• scrapparlotta

Surfplatta?

Funderar på att köpa en surfplatta till våran 8 åriga tjej.....hon vill ha en telefon säger hon, som hon kan spela på...typ spel som Ruzzel och så. Men om man köper en surfplatta kan man väl ladda ner såna appar till den med va?? Och surfar hon hemma, då funkar det väl med vårat modem som vi har nu? Inga andra kostnader? Vet inte vilket som är bäst, en telefon eller en surfplatta. Barnen har redan nu en sån jätteenkel mobiltelefon, inget surf eller nåt. Den har dom om dom vill ringa här hemma, eller om nån går iväg. Dom ringer typ aldrig på den, bara till nån kompis om dom vill leka. Så det känns som att det hon har med användning för en surfplatta, eller vad tror ni? Vilken ska jag köpa i så fall, nån som är bra och enkel för barn?

• Svar på tråden Surfplatta?
  • SVejsan
    Johnny Mnemonic skrev 2012-10-11 17:30:35 följande:
    SVejsan, Du kan inte köra slut på ett LiIon batteri så att du får det problemet, det enda fall är när du laddar ur och låter ligga. LiIon är spärrade att leverera ström innan de blir skadade. Ditt andra argument är som att köpa två biltema shiftnycklar istället för en bacho direkt.
    Du har hittat outslitliga Ionbatterier, grattis!

Tyvärr så haltar din liknelse med skiftnycklar. Och i vad får du själv räkna ut.

Att få två hyggliga utrustningar istället för en marginellt bättre - vad är fel. Jag vill snarare jämföra det med att du släpper ut din 18-åriga med nyfått körkort i en BMW M3, istället för en Volvo V30. En dyr lösning, visserligen en mycket kompetent bil,  men med mycket utanpåverk och image, för ditt barn där det kan gå illa och kosta pengar, när man lika väl kan skaffa sig en billigare men ändå få hygglig kvalite och där det är svårare att det blir dyrt.
    Alla behöver inte BMWM3. Se till behovet och prisvärdheten kan man göra också.

Jag skulle kunna köpa vissa Biltemaprylar, där jag vet att kvaliten är OK. Där jag vet att funktion och kvalite uppfyller mina behov. Att köpa dyrare är rent utsagt dumt . Varför skall jag köpa Bosch torkarblad, när jag kan köpa Biltemas testvinnare och enormt prisvärda torkarblad.
  • Johnny Mnemonic

SVejsan, Inte för att vara petig. Men alla batterier är "Ion" eller jon baserade, det är bättre du säger lithium om du bara ska säga det ena. Nej jag har inte sagt det är outslitliga, men du har fel vad det gäller att LiIon batterier slits mer vid urladdning. Ett LiIon batteri slits av laddcykler och ålder. Om du sedan laddar det vid 80% eller 0% har ingen betydelse. Och du bör också läsa på angående LiIon batterier om du ska hålla på med sarkasm, det är väldigt avancerade batterier pga LiIon har ett problem som innebär att de kan få polreversering om de blir helt urladdade för att inte tala om att de är väldigt brandbenägna om de blir förvarma osv, därför har ALLA LiIon en liten mikroprocessor som hindrar att batteriet kan laddas ur fullt, en total urladdning skulle annars kunna döda batteriet. Iövrigt tycker jag din liknelse var bra, att köpa en BMW M3 (för i dina ögon) ett isammanhanget obetydlig prisskillnad jämfört mot en Volvo V30 är definitivt ett kap.

Lushikuteshikime Katotekushiariarimoto - Darkness Or Friend.
  • scrapparlotta

Om jag skulle köpa en ipad, kan man då inte ha två olika konton på den?? Eftersom tjejerna ska dela på den så är det ju bra om man kan ha sitt eget konto....Och jag har ju kollat lite på ipaden också, och finns det inte usb port i dom? För jag fattade det som om det inte fanns....men jag kanske fattar fel.

• Johnny Mnemonic
    scrapparlotta skrev 2012-10-12 18:19:36 följande:
    Om jag skulle köpa en ipad, kan man då inte ha två olika konton på den?? Eftersom tjejerna ska dela på den så är det ju bra om man kan ha sitt eget konto....Och jag har ju kollat lite på ipaden också, och finns det inte usb port i dom? För jag fattade det som om det inte fanns....men jag kanske fattar fel.
    Det beror på vad du menar med flera konton, du kan inte ha flera "inloggningssessioner" på varken Android eller iOS, På Android kan du i dag registrera flera google konton för tex köp, men samtliga konton har tillgång till alla kontons data. 
    På iPad kan du om du jailbreakar lägga till stöd för multipelt login (liknande inloggning på en vanlig dator) jag har dock inte provat detta, det enda som finns i fleranvändarstöd på iPad idag är föräldrakontroll, dvs möjlighet att låsa vilka applikationer eller vad en användare ska få göra på systemet. Tex kan man förhindra att någon använder enheten till att surfa, titta på video osv.

Få tablets har USB portar, de Android tablets jag har har den ena Xoom, en micro-usb port som används för att synka enheten med datorn. Den kan ej användas till något annat så som att ansluta externa USB enheter.

ASUS Transformer pad har vanliga USB portar i sin dockplatta (dvs tangentbordet om man köper till detta) i själva plattan finns enbart mini HDMI ut och en ASUS properitär anslutning.

iPad har en Apple properitär anslutning, men det finns adaptrar att köpa för att ansluta USB enheter eller HDMI osv. (Liksom i ASUS fallet har Apples tangentbordsdocka har stöd för detta)

Tangentbord osv ansluts lämpligtvis via bluetooth på samtliga tablets. Det är värt att notera att tablets är INTE datorer, även om de har en USB port så betyder det inte att enheten man ansluter kommer fungera med dom.

Är USB funktionalitet något du kräver är det bättre du satsar på att köpa en netbook och sedan kör Android varianten av det spel du tänkte köra på bluestacks. 
  • Johnny Mnemonic

">

iPad jailbreak lösningen som sagt. Om Apple officiellt kommer lägga till stöd för detta någon gång återstår att se.

Liknande lösning ska tydligen gå att få på system som kör Android Jellybean 4.1 med lite hackande.  
  • Johnny Mnemonic

Och tillsist rekommenderar jag att man tittar på så mycket recensioner man bara kan av den produkt man är intresserad av. Ingen är "expert" på någon enhet innan de använt dem, att titta och lyssna på recensioner på tex youtube så man vet vad man köper. 

Tex
    ">

som jag tycker är överlag väldigt objektiv och ger respektive platform "vinnande poäng" där de faktiskt är bevisbart bättre.

• SVejsan
    scrapparlotta skrev 2012-10-12 18:19:36 följande:

Xperia Tablet S (Android) har upp till flera Gästkonton där du kan ge olika användare åtkomst till bara vissa appar. (Utan att Jailbreaka eller något liknande - något som jag inte vet hur det påverkar GARANTIN.) USB- adaptern ("Värdkabel") kan ansluta tilllbehör (OTG), har dock inte koll på viilka.

(Tyvärr så har SONY haltat produktionen av plattan för att korrigera brister i Vattenskydd (vilket annars var en unik "Funktion också)(vilket iofs i bra istället för att sticka huvudet i sanden).

TS se vad dina behov är, och utgå ifrån det.
  • scrapparlotta

Har nog faktiskt bestämt att vi köper en ipad, men har en fråga till. Jag är ju inte så smart på sånt här....Om man köper den men utan mobilt bredband....det funkar väl ändå här hemma att surfa? På wifi ? Och hur är det med virusskydd på sån? Det måste man väl ha va? 

• ulfsas
    scrapparlotta skrev 2012-10-22 23:06:35 följande:
    Har nog faktiskt bestämt att vi köper en ipad, men har en fråga till. Jag är ju inte så smart på sånt här....Om man köper den men utan mobilt bredband....det funkar väl ändå här hemma att surfa? På wifi ? Och hur är det med virusskydd på sån? Det måste man väl ha va? 
    Hej. Den surfar utmärkt på ditt wifi.
    Antivirusprogram tror jag inte behövs.

Ett tips till om du/ni inte är hemma men har ipaden med er är lite beroende på telefon och abonnemang så kan du ansluta din platta med bluetooth till mobilens wifi.
    Funkar lätt med min Iphone exempelvis. 
    Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Pallas
    scrapparlotta skrev 2012-10-22 23:06:35 följande:
    Ja, en iPad funkar med wi-fi - förutsatt att du köper en med wi-fi. Det finns utan också, så kolla det.
  • scrapparlotta

Ja, nu fick då barnen en ipad i julklapp.....tack. Vill tacka för tips och råd jag fick här :)

Jag köpte 16 gb, funkar det att jag lägger in några filmer i den då eller är minnet för litet för det? Tar gärna emot tips om spel och andra nyttiga saker som jag kan ladda ner till dom?? Vad/vilka spel och appar har era barn i era ipads? 

• slazh
    scrapparlotta skrev 2012-12-25 16:12:41 följande:
    Ja, nu fick då barnen en ipad i julklapp.....tack. Vill tacka för tips och råd jag fick här :)

Jag köpte 16 gb, funkar det att jag lägger in några filmer i den då eller är minnet för litet för det? Tar gärna emot tips om spel och andra nyttiga saker som jag kan ladda ner till dom?? Vad/vilka spel och appar har era barn i era ipads? 
    Det beror på kvalité, längd och kodning på filmerna men ja det får plats en del film på den dock inte Bluray. När du är hemma kan du spela film och musik till den över nätverket från till exempel en nätverksansluten dator eller en nätverkshårddisk så då behöver du inte lägga in det på iPaden.
Svar på tråden Surfplatta?