hellokill3r skrev 2012-09-19 07:17:47 följande:
Ja du kan ju komma in på undantag, men det är ju på UNDANTAG, de eleverna får ju bara komma in om det inte finns övriga sökanden, och klarar man inte kraven (bli godkänd i de ämnen du saknar för behörighet) så får man ju ej gå kvar. Enligt skolverket är reglerna dessa:
"Inför hösten 2011 skärptes behörighetskraven till gymnasieskolan. De elever som gick ut årskurs 9 i våras är den andra årskullen som söker till gymnasieskolan med de ändrade behörighetskraven. Tidigare krävdes enbart godkända betyg i de tre ämnena matematik, engelska och svenska alternativt svenska som andraspråk. De skärpta behörighetskraven innebär att det behövs godkända betyg i ytterligare fem ämnen, totalt åtta, för att söka yrkesprogram. För högskoleförberedande program behövs godkända betyg i ytterligare nio ämnen, totalt tolv. De nio ämnena skiljer sig åt mellan de olika högskoleförberedande programmen."
www.skolverket.se/2.3894/publicerat/arkiv_pre...
Så sanningen är den att TS är egentligen obehörig till gymnasieskolan men har fått komma in på undantag. Man ska vara glad om man får gå en utbildning man saknar behörighet till, och är det är inte självklart att man får gå gymnasiet alls om man saknar behörighet.
Jag är fullt medveten vad skollagen säger. Men lyssna istället på vad jag säger, ts situation är inte ovanlig, idag är ålderskullarna så små att det gynnar elever som ts som inte är behöriga eftersom det är många gymnasieplatser lediga. Jag undervisar på IM och har under sommaren sett hur elever som har blivit antagna till IM istället erbjudits gymnasieplatser. Om några år kommer dock elevantalet att öka igen och IMPRO-platserna blir färre.