• strangeryoutwo

Vilken är den optimala åldersskillnaden mellan syskon?

Med hur många års mellanrum är det bäst att få barn?

Vill gärna höra för- och nackdelar på att t.ex. få andra barnet efter 1 eller 5 år? 

• Svar på tråden Vilken är den optimala åldersskillnaden mellan syskon?
  • pellepelle

Det är väl såklart individuellt hur föräldrarna är och hur deras livssituation ser ut, samt hur "ettan" är som barn och hur "tvåan" blir. Men den forskning som finns tyder på att cirka 4 år är den mest smärtfria åldersskillnaden, kanske då främst i relationen mellan barnen (vilket ju ger effekt i hela familjen såklart) Men också rent fysiskt och mentakt för föräldrarna.

(fråga inte efter länkar, detta var någon jag läste i en bok inför vår första (och enda hittills), minns ej vilken.)

• cosinus

Jag har ju bara provat 2-årsintervaller då mina barn är födda -04, -06, 08 och 10. Mellan mig och syrran är det 4.5 år vilket har varit bra för att vi aldrig nästan bråkat då vi inte velat ha samma saker och dåligt då vi inte heller lekte med direkt samma saker. I vuxen ålder är det dock inga som helst bekymmer.

Min lillebror är 11 år yngre och det är för långt, han minns knappt att jag bott hemma. Jag ville därför ha barnen tätare för att alla skulle ha en chans att vara hyffsat nära varandra även om de blev några stycken.

Bra med 2 år tycker jag är att man hinner återhämta sig lite mellan graviditeterna men att de ändå är tätt och har stor glädje av varandra, sen skulle jag inte ens kunnat få barn med bara 1 år för barnen har varit 9-10 månader när jag fått tillbaka mensen. Dåligt med 2 år är ju att de vill samma saker ganska ofta och kan driva varandra och oss till vansinne ibland.

• lövet2

Min erfarenhet är att 1,5-2 år är en bra åldersskillnad. Det har passat oss bäst i alla fall ...

• Edvina

Jag har också läst detsamma som ovan nämde, att ca 4år skulle vara den "bästa" åldern ur barnens synvinkel. Det som är bra då är att barnen befinner sig i olika stadier med olika behov. Då uppstår inte konkurrens om samma behov som man tror förekommer i yngre syskonpar. Jag kan ju bara svara för vår familj och vi har ca 3,5år mellan våra barn (3st) och det har fungerat mkt bra. Barnen har vuxit på sig lite och gått att resonera med då lillasyskonet har kommit. Jag har aldrig upplevt den "tvåb/fletbarnschock" som många pratar om och jag tror att åldern påverkar där. Barnen har dessutom varit varandra mkt nära under hela tiden och leker mkt med varandra. Visst bråkar de ibland men inte alls då mkt som jag vet att andra barn gör. Eller så har jag ovanligt lugna barn (3 pojkar) :) Men det är ju olika vad som passar en själv bäst och ibland blir det som det blir mer än att det är planerat.

• En blå giraff

Jag har 3 år 9 mån mellan mina. Är rätt nöjd men om det blir en trea så vill jag ha 5 till 6 år mellan. Blir sjukt stressad av att ha två små samtidigt...

• Tatiin

Nu är vi ganska nyblivna tvåbarnsföräldrar. Lillebror är två månader och storasyster blir fyra i november, så det skiljer drygt 3,5 år mellan dom. Och jag måste erkänna att än så länge har varit skitjobbigt!  Lillebror är än så länge väldigt snäll och hänger liksom bara med som sig bör, men storasyster tar näst intill kol på oss. Sen är det förmodligen en kombination av reaktionen av att få syskon och åldern i sig. Och det faktum att hon från födseln begåvats med ett jäkla humör. Men, det blir säkert bättre, intalar jag mig i alla fall

• Tatiin

Kan tillägga att jag trodde det skulle vara en väldigt bra ålder att få syskon, i och med att man kan resonera med henne, hon är relativt självständig och klarar mycket själv osv.... men i och för sig kan det ju vara det som är så jobbigt för henne också, att "behöva" vara stor hela tiden nu.

• Severus

Alltid lika coolt när halva texten försvinner

Fem barn inom loppet av 7 år, ska det stå
    Det var/är det optimala för oss

• Alexi

Jag och mina syskon är födda med 3-3,5 års mellanrum och det tycker jag är för mycket, man lever för långt ifrån varandra då under uppväxten. Därför valde vi två år mellan våra barn och det känns jättebra så här långt (de är snart 2 och 4), de leker ju redan massor ihop och kommer ha liknande behov. Däremot kommer en ev trea ändå komma med minst tre års mellanrum för att vi ska orka med, det är riktigt tufft under småbarnsåren så här tätt men vi tycker det är värt det ändå.

Svar på tråden Vilken är den optimala åldersskillnaden mellan syskon?