• scrapparlotta

Surfplatta?

Funderar på att köpa en surfplatta till våran 8 åriga tjej.....hon vill ha en telefon säger hon, som hon kan spela på...typ spel som Ruzzel och så. Men om man köper en surfplatta kan man väl ladda ner såna appar till den med va?? Och surfar hon hemma, då funkar det väl med vårat modem som vi har nu? Inga andra kostnader? Vet inte vilket som är bäst, en telefon eller en surfplatta. Barnen har redan nu en sån jätteenkel mobiltelefon, inget surf eller nåt. Den har dom om dom vill ringa här hemma, eller om nån går iväg. Dom ringer typ aldrig på den, bara till nån kompis om dom vill leka. Så det känns som att det hon har med användning för en surfplatta, eller vad tror ni? Vilken ska jag köpa i så fall, nån som är bra och enkel för barn?

• Svar på tråden Surfplatta?
  • scrapparlotta
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-30 00:28:14 följande:
    Google map "kastades ut" av en anledning, precis som youtube appen de hade. Google vägrade licensera dom navigeringsstödet i maps om dom inte fick ha reklam vilket apple vägrade gå med på. Det är nog heller ingen tvekan om att Apples kartor kommer bli bättre snart, dom använder just nu tomtom som kartleverantör och det lär nog bytas med tanke på hur mycket kritik dom fått över bristerna i kartorna och satellitbilderna. Annars vet jag inte om det är speciellt relevant på en tablet överlag, snarare är det ett problem för iPhone som är mer sannolikt man använder som "gps". Jag har använt min iPad ett sedan 2010 och Android tablet sedan 2011. Du kan önska vilka funktioner du vill, USB/Kortläsare har dock iPad även om man behöver en adapter.  IR sändare ser jag personligen inte poängen med det är kraftigt föråldrad teknik som man fann på enheter PDAs på 90 talet, det har ingen praktisk data funktion idag annat än i absolut bästa fall om IR chippet i enheten är tillräckligt snabbt agera fjärrkontroll till dvs enheter med rätt mjukvara. Oduglig för mig innebär begränsat program utbud, 90% av applikationerna är skräp- de allra flesta håller en fruktansvärt låg kvalitéts nivå och undantaget de som är reklamfinansierade är dessutom betydligt dyrare på Google Play än på AppStore. Android i sig är ett dessutom ett riktigt skitsystem även om det blivit bättre, men användarupplevelsen är inte på långa vägar så mjuk och trevlig som den är på iPad. Och för utvecklare är det nog det hemskaste som uppkommit de senaste åren nästan lika hemskt som Symbian.
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes, fsck,fsck,fsck,umount, sleep

Nu är min dotter 8 år, och kommer aldrig använda några kartor i alla fall. Men ja, appar och spel villhon ju ha. Men jag har en android telefon och är det inte samma appar där som på en surfplatta som man kan ladda ner? För min dotter tycker många spel är roliga som jag har på min telefon.
  • Johnny Mnemonic

Det beror på tillverkaren, det är inte riktigt lika enkelt på android som på i* enheterna. Men överlag, ja. Notera jag säger inte android plattor är oanvändbara; men jämfört med ipad ligger dom ljusår efter. Om man anser att de tillämpningar man har på mobilen är tillräckliga så "duger" en android platta bra; det är trots allt ganska mycket en förstorad telefon. Jag skulle kunna gå in på det väldigt tekniskt men det känns irrelevant, det perspektiv du bör tänka på främst är vad ditt primära mål med plattan är- som jag förstått det spela spel, just nu råkar det gälla ett spel som finns på båda platformarna.

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Johnny Mnemonic

Isbit, om barnet stött på båda enheterna, ingen tvekan om det. Men det mest uppenbara är troligtvis ev avsaknad av ett spel/program som är populärt. Och de fall spelet enbart finns på en platform så är det i 9 av 10 fall android som saknar det. Och det finns flera anledningar till det. Men är valet mellan android och inget alls så har ju android oändligt bättre utbud.

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Bergling
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-30 00:28:14 följande:
    Google map "kastades ut" av en anledning, precis som youtube appen de hade. Google vägrade licensera dom navigeringsstödet i maps om dom inte fick ha reklam vilket apple vägrade gå med på.

Det är nog heller ingen tvekan om att Apples kartor kommer bli bättre snart, dom använder just nu tomtom som kartleverantör och det lär nog bytas med tanke på hur mycket kritik dom fått över bristerna i kartorna och satellitbilderna.

Annars vet jag inte om det är speciellt relevant på en tablet överlag, snarare är det ett problem för iPhone som är mer sannolikt man använder som "gps".

Jag har använt min iPad ett sedan 2010 och Android tablet sedan 2011.

Du kan önska vilka funktioner du vill, USB/Kortläsare har dock iPad även om man behöver en adapter.  IR sändare ser jag personligen inte poängen med det är kraftigt föråldrad teknik som man fann på enheter PDAs på 90 talet, det har ingen praktisk data funktion idag annat än i absolut bästa fall om IR chippet i enheten är tillräckligt snabbt agera fjärrkontroll till dvs enheter med rätt mjukvara.

Oduglig för mig innebär begränsat program utbud, 90% av applikationerna är skräp- de allra flesta håller en fruktansvärt låg kvalitéts nivå och undantaget de som är reklamfinansierade är dessutom betydligt dyrare på Google Play än på AppStore.
    Android i sig är ett dessutom ett riktigt skitsystem även om det blivit bättre, men användarupplevelsen är inte på långa vägar så mjuk och trevlig som den är på iPad. Och för utvecklare är det nog det hemskaste som uppkommit de senaste åren nästan lika hemskt som Symbian.
    Kvalificerat fanboy-snack!

Jag skall inte sticka under stol med att en iPad har väldigt bra flyt och är enkla och använda. Men att påstå att alla Android-plattor är skit och att 90% av apparna är skräp är väldigt trångsynt. Visst finns det mindre bra appar, men det gör det väl till iOS också? Och om det visar sig vara skräp är det ju bara att avinstallera?

Visst, en Android-platta för en tusenlapp ger kanske inte en speciellt bra användarupplevelse, men ett barn som spelar Ruzzle eller Angry Birds märker troligtvis inte så stor skillnad. 

Mitt tips är att kolla på Google Nexus 7 som släpps nu 12:e oktober. Kostar 2300 och är nog den mest prisvärda surfplattan du kan köpa idag.
  • Johnny Mnemonic
    Bergling skrev 2012-10-04 16:20:02 följande:
    Kvalificerat fanboy-snack!

Jag skall inte sticka under stol med att en iPad har väldigt bra flyt och är enkla och använda. Men att påstå att alla Android-plattor är skit och att 90% av apparna är skräp är väldigt trångsynt. Visst finns det mindre bra appar, men det gör det väl till iOS också? Och om det visar sig vara skräp är det ju bara att avinstallera?

Visst, en Android-platta för en tusenlapp ger kanske inte en speciellt bra användarupplevelse, men ett barn som spelar Ruzzle eller Angry Birds märker troligtvis inte så stor skillnad. 

Mitt tips är att kolla på Google Nexus 7 som släpps nu 12:e oktober. Kostar 2300 och är nog den mest prisvärda surfplattan du kan köpa idag.
    Kalla inte mig för fanboy när du inte har en aning om vad jag är. Jag säger bara min åsikt utifrån erfarenhet.

Påvilket sätt är det trångsynt och vad spelar det för roll om man kan avinstallera? iOS Appar har genomgående högre kvalité och detta av flera anledningar, en är att applikationer måste genomgå viss testning av Apple innan dom ens får bli publicerad. Det tar direkt bort en stor del av alla skräp applikationer, men visst det finns ett antal ficklamps appar osv även på iOS, men det finns inte tusentals "Hello World" osv som på android. 

Större spel företag koncentrerar sig i princip uteslutande på iOS, Android har så många tekniska problem (Även om som jag skrivit tidigare det blir bättre för varje revision av Android.), Det egentliga enda argument man konstant hör om Android framför iPad är

1. Det är öppen källkod (Vilket inte alls är helt sant, dessutom betyder det inget om bootloadern är låst som den är på det flesta Android enheter idag; Även om du har källkod kan du alltså inte göra ditt egna system.)
    2. Man kan skriva program till det utan att betala.

Båda dessa punkter är ytterst ointressanta för ett barn, det är dessutom bara en promille av användarna som gör 2) och än färre som ens försöker sig på 1).

Jag jobbar med detta så det är inte något "fanboy-snack", det är fakta Android är ett skräpsystem men det är gratis för tillverkarna att använda i stort och jämfört med vilka alternativ dom har så finns det inte mycket annat att välja på, det är Symbian som är grymt utdaterat. Det är Windows Mobile som tappat marknad. 

iOS, Blackberry osv går inte licensera.

Som sagt det är ekonomin som styr i det här fallet, men jag står fast vid det vill man göra ett bra köp och inte ångra sig efter ett år när tillverkaren släppt en ny modell och skiter fullständigt i den platta man köpte så är det iPad man ska köpa. De är dessutom inte alls dyrare som folk tror, man får vad man betalar för.
  • Bergling

Att hämningslöst hylla ett system och snacka skit om ett annat kalla iaf jag fanboy-snack. Oavsett hur mycket erfarenhet man har.

Visst finns det mycket skräp-appar, det kan jag hålla med om, men på det stora hela skulle jag vilja påstå att det finns minst lika mycket "rikitga" appar till båda systemen. Och varför man överhuvudtaget skall hålla på och leta efter Hello World-appar kan jag inte förstå. Är det bara för att stärka den egna uppfattningen om att man har rätt?

Jag kan inte uttala mig generellt om kvaliten, men skulle inte vilja påstå att de appar jag använder är av dålig kvalitet, snarare tvärtom, de flesta är mycket välskrivna.

Dock kan jag kanske ge dig visst medhåll när det gäller just surfplattor, där har Apple haft ett stort övertag, även om det minskat betydligt.

Visserligen har Android inte alltid varit så bra, men med de senaste versionerna så är det faktiskt på vissa punkter långt bättre än iOS.

Men det kanske är bäst att avsluta diskussionen innan det blir "religionskrig" av det hela. Men att påstå att iPads inte är dyra känns dock inte korrekt, för det är de.

• Johnny Mnemonic

Jag vet inte om jag hyllade så mycket som jag istället påpekade brister som Android har tillskillnad från iOS. Skitsnack, det finns inte ens i närheten så mycket "riktiga" appar eller spel för Android som det gör på iOS om du ens säger så tyder det helt klart på att du inte vet vad du pratar om. Du bryr dig heller inte ett skit om att Android är grymt fragmenterat dvs bara för att en app finns på Google Play så behöver det inte innebära att den fungerar på just din platta. Jag har aldrig sagt att alla program på Google Play är dåliga, det finns program som är välskrivna där också, men jämfört med AppStore så är Google Play långt efter. Vilka punkter är långt bättre än iOS menar du? För det rör iallafall inte de punkter som handlar om multimedia (dvs grafik, video eller ljud- Android har tekniska förhinder där som gör det omöjligt för dom att matcha iOS utan att göra om signifikantadelar av systemet. Det är ett pris dom får betala för dom valde att göra ett system som skulle vara platformsoberoende.) Påvilket sätt menar du att en iPad är dyrare än säg en Samsung Galaxy Tab? En platta gjord i glas och metal jämfört med en platta gjort i glas och plast. Egen designad hårdvara och licensierad PowerVR grafikchip som bara Playstation Vita rår på (Som har samma grafikchip fast 4 av dom; Vilket nu iPhone 5 har och förmodligen nästa platta dom släpper också.)

• Kaled

Johnny, du kanske inte har så bra självinsikt? För nog är du en Apple-fanboy allt. Självklart finns det saker som är bättre med android, exempelvis widgets istället för döda app-ikoner. Sen om du jobbar i branschen borde du kanske ha koll på att windows mobile inte existerar längre...

• Johnny Mnemonic

Nej om man är fullständigt ignorant så håller jag med dig. Tyvärr så kan du inte ge något bättre än widgets vilket förmodligen ett barn bryr sig om. Dessutom tycker jag personligen det är få widgets värt att ha.

Svar på tråden Surfplatta?