• Anonym

Inte behörig till gymnasiet

Hej jag går mitt andra år på gymnasiet. Jag har ig i engelska och jag har svårt med engelska och har alltid haft. Om jag inte klarar engelskan nu i 2an så får jag inte gå kvar eftersom jag inte är behörig. 

Kan man verkligen kicka ut någon från skolan som inte har godkänt i ett ämne? Vill innerligt gå kvar. Har tänkt att plugga upp detta betyg på tex folkhögskola eller komvux. 

• Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet
  • elmadumle
    hellokill3r skrev 2012-09-19 07:32:52 följande:

Herregud, hur kan det få gå till så? Helt sjukt, då är det ju ingen poäng att ha behörighetskrav till gymnasiet öht om man dessutom kan få gå ut gymnasiet och få en hel gymnasieutbildning trots bristande behörighet.
    Har läst ts lite bättre nu, och dottern hade g i alla ämnen i nian, det är nu på gy som hon varit skoltrött och riskerar få ig, men de kan ändå inte kasta ut henne.
    Våran äldsta dotter blev däremot "intpratad" på gy trots ig i något av kärnämnena, men det är 6 år sedan, dotter två som tog studenten förra våren fick samlat betygsdokument istället för slutbetyg då hon har ig i flera ämnen som hon nu läser upp på komvux.
  • hellokill3r
    elmadumle skrev 2012-09-19 08:00:33 följande:
    Har läst ts lite bättre nu, och dottern hade g i alla ämnen i nian, det är nu på gy som hon varit skoltrött och riskerar få ig, men de kan ändå inte kasta ut henne.

Våran äldsta dotter blev däremot "intpratad" på gy trots ig i något av kärnämnena, men det är 6 år sedan, dotter två som tog studenten förra våren fick samlat betygsdokument istället för slutbetyg då hon har ig i flera ämnen som hon nu läser upp på komvux.

Men visst fick din andra dotter godkänt i det kärnämnet hon saknade från grundskolan innan hon gick ut gymnasiet?
  • elmadumle
    hellokill3r skrev 2012-09-19 08:03:24 följande:

Men visst fick din andra dotter godkänt i det kärnämnet hon saknade från grundskolan innan hon gick ut gymnasiet?
    Nope. Så samlat betygsdokument där med. Hon som går i gy nu är tveksamt om hon kommer få g ialla kärnämnen med, men de kan ändå inte kasta ut henne.
  • hellokill3r
    elmadumle skrev 2012-09-19 08:07:21 följande:
    Nope. Så samlat betygsdokument där med. Hon som går i gy nu är tveksamt om hon kommer få g ialla kärnämnen med, men de kan ändå inte kasta ut henne.

Så hon gick alltså ut en utbildning hon saknade behörighet till! Helt galet att det får gå till så! Visst vet jag att man inte blir utkastad om man inte får godkänt i kärnämnena man läser på gymnasienivå typ Engelska A, Engelska B, Matematik A osv, men om man helt saknar godkänt i tex matematik från åk 9 så ska man ju inte få gå gymnasiet om man inte blivit undantagen (inpratad) och då måste man ju få godkänt i grundskolans kärnämne under tiden man studerar. Men tydligen så är det ju ingen mening med dessa regler eftersom de inte ens efterföljs.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2012-09-17 18:24:54 följande:
    Men kan man inte gå ut skolan och få ett ig? Sen plugga upp det på typ komvux eller något sådant?
    jo det kan du, MEN för att bli godkänd för att gå på gymnasiet måste du ha godkänt i svenska, engelska och matte. så du är obehörig, därför kan de kasta ut dig ja, för de gjorde fel som tog in dig från första början.

dina val är att gå IV eller ta ett jobb och sen läsa upp på grundvux (komvux fast för grundskolan). du kan börja på grundvux när du är myndig.
  • Elin 885
    ninaflower skrev 2012-09-18 12:23:23 följande:
    Jag gick ut med ett betygsdokument,
    gick samhällsvetenskapligt program inr samhäll.
    Fick inte G på matematik C under gymnasiet, läste ist upp den kursen på komvux under hösten.

samlat betygsdokument får man om om man har över 10% IG annars får man slutbetyg ändå. jag hade ig i matte b och naturvetenskap b, fick slutbetyg ändå. har läst upp dessa två på komvux och även läst massor med andra ämnen där.
  • Elin 885

jag hade skämts ögonen ur mig om jag blev inpratad till gymnasiet som ni pratar om. snacka om pinsamt! klarar man inte behörighetskraven så ska man inte in på gymnasiet (utom IV), PUNKT!! PINSAMT!

