• Anonym

Inte behörig till gymnasiet

Hej jag går mitt andra år på gymnasiet. Jag har ig i engelska och jag har svårt med engelska och har alltid haft. Om jag inte klarar engelskan nu i 2an så får jag inte gå kvar eftersom jag inte är behörig. 

Kan man verkligen kicka ut någon från skolan som inte har godkänt i ett ämne? Vill innerligt gå kvar. Har tänkt att plugga upp detta betyg på tex folkhögskola eller komvux. 

• Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet
  • Anonym

Vem har sagt att det är så? Det stämmer inte. Det som händer är att du går ut skolan med ofullständigt betyg och måste läsa upp det senare för att ha en chans att komma in på högskolan.

• hellokill3r

Alltså det funkar inte så, men du måste väl ha en viss procent godkända ämnen/närvaro för att inte bli relegerad men knappast att det räcker med ett ämne.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 15:57:51 följande:
    Vem har sagt att det är så? Det stämmer inte. Det som händer är att du går ut skolan med ofullständigt betyg och måste läsa upp det senare för att ha en chans att komma in på högskolan.
    Okej det gjorde mig en lättnad. Min rektor sa det idag... Jag ska dock läsa extra engelska. Men vet forfarande inte om jag kommer klara engelskan.
  • Anonym

Jag gick ur gymnasiet med IG i matte C, för att få ihop tillräckligt många poäng valde jag att läsa engelska C istället och att få ut mina betyg som ett samlat betygsdokument. Detta fungerade fint när jag sen sökte in på universitetet.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 16:02:58 följande:
    Jag gick ur gymnasiet med IG i matte C, för att få ihop tillräckligt många poäng valde jag att läsa engelska C istället och att få ut mina betyg som ett samlat betygsdokument. Detta fungerade fint när jag sen sökte in på universitetet.
    Kan man göra så? Låter ju bra faktisk! 
  • Oneesan

Är det grundskolans eller gymnasiets engelska som du inte är godkänd i?

Arigato
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 16:04:01 följande:
    Kan man göra så? Låter ju bra faktisk! 
    Det gick jättebra för min del då kurserna var på lika många poäng. Prata med din syo och se vad ni kan hitta på för att lösa saken för dig. Det var min syo som rådde mig till detta då jag har lätt för att lära mig språk men är hopplös på att räkna. Visst var det tufft att läsa in kursen (normalt sett är den på en termin) på halva tiden men jag klarade det Glad
  • Anonym
    Oneesan skrev 2012-09-17 16:07:37 följande:
    Är det grundskolans eller gymnasiets engelska som du inte är godkänd i?
    Grundskolans och gymnasiet.
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-17 16:43:27 följande:
    Grundskolans och gymnasiet.

Om du inte blir godkänd i grundskolans engelska så kan de kicka ut dig, ja. Hur har du ens kommit in på ett gymnasieprogram utan att vara behörig från början?
Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet