• scrapparlotta

Surfplatta?

Funderar på att köpa en surfplatta till våran 8 åriga tjej.....hon vill ha en telefon säger hon, som hon kan spela på...typ spel som Ruzzel och så. Men om man köper en surfplatta kan man väl ladda ner såna appar till den med va?? Och surfar hon hemma, då funkar det väl med vårat modem som vi har nu? Inga andra kostnader? Vet inte vilket som är bäst, en telefon eller en surfplatta. Barnen har redan nu en sån jätteenkel mobiltelefon, inget surf eller nåt. Den har dom om dom vill ringa här hemma, eller om nån går iväg. Dom ringer typ aldrig på den, bara till nån kompis om dom vill leka. Så det känns som att det hon har med användning för en surfplatta, eller vad tror ni? Vilken ska jag köpa i så fall, nån som är bra och enkel för barn?

• Svar på tråden Surfplatta?
  • Bergling

Tycker att jag redan har sagt det jag vill säga, men att påstå att det inte finns i närheten lika många bra appar och spel till Android som till iOS, känns direkt fel. Det är möjligt att det i absoluta tal finns mer "kvalitetsappar" till IOS, men det finns mig veterligen ingen app vars funktion jag saknar till android, vare sig det rör kalendrar, mailklienter, tetehringappar, fjärrstyrningsappar, RSS-läsare, musikspelare, kameraappar, SMS-appar, sociala appar, filsynkningsappar eller för den saken populära spel. Bara för att det finns 10 appar som gör mer eller mindre exakt samma sak, betyder ju inte det automatiskt att det är bättre.

Vad det gäller Androids fördelar, så har redan widgets nämnts. Finns ju massvis med bra användningsområden, t ex väder, kalender, musikspelare, wifi/synk/flightmode-toggles m fl.
    Notification-bar är just så praktisk och funktionell att Apple bestämde sig för att kopiera den. Är väl ett gott betyg.
    Att kunna byta ut många av systemkomponenterna t ex tangentbord, dialer, sms-app etc (vissa går i IOS också) gör ju att man som användare får enheten mer som man själv vill ha den.
    En annan sak är att kunna ansluta en Android-enhet direkt via USB och få upp filerna i datorn. Att tvingas till iTunes för synkronisering känns i mina ögon som en mångfaldigt sämre lösning.

Sedan påstod jag aldrig att en iPad är dyrare än exempelvis en Samsung Galaxy Tab, det var du som skrev det. Jag sade att iPads är dyra, men det är å andra sidan många Android-plattor också. 

• Johnny Mnemonic

Bergling, inget av det du nämt undantaget alternativt tangentbord och widgets så har iOS redan detta på andra sätt. widgets funktionalliteten finns i form av den notifikationsyta du pratar om att Apple kopierat.

Lushikuteshikime Katotekushiariarimoto - Darkness Or Friend.
  • scrapparlotta
    Bergling skrev 2012-10-10 14:42:26 följande:
    Tycker att jag redan har sagt det jag vill säga, men att påstå att det inte finns i närheten lika många bra appar och spel till Android som till iOS, känns direkt fel. Det är möjligt att det i absoluta tal finns mer "kvalitetsappar" till IOS, men det finns mig veterligen ingen app vars funktion jag saknar till android, vare sig det rör kalendrar, mailklienter, tetehringappar, fjärrstyrningsappar, RSS-läsare, musikspelare, kameraappar, SMS-appar, sociala appar, filsynkningsappar eller för den saken populära spel. Bara för att det finns 10 appar som gör mer eller mindre exakt samma sak, betyder ju inte det automatiskt att det är bättre.

Vad det gäller Androids fördelar, så har redan widgets nämnts. Finns ju massvis med bra användningsområden, t ex väder, kalender, musikspelare, wifi/synk/flightmode-toggles m fl.
    Notification-bar är just så praktisk och funktionell att Apple bestämde sig för att kopiera den. Är väl ett gott betyg.
    Att kunna byta ut många av systemkomponenterna t ex tangentbord, dialer, sms-app etc (vissa går i IOS också) gör ju att man som användare får enheten mer som man själv vill ha den.
    En annan sak är att kunna ansluta en Android-enhet direkt via USB och få upp filerna i datorn. Att tvingas till iTunes för synkronisering känns i mina ögon som en mångfaldigt sämre lösning.

Sedan påstod jag aldrig att en iPad är dyrare än exempelvis en Samsung Galaxy Tab, det var du som skrev det. Jag sade att iPads är dyra, men det är å andra sidan många Android-plattor också. 
    Låter som jag ändå gör ett bra köp om jag köper en android platta. Det får bli en sån. Alltså, barnen är ju inte så stora än....hade dom varit i tonåren hade det kanske varit en sak. Men när dom är 6 och 8 år....då borde det gott och väl räcka med en android. Tack!!

• SVejsan
    scrapparlotta skrev 2012-10-10 22:09:42 följande:
    Låter som jag ändå gör ett bra köp om jag köper en android platta. Det får bli en sån. Alltså, barnen är ju inte så stora än....hade dom varit i tonåren hade det kanske varit en sak. Men när dom är 6 och 8 år....då borde det gott och väl räcka med en android. Tack!!

Tyvärr fick Sony ett bakslag med sin senaste platta (ett fabrikationsfel somgjorde att vattentåligheten ev blev påverkad, annars kunde den vart en bra variant för familjen.

Den hade stöd för gästanvändare (t ex barn) = enklare att skydda sånt som du inte vill att barnen skall kunna ta bort/ändra av misstag, Vattentålighet (stänkskyddad). Kulig specialfunktion var att den har ett IR öga (den kan fungera som fjärrkontroll) samt stöd för fjärrkontroll-makron (dvs du kan enkelt sätta ihop att den sätter på flera apparater med ett knapptryck) = du kan minska och förenkla hanteringen av dina elektroniska pylar hemma). Dessutom är den PlaystationCertifierad (och Ja de börjar släppa en del av sina Playstationspel till den, finns inte jättemycket än).
    (Nu är jag inte så insatt, men jag vet att en del av dessa funktioner har i alla fall INTE Ipad:arna i alla fall).

Får de fason på den så kan det vara ett alternativ. (Till deras heder skall vara att de gått ut stoppat produktion och försäljning, Lovat att de skall reparera/ byta ut/ eller ge tillbaka pengarna och inte stoppat huvudet i sanden och förnekat problemet (vilket en del företag gör )  
  • Johnny Mnemonic

SVejsan, Playstation Cerificeringen säger inte så mycket eftersom det berör deras nya mono baserade API och det finns i nu läget inga direkta spel där, vad det faktiskt kommer innebära återstår att se. IR saknar iPad ja. Det är dock väldigt intressant att det ska på pekas vad iPad saknar, att det har finesser så som direkt ljud och video strömmning från enheten till tex dator eller appletv. Stöd för utskrift osv ignoreras däremot helt. Officiell backning från de största spelbolagen (Något Android inte har) Electronic Arts, Ubisoft osv. Och hur som helst känner jag Sony rätt så kommer deras platta varken bli billig eller något de kommer underhålla så snart de fått den såld.

• SVejsan
    Johnny Mnemonic skrev 2012-10-11 08:14:28 följande:
    Det är dock väldigt intressant att det ska på pekas vad iPad saknar, att det har finesser så som direkt ljud och video strömmning från enheten till tex dator eller appletv.
    Appletv skiter jag i såsom du gör i av IR eller Flash (på de äldre Androidenheterna). Likaså itunes"förträfflighet".
    Android-utbudet app/programmässigt  funkar bra utifrån de flestas behov.

Själva diskussionen om vad iPad saknar hänför sig till ett uttalande i tråden där man pekar på oduglighet hos Androidplattor. För att få viss funktionalitet och öppenhet väljer man ett läger, vill man ha annan funktionalitet och fool-proof-upplägg väljer man ett annat.

Hur länge garanterar Apple att batterierna fungerar rent garantimässigt, 1-3 år? = Du behöver ändå köpa "nytt" när det lägger av tills dess kanske det till och med funkar med den gamla versionen av OS:et.
    För en familj där barn och enklare dagligt bruk behöver man inte ha kontinuerliga versionsuppdateringar.
    Jag ligger kvar på android 2.1 på min telefon, även om det finns väl utprovade Community baserade roms som tar den vidare i funktionalitet.  

De enskilda behoven lär avgöra köp i framtid också .

Enklaste Sonyplattan ligger väl 500 kr under Apples billigaste platta...(och då har du möjlighet att SD-kortmässigt växa i minneskapacitet), Nexus 7 ligger ännu lägre i pris och då har du en ännu mer portabel platta (om du har det behovet) . (Och ja -de flesta är medvetna om att den 100% kompabiliteten blir lidande av hårdvara/OS/App - missmatch men är man medveten om den kan man ju väga in det i beslutet.)
  • Bergling

Vad jag vet så finns det inte stöd för direkt dra-och-släpp på en iOS-enhet som standard, och att påstå att widgets-funktionaliteten täcks av notifikationsytan, är ju som att påstå att en cykel löser en familjs transportbehov. Visa mig en skrollbar kalenderwidget som är praktiskt användbar på en iOS-enhet, så skall jag nog fasen i mig köpa en iPad.

Finessen med widgets är ju att man lägger ut de på den eller de hemskärmssidor där man har nytta av dem. Då vill man ju inte hålla på att öppna notifikationsytan för att se det man kan se direkt på hemskärmen.

Ljud och videoströmning från enheten finns också, bara inte till AppleTV (och den kanske man ändå inte vill ha om man kör android).

Nu tror jag iofs att en iPad eller en Andoroid-platta med hyfsade specar täcker in en normalanvändares behov rätt bra, så det är väl lite tycke och smak som avgör vad man väljer, samt vad man har för övriga enheter.

I grund och botten tycker jag inte att en iPad är dålig, bara lite överprissatt och begränsad.

Men vi kan väl vara överens om att vi inte är överens? 

• Johnny Mnemonic

SVejsan, Jag vet inte vad Apple garanterar i batteritid, min iPad 1 har dock fortfarande inga problem med batteritiden trots 2 år. På vilketsätt är det relevant förövrigt? Jag har två android plattor, Motorola Xoom och ASUS transformer pad ingen av dom har löstagbart batteri, däremot den stora skillnaden är att sedan jag köpte iPaden har Apple släppt ca 5 uppdateringar och 2 major releaser. Asus har släppt en- Från Froyo till Gingerbread. Motorola ingen utan kör fortfarande Froyo.

• SVejsan
    Johnny Mnemonic skrev 2012-10-11 15:06:13 följande:
    SVejsan, Jag vet inte vad Apple garanterar i batteritid, min iPad 1 har dock fortfarande inga problem med batteritiden trots 2 år. På vilketsätt är det relevant förövrigt? Jag har två android plattor, Motorola Xoom och ASUS transformer pad ingen av dom har löstagbart batteri, däremot den stora skillnaden är att sedan jag köpte iPaden har Apple släppt ca 5 uppdateringar och 2 major releaser. Asus har släppt en- Från Froyo till Gingerbread. Motorola ingen utan kör fortfarande Froyo.
    Det är batterierna som avgör livslangden. (En Ion-batteri lösning kan ge uppp efter 300-500 laddningscykler färre om man laddar ur dom totalt.  Och Ipad är en dyrare lösning än vad som kanske behövs. Och frågan hur många för TS eller likatänkande vad Uppdateringarna har för betydelse?

Däremot kanske olika användarkonton är mer intressant. Eller tåligheten. Eller multifunktionaliteten i övrigt (när man då inte har ett apple anpassat hem.)

Kanske bättre med 2 st Nexus7 än 1 Ipad (prismässigt). Eller 1 Sonyplatta med fler användarkonton än 1 IPad där kidsen når både det ena eller andra som du villha oförändrat?  (Vet bara hur det kan bli med mindre barn om de är inne på ens egen användare på datorn!)
  • Johnny Mnemonic

SVejsan, Du kan inte köra slut på ett LiIon batteri så att du får det problemet, det enda fall är när du laddar ur och låter ligga. LiIon är spärrade att leverera ström innan de blir skadade. Ditt andra argument är som att köpa två biltema shiftnycklar istället för en bacho direkt.

Svar på tråden Surfplatta?