• elmadumle

Om IV programmet inte var ett stort skämt så hade det nog varit bra. Det är många som börjat på iv och dagarna har bestått i massa fåniga lekar och div konstigheter, de har tröttnat och hoppat av eftersom de inte har fått hjälp att läsa på det/de ämnen de måste ha g i för att kunna fortsätta.

• Oneesan
    hellokill3r skrev 2012-09-19 07:17:47 följande:

Ja du kan ju komma in på undantag, men det är ju på UNDANTAG, de eleverna får ju bara komma in om det inte finns övriga sökanden, och klarar man inte kraven (bli godkänd i de ämnen du saknar för behörighet) så får man ju ej gå kvar. Enligt skolverket är reglerna dessa:

"Inför hösten 2011 skärptes behörighetskraven till gymnasieskolan. De elever som gick ut årskurs 9 i våras är den andra årskullen som söker till gymnasieskolan med de ändrade behörighetskraven.  Tidigare krävdes enbart godkända betyg i de tre ämnena matematik, engelska och svenska alternativt svenska som andraspråk. De skärpta behörighetskraven innebär att det behövs godkända betyg i ytterligare fem ämnen, totalt åtta, för att söka yrkesprogram. För högskoleförberedande program behövs godkända betyg i ytterligare nio ämnen, totalt tolv. De nio ämnena skiljer sig åt mellan de olika högskoleförberedande programmen."
    www.skolverket.se/2.3894/publicerat/arkiv_pre...

Så sanningen är den att TS är egentligen obehörig till gymnasieskolan men har fått komma in på undantag. Man ska vara glad om man får gå en utbildning man saknar behörighet till, och är det är inte självklart att man får gå gymnasiet alls om man saknar behörighet.
    Jag är fullt medveten vad skollagen säger. Men lyssna istället på vad jag säger, ts situation är inte ovanlig, idag är ålderskullarna så små att det gynnar elever som ts som inte är behöriga eftersom det är många gymnasieplatser lediga. Jag undervisar på IM och har under sommaren sett hur elever som har blivit antagna till IM istället erbjudits gymnasieplatser. Om några år kommer dock elevantalet att öka igen och IMPRO-platserna blir färre.
    Arigato
  • hellokill3r
    Oneesan skrev 2012-09-20 20:06:02 följande:
    Jag är fullt medveten vad skollagen säger. Men lyssna istället på vad jag säger, ts situation är inte ovanlig, idag är ålderskullarna så små att det gynnar elever som ts som inte är behöriga eftersom det är många gymnasieplatser lediga. Jag undervisar på IM och har under sommaren sett hur elever som har blivit antagna till IM istället erbjudits gymnasieplatser. Om några år kommer dock elevantalet att öka igen och IMPRO-platserna blir färre.

Det spelar väl ingen roll om situationen är ovanlig eller ej, man bör änfå vara glad om man får möjlighet att få gå en utbildning som man inte är behörig till.
  • Anonym
    elmadumle skrev 2012-09-19 07:27:07 följande:
    Min dotter är i samma situation som ts, men hon fick bara en förfrågan om hon ville byta till introduktionsprogrammet i tvåan, hon tackade nej och kommer få ett samlat betygsdokument i vår när de tar studenten om hon inte får g, så de kan alltså inte kasta ut någon från gymnasiet för att de inte blir godkända. Har en dotter som tog studenten vår-2011 som nu läser upp de kärnämnen hon inte fick betyg i på gymnasiet.
    Det finns många som får ig även i gymnasiet, är inte alltför ovanligt. 
    din dotter kan inte vara i samma situation om hon tar studenten i vår, de nya reglerna gäller de som började ht11.
Svar på tråden Inte behörig till gymnasiet