kunna nå målet, alltså speciell IMPRO-undervisningen. Tyvärr hade detta varit enklare om du gått en kommunal skola.
    *Om du utarbetar ett schema när du skall nå betyget i engelska så fokuserar du och gör vad du kan för att klara det. Fundera vilka svårigheter du har i ämnet, vad är det som gör att du kan fixa betyget på komvux men inte nu i skolan?

Om detta inte fungerar och du vägrar IM så är det enda alternativet kommunens åtgärdsprogram för praktik och senare arbetsförmedlingen. 
    Arigato
  • Oneesan
    hellokill3r skrev 2012-09-17 18:31:06 följande:

Att du ens kom in på gymnasiet alls är något du ska vara tacksam för! Egentligen får man inte gå gymnasiet öht om man inte har godkänt i grundskolans Engelska, Svenska, och Matematik.
    Jodå, man kan bli antagen på undantag för alla ämnen förutom svenska.
    Arigato
  • Oneesan
    Anonym skrev 2012-09-17 18:32:08 följande:
    Jag kan förstå att det känns jobbigt TS. Men grundskolans engelska måste man ha. Förstår inte hur du kom in på gymnasiet från början. Vad hände på IV-programmet? Det är där du ska gå för att bli godkänd.
    IV finns fortfarande kvar som IM (introduktionsprogrammet). Men elever kan bli antagna på program genom undantag. Alltså om en elev bara saknar något enstaka ämne är tanken att denne ska få gå in på ett program samtidigt som denne läser upp det ämne under en intensiv tid. Denna åtgärd använd för att en elev inte ska bli uppehållen på IM under ett år. I vanliga fall skall elevens grundskolestudier vara avklarade under det första året i gymnasiet.
    Arigato
  • Anonym

Är så sjukt glad! Min rektor som även är min mentor hur fin som helst. Haft roliga stunder ihop med henne och min klass hemma hos henne. Hon sa att hon aldrig skulle ''kicka'' ut mig utan tvärt imot jobba så jag får det förbaskade G:et! Förfan nu ska jag kämpa!! Tack för alla svar här!

• Anonym (ingen skolgång)

Hej.

Jag har inte läst någon engelska i skolan någonsin. Jag har enbart gått dit och gjort proven och fått godkänt. Jag började med att kolla på disney och filmer som man redan sett men utan svensk text. När dvd:n kom så kunde man lätt byta ut den svenska texten mot engelsk så jag gjorde det för skojs skull. Sen blev det mer och mer avancerade filmer och idag tänker jag inte ens på att de pratar engelska. Det kom en dag då jag förstod det lika bra som svenska.
    Sen började jag att läsa enkla böcker på engelska, började gå in på engelska internetsidor osv...
    Det är ganska lätt att lära sig engelska naturligt i vardagen...

• funksoulbrother
    Anonym skrev 2012-09-17 21:37:55 följande:
    Är så sjukt glad! Min rektor som även är min mentor hur fin som helst. Haft roliga stunder ihop med henne och min klass hemma hos henne. Hon sa att hon aldrig skulle ''kicka'' ut mig utan tvärt imot jobba så jag får det förbaskade G:et! Förfan nu ska jag kämpa!! Tack för alla svar här!
    BRA TÄNKT TS!

Önskar dig lycka till! 
  • Anonym

Jag har IG i 6 olika kurser (går 3e året, IG är från tidigare åren) och jag får gå kvar. Har frånvaro på ca 25-30 % nu pga att jag haft otur och fått sjukdom efter sjukdom nu i höst och har inte ens hört någon nämna att jag skulle bli relegerad. Så det låter konstigt.

Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet