• Anonym

Inte behörig till gymnasiet

Hej jag går mitt andra år på gymnasiet. Jag har ig i engelska och jag har svårt med engelska och har alltid haft. Om jag inte klarar engelskan nu i 2an så får jag inte gå kvar eftersom jag inte är behörig. 

Kan man verkligen kicka ut någon från skolan som inte har godkänt i ett ämne? Vill innerligt gå kvar. Har tänkt att plugga upp detta betyg på tex folkhögskola eller komvux. 

• Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet
  • Anonym

Läste inte mer än TS innan jag svarade. Var det grundskole-engelskan du inte fått godkänt i är det konstigt att du ens fick börja i en klass (som inte är IV menar jag)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-18 12:14:40 följande:
    Jag har IG i 6 olika kurser (går 3e året, IG är från tidigare åren) och jag får gå kvar. Har frånvaro på ca 25-30 % nu pga att jag haft otur och fått sjukdom efter sjukdom nu i höst och har inte ens hört någon nämna att jag skulle bli relegerad. Så det låter konstigt.

Det är nya regler i och med att det är en ny gymnasiereform som gäller för de som blivit antagna 2011 eller senare.

• ninaflower

Jag gick ut med ett betygsdokument,
    gick samhällsvetenskapligt program inr samhäll.
    Fick inte G på matematik C under gymnasiet, läste ist upp den kursen på komvux under hösten.

• hellokill3r
    ninaflower skrev 2012-09-18 12:23:23 följande:
    Jag gick ut med ett betygsdokument,

gick samhällsvetenskapligt program inr samhäll.

Fick inte G på matematik C under gymnasiet, läste ist upp den kursen på komvux under hösten.

Men ts är inte behörig att gå gymnasiet egentligen då hon inte är godkänd i grundskolans engrlska utan har fått komma in på undantag
  • hellokill3r
    Oneesan skrev 2012-09-17 18:42:10 följande:
    Jodå, man kan bli antagen på undantag för alla ämnen förutom svenska.

Ja man kan bli undantagen, men sanningen är den att egentligen saknar man behörighet, men har haft tur som kommit in på undantag ändå.
  • Oneesan
    hellokill3r skrev 2012-09-18 12:27:50 följande:

Ja man kan bli undantagen, men sanningen är den att egentligen saknar man behörighet, men har haft tur som kommit in på undantag ändå.
    Inte idag. Det är stora grupper med IMPRO eftersom gymnasiekullarna är så få.
    Arigato
  • hellokill3r
    Oneesan skrev 2012-09-18 16:27:55 följande:
    Inte idag. Det är stora grupper med IMPRO eftersom gymnasiekullarna är så få.

Ja du kan ju komma in på undantag, men det är ju på UNDANTAG, de eleverna får ju bara komma in om det inte finns övriga sökanden, och klarar man inte kraven (bli godkänd i de ämnen du saknar för behörighet) så får man ju ej gå kvar. Enligt skolverket är reglerna dessa:

"Inför hösten 2011 skärptes behörighetskraven till gymnasieskolan. De elever som gick ut årskurs 9 i våras är den andra årskullen som söker till gymnasieskolan med de ändrade behörighetskraven.  Tidigare krävdes enbart godkända betyg i de tre ämnena matematik, engelska och svenska alternativt svenska som andraspråk. De skärpta behörighetskraven innebär att det behövs godkända betyg i ytterligare fem ämnen, totalt åtta, för att söka yrkesprogram. För högskoleförberedande program behövs godkända betyg i ytterligare nio ämnen, totalt tolv. De nio ämnena skiljer sig åt mellan de olika högskoleförberedande programmen."

www.skolverket.se/2.3894/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2012/alltfor-manga-obehoriga-till-gymnasieskolan-1.176477

Så sanningen är den att TS är egentligen obehörig till gymnasieskolan men har fått komma in på undantag. Man ska vara glad om man får gå en utbildning man saknar behörighet till, och är det är inte självklart att man får gå gymnasiet alls om man saknar behörighet.
  • elmadumle
    Oneesan skrev 2012-09-17 18:40:31 följande:
    Nej, du kan inte få ett samlat betygsdokument utan gymnasiebehörighet. Det alternativ som finns är att om du misslyckas med engelskan förlorar din plats på programmet och blir då hänvisad till IM (introduktionsprogrammet). En annan skola kan ta in dig för en ny IMPRO beroende på elevunderlaget. En skola kan inte acceptera en elev på undantag om det finns behöriga sökanden. Men om du väljer denna väg så kommer ju bara allt att börja om igen. 

Det du ska göra är detta:
    *Tala med din rektor när de tänkt att du riskerar att lämna programmet, är det vid jul eller vid läsårets slut.
    *Fråga vilken åtgärd de har tänkt för att du ska kunna nå målet, alltså speciell IMPRO-undervisningen. Tyvärr hade detta varit enklare om du gått en kommunal skola.
    *Om du utarbetar ett schema när du skall nå betyget i engelska så fokuserar du och gör vad du kan för att klara det. Fundera vilka svårigheter du har i ämnet, vad är det som gör att du kan fixa betyget på komvux men inte nu i skolan?

Om detta inte fungerar och du vägrar IM så är det enda alternativet kommunens åtgärdsprogram för praktik och senare arbetsförmedlingen. 
    Min dotter är i samma situation som ts, men hon fick bara en förfrågan om hon ville byta till introduktionsprogrammet i tvåan, hon tackade nej och kommer få ett samlat betygsdokument i vår när de tar studenten om hon inte får g, så de kan alltså inte kasta ut någon från gymnasiet för att de inte blir godkända. Har en dotter som tog studenten vår-2011 som nu läser upp de kärnämnen hon inte fick betyg i på gymnasiet.
    Det finns många som får ig även i gymnasiet, är inte alltför ovanligt. 
  • elmadumle
    hellokill3r skrev 2012-09-17 16:44:54 följande:

Om du inte blir godkänd i grundskolans engelska så kan de kicka ut dig, ja. Hur har du ens kommit in på ett gymnasieprogram utan att vara behörig från början?
    Man kan bli "inpratad" av syo på grundskolan om hon/han kan övertala gymnasieskolan att den här eleven har kämpat men ändå inte uppnått målen, har ett barn som blev "inpratad" i gymnasieskolan för några år sedan.
  • hellokill3r
    elmadumle skrev 2012-09-19 07:27:07 följande:
    Min dotter är i samma situation som ts, men hon fick bara en förfrågan om hon ville byta till introduktionsprogrammet i tvåan, hon tackade nej och kommer få ett samlat betygsdokument i vår när de tar studenten om hon inte får g, så de kan alltså inte kasta ut någon från gymnasiet för att de inte blir godkända. Har en dotter som tog studenten vår-2011 som nu läser upp de kärnämnen hon inte fick betyg i på gymnasiet.

Det finns många som får ig även i gymnasiet, är inte alltför ovanligt. 

Herregud, hur kan det få gå till så? Helt sjukt, då är det ju ingen poäng att ha behörighetskrav till gymnasiet öht om man dessutom kan få gå ut gymnasiet och få en hel gymnasieutbildning trots bristande behörighet.
Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet