• Anonym (gah)

Är det en killgrej?

Enligt sambon är det en "killar och tjejer grej" och det är därför han inte fattar vad jag vill.

Tidigare idag så stoppade jag in kläder i tvättmaskinen. När det var klart så stod jag och lagade mat åt sambon (vi äter inte samma mat så jag skulle även laga till mig själv sedan). Jag frågade då om han kan ta hand om resten av tvätten. Han sa ja.

Han frågade var tvätten är och jag sa i tvättmaskinen. "Ska den tumlas då eller?" Ja det är klart.  Så han la den i tumlaren.

Efter maten och vi har kollat på tv osv, så rökte vi. När vi kom in så sa jag "kan du kolla om tvätten är torr så tar jag hand om diskmaskinen?" (Dvs plockar ur och i diskmaskinen). Detta sa jag eftersom jag misstänkte att han glömt bort att tvätten låg i tumlaren då han inte är van att ta hand om tvätten då jag gjort det de senaste två åren., så jag tänkte påminna honom om att den låg där så att han kom ihåg att ta hand om det.

Han gick in på badrummet och ropade att tvätten är torr. Sen kom han ut och gick mot sin dator.

Jag: Oj det var snabbt! Var la du tvätten?
    Han: Va?
    Jag: Ja, var la du tvätten? I sovrummet eller på tumlaren eller var la du den?
    Han: I tumlaren.
    Jag: Men var den inte torr sa du?
    Han: Jo?
    Jag: Varför ligger den kvar i tumlaren då? Ska du vika den sen?
    Han: Men du frågade ju om tvätten var torr och jag svarade på frågan. Du sa inte att den skulle vikas.

Osv.. Sen följde en lång diskussion. Han anser att jag inte var tydlig nog med vad jag ville eftersom jag bara sa "kan du ta hand om tvätten" och "kolla om tvätten är torr." Enligt honom måste jag säga "Kan du flytta tvätten från tvättmaskinen till tumlaren och sen när den är torr kan du vika och sortera den?"  Jag menar att det borde väl räcka med det jag sa?

Han säger nu att det är en killgrej vs tjejgrej. Att man måååste vara övertydlig med killar. Jag menar att han borde väl inse själv att tvätten inte ska ligga kvar i tumlaren, kan han inte ta initiativ och  själv tänka att han vill avlasta mig lite? 

"Ta hand om tvätten" betyder i hand värld att tvätta kläderna och sen torka dem så de inte ruttnar. Sen är han klar!

Samma som när han ska städa. Dvs dammsuga och skura golven. Han anser att han är färdig när det är skurat, inte en tanke på att lägga tillbaka allt man flyttat på för att komma åt golven... Blir så irriterad. 

• Svar på tråden Är det en killgrej?
  • Anonym (gah)
    Anonym (evilina) skrev 2012-09-26 23:29:49 följande:
    Jag hade sagt: Tror du att du ens hade fått jobb som städare eller på tvätteri med din oförmåga att göra klart en enkel arbetsuppgift?

Det finns brukare med NPF som befinner sig på en 8-årings nivå och har bättre koll på hushållssysslor och hur man tolkar instruktioner än vad han har, det kan du hälsa honom.

Men man kan lösa sånt. Skriv en utförlig städmanual och gör den så idiottydlig du kan. Sätt upp den tydligt på köksväggen så han kan läsa på när han behöver, och alla era vänner kan beundra ditt tålamod.
    Haha det har jag försökt, han menade då att det är hur JAG vill att städning/matlagning/tvätt ska skötas, inte att det är "rätt sätt." 

Han säger också att för en person kan ta hand om tvätten se annorlunda ut än för en annan.

Här är hans exempel förresten:

"Det är som om jag skulle be dig att ta med bilen till verkstan. Vad skulle du göra då?"
    Ja då skulle jag ta bilen till verkstan såklart, men då måste han ju först tala om vad de på verkstan ska göra.
    EXAKT! Utropade han då i triumf. Det är ju inte alls samma sak! Tvätt ska alltid tvättas, torkas och vikas. Det finns ju tusen saker man kan göra på en bil, hur ska man veta vilken liksom? 
  • Ant3
    Anonym skrev 2012-09-26 23:39:35 följande:
    Min sambos ursäkt brukar vara "men jag är ingen tankeläsare. Varför verkar alla tjejer tro att killar är tankeläsare? Var tydligare med vad som ska göras istället".
    Jag håller helt med din sambo Skål tydligt ska det vara!
  • Lufsan
    Anonym skrev 2012-09-26 23:25:55 följande:
    Isf är min man en kvinna för jag behöver inte ens be honom
    Precis. Min sambo och jag gör precis lika mycket hemma. Han gör iof betydligt mer än mig nu när jag är gravid och inte orkar. =)

