Bergling skrev 2012-10-04 16:20:02 följande:
Kvalificerat fanboy-snack!
Jag skall inte sticka under stol med att en iPad har väldigt bra flyt och är enkla och använda. Men att påstå att alla Android-plattor är skit och att 90% av apparna är skräp är väldigt trångsynt. Visst finns det mindre bra appar, men det gör det väl till iOS också? Och om det visar sig vara skräp är det ju bara att avinstallera?
Visst, en Android-platta för en tusenlapp ger kanske inte en speciellt bra användarupplevelse, men ett barn som spelar Ruzzle eller Angry Birds märker troligtvis inte så stor skillnad.
Mitt tips är att kolla på Google Nexus 7 som släpps nu 12:e oktober. Kostar 2300 och är nog den mest prisvärda surfplattan du kan köpa idag.
Kalla inte mig för fanboy när du inte har en aning om vad jag är. Jag säger bara min åsikt utifrån erfarenhet.
Påvilket sätt är det trångsynt och vad spelar det för roll om man kan avinstallera? iOS Appar har genomgående högre kvalité och detta av flera anledningar, en är att applikationer måste genomgå viss testning av Apple innan dom ens får bli publicerad. Det tar direkt bort en stor del av alla skräp applikationer, men visst det finns ett antal ficklamps appar osv även på iOS, men det finns inte tusentals "Hello World" osv som på android.
Större spel företag koncentrerar sig i princip uteslutande på iOS, Android har så många tekniska problem (Även om som jag skrivit tidigare det blir bättre för varje revision av Android.), Det egentliga enda argument man konstant hör om Android framför iPad är
1. Det är öppen källkod (Vilket inte alls är helt sant, dessutom betyder det inget om bootloadern är låst som den är på det flesta Android enheter idag; Även om du har källkod kan du alltså inte göra ditt egna system.)
2. Man kan skriva program till det utan att betala.
Båda dessa punkter är ytterst ointressanta för ett barn, det är dessutom bara en promille av användarna som gör 2) och än färre som ens försöker sig på 1).
Jag jobbar med detta så det är inte något "fanboy-snack", det är fakta Android är ett skräpsystem men det är gratis för tillverkarna att använda i stort och jämfört med vilka alternativ dom har så finns det inte mycket annat att välja på, det är Symbian som är grymt utdaterat. Det är Windows Mobile som tappat marknad.
iOS, Blackberry osv går inte licensera.
Som sagt det är ekonomin som styr i det här fallet, men jag står fast vid det vill man göra ett bra köp och inte ångra sig efter ett år när tillverkaren släppt en ny modell och skiter fullständigt i den platta man köpte så är det iPad man ska köpa. De är dessutom inte alls dyrare som folk tror, man får vad man betalar för.