• scrapparlotta

Surfplatta?

Funderar på att köpa en surfplatta till våran 8 åriga tjej.....hon vill ha en telefon säger hon, som hon kan spela på...typ spel som Ruzzel och så. Men om man köper en surfplatta kan man väl ladda ner såna appar till den med va?? Och surfar hon hemma, då funkar det väl med vårat modem som vi har nu? Inga andra kostnader? Vet inte vilket som är bäst, en telefon eller en surfplatta. Barnen har redan nu en sån jätteenkel mobiltelefon, inget surf eller nåt. Den har dom om dom vill ringa här hemma, eller om nån går iväg. Dom ringer typ aldrig på den, bara till nån kompis om dom vill leka. Så det känns som att det hon har med användning för en surfplatta, eller vad tror ni? Vilken ska jag köpa i så fall, nån som är bra och enkel för barn?

• Svar på tråden Surfplatta?
  • Sophiebysophie
    Pallas skrev 2012-09-24 22:47:58 följande:
    Ruzzle finns iaf till min Android-telefon.

Du menar 64? Mig veterligen finns ingen med 36 GB, det är 16, 32 eller 64 som gäller.
    sorry skrev fel, 64 GB är det vi har

• Sophiebysophie

Förresten, köp inte en surfplatta eller mobil bara för hon vill spelar ruzzle, hon kommer snart tröttna på det spelet efter ett par veckor o vill spela något annat

• inze

Vi har en Samsung Galaxy Tab 8.9 som dottern på 11 år är den stora användaren av. Hon har tillgång till både mobiltelefon och dator men gillar "plattan" absolut mest.

Förra veckan hade bl a Elgiganten den modellen för 1990:- men de byter ju kampanjvaror hela tiden så den här veckan verkar de inte ha den alls utan istället den med 7 tums skärm för det priset. Har ju kommit senare modeller från Samsung men de kostar då betydligt mer.  

Säger din dotter själv att hon vill ha en telefon så kan man ju även spela Ruzzle och massa andra spel även på en billig mobil. Dottern har en Samsung Galaxy Gio som kostar dryga tusenlappen. Tror Telia har Galaxy Y (som verkar vara liknande) för 795 kr med kontantkort. Det borde fungera med spel som Ruzzle på den också men bör kanske kollas upp först för säkerhets skull.

• Johnny Mnemonic

Tyvärr är Android plattorna odugliga jämfört med iPad, om du tänker mer långsiktigt än ett års användande så är iPad dessutom billigare. Android plattorna slutar iprincip få uppmärksamhet och uppdateringar av sin tillverkare så fort dom släppt en ny modell. Och jag säger inte detta utifrån något propaganda syfte, jag har och jobbar med båda enheterna sedan länge. Sen vad det gäller program/spel utbud och tillgänglighet så är det ingen match alls för iPad. Jag skulle definitivt rekommendera du hellre köper en begagnad iPad än en ny Android platta.

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Isbit
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-25 07:02:02 följande:
    Tyvärr är Android plattorna odugliga jämfört med iPad, om du tänker mer långsiktigt än ett års användande så är iPad dessutom billigare. Android plattorna slutar iprincip få uppmärksamhet och uppdateringar av sin tillverkare så fort dom släppt en ny modell. Och jag säger inte detta utifrån något propaganda syfte, jag har och jobbar med båda enheterna sedan länge. Sen vad det gäller program/spel utbud och tillgänglighet så är det ingen match alls för iPad. Jag skulle definitivt rekommendera du hellre köper en begagnad iPad än en ny Android platta.
    Men varför hellre en iPad? 
    Vad är fördelarna?
  • inze

Det är möjligt att iPad är väldigt bra men att i samma mening säga att androidplattorna är oduliga är nog att ta i lite. Vi använder som sagt var vår varneda dag och den fungerar som vi förväntar oss. Sonen har en iPad så vi vet hur den fungerar också och det är möjligt att den är lite bättre men vår är absolut inte oduglig (och lättare att anpassa utseende m m på).
  • SVejsan

"Kartuppdateringen" i IOS6 dvs kasta ut Google map till förmån för kartor som inte överensstämmer med verkligheten osv är ju inte lysande. Att använda en 7-tums android med (gratis) google maps som bilgps funkar .
    Har någon använt en surfplatta mer än ett år? Apple användarna uppgraderar ju dessutom till nästan en likadan platta så fort som den kommer.

Jag vill i alla fall ha vissa funktioner som inte Ipad har - som USB, SD Kortläsare,  Kanske IR-sändare.

Jag undrar också vad begreppet odugliga betyder för dig.
  • tessum

Jag hade absolut valt en android!

Mina flickor (5år och 9år) har precis sålt jultidningar och kommit upp till varsin iPad som de absolut vill ha... vi löser det genom att handla själva för någon tusenlapp extra så de får en androidplatta istället. Det är det värt =)

• Johnny Mnemonic
    SVejsan skrev 2012-09-28 07:39:13 följande:

"Kartuppdateringen" i IOS6 dvs kasta ut Google map till förmån för kartor som inte överensstämmer med verkligheten osv är ju inte lysande. Att använda en 7-tums android med (gratis) google maps som bilgps funkar .
    Har någon använt en surfplatta mer än ett år? Apple användarna uppgraderar ju dessutom till nästan en likadan platta så fort som den kommer.

Jag vill i alla fall ha vissa funktioner som inte Ipad har - som USB, SD Kortläsare,  Kanske IR-sändare.

Jag undrar också vad begreppet odugliga betyder för dig.
    Google map "kastades ut" av en anledning, precis som youtube appen de hade. Google vägrade licensera dom navigeringsstödet i maps om dom inte fick ha reklam vilket apple vägrade gå med på.

Det är nog heller ingen tvekan om att Apples kartor kommer bli bättre snart, dom använder just nu tomtom som kartleverantör och det lär nog bytas med tanke på hur mycket kritik dom fått över bristerna i kartorna och satellitbilderna.

Annars vet jag inte om det är speciellt relevant på en tablet överlag, snarare är det ett problem för iPhone som är mer sannolikt man använder som "gps".

Jag har använt min iPad ett sedan 2010 och Android tablet sedan 2011.

Du kan önska vilka funktioner du vill, USB/Kortläsare har dock iPad även om man behöver en adapter.  IR sändare ser jag personligen inte poängen med det är kraftigt föråldrad teknik som man fann på enheter PDAs på 90 talet, det har ingen praktisk data funktion idag annat än i absolut bästa fall om IR chippet i enheten är tillräckligt snabbt agera fjärrkontroll till dvs enheter med rätt mjukvara.

Oduglig för mig innebär begränsat program utbud, 90% av applikationerna är skräp- de allra flesta håller en fruktansvärt låg kvalitéts nivå och undantaget de som är reklamfinansierade är dessutom betydligt dyrare på Google Play än på AppStore.
    Android i sig är ett dessutom ett riktigt skitsystem även om det blivit bättre, men användarupplevelsen är inte på långa vägar så mjuk och trevlig som den är på iPad. Och för utvecklare är det nog det hemskaste som uppkommit de senaste åren nästan lika hemskt som Symbian.
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
Svar på tråden Surfplatta?