TS din sambo låter som en lat tonåring.  
    En dag i sänder.
  • Anonym (evilina)
    Anonym (gah) skrev 2012-09-26 23:49:27 följande:
    Haha det har jag försökt, han menade då att det är hur JAG vill att städning/matlagning/tvätt ska skötas, inte att det är "rätt sätt." 
    Bullshit. Tala med första bästa person som jobbar som lokalvårdare- de jobbar med det, alltså finns det ett rätt sätt. Sen förhandlar man utifrån det.

Och för övrigt hade jag nog blivit övertydlig i så fall och behandlat honom som en tvååring:

"Har du satt på locket på smörasken? Har du ställt den i kylskåpet? Stängde du dörren? Har du satt kniven i diskmaskinen? Har du stängt luckan? Har du vridit vredet till 45 gradersprogrammet? Har du tryckt på start? Har du släckt i köket?"

Och dessutom bara gjort exakt det han ber mig om och inte en bokstav till.

TIlls han fattar poängen.
  • KimPossible
    Anonym skrev 2012-09-26 23:39:35 följande:
    haha förlåt men jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste. Men tjej och killgrej vet jag inte om det är, men lite vanligt hos killar ändå, eller?eftersom jag känner också igen det där. Min sambos ursäkt brukar vara "men jag är ingen tankeläsare. Varför verkar alla tjejer tro att killar är tankeläsare? Var tydligare med vad som ska göras istället". Så enligt min sambo så skulle du ha varit övertydlig mot honom på en gång. Dvs att han skulle vika tvätten också.
    Fast inte ska man väl behöva vara så övertydlig med sådana självklarheter mot en vuxen människa? Såvida personen ifråga inte har något mentalt funktionshinder så är det ju något varje vuxen människa bör klara av utan problem.
  • Anonym (evilina)

"Det är som om jag skulle be dig att ta med bilen till verkstan. Vad skulle du göra då?"
    Ja då skulle jag ta bilen till verkstan såklart, men då måste han ju först tala om vad de på verkstan ska göra.
    EXAKT! Utropade han då i triumf. Det är ju inte alls samma sak! Tvätt ska alltid tvättas, torkas och vikas. Det finns ju tusen saker man kan göra på en bil, hur ska man veta vilken liksom? 
    Varför måste han tala om det?

Kan inte du kolla i serviceboken vilken service det är?
    Märker inte du om det behöver bytas torkarblad, elen är paj eller halva avgassystemet släpar i backen efter er?

Känns som om båda två behöver öva på att ta vuxenansvar här.
  • Anonym (gah)
    Anonym (evilina) skrev 2012-09-26 23:56:15 följande:
    Varför måste han tala om det?

Kan inte du kolla i serviceboken vilken service det är?
    Märker inte du om det behöver bytas torkarblad, elen är paj eller halva avgassystemet släpar i backen efter er?

Känns som om båda två behöver öva på att ta vuxenansvar här.
    Nja, just det var ett dåligt exempel eftersom jag inte har körkort och inte heller någon bil.
  • Anonym (gah)
    KimPossible skrev 2012-09-26 23:55:02 följande:
    Fast inte ska man väl behöva vara så övertydlig med sådana självklarheter mot en vuxen människa? Såvida personen ifråga inte har något mentalt funktionshinder så är det ju något varje vuxen människa bör klara av utan problem.
    Precis. Men han tycker som sagt att det är olika från person till person vad som menas med att "ta hand om tvätten". 
    Jag frågade då om jag skulle be honom att sätta igång en tvättmaskin, om han sen skulle låta kläderna ligga kvar där eftersom jag inte bett honom att tumla kläderna sedan. Det skulle han inte, för då skulle ju kläderna ruttna... 
  • Dominant

Löjeväckande att det är så stort problem för er att det måste ventileras offentligt.

Frågar jag en kvinna om exempelvis det är luft i däcken, så förväntar jag mig inte att hon även fyller på luft i däcken vid ett nekande svar. Frågar jag om något är installerat på datorn, så förväntar jag mig inte att hon ska installera det.

Vill du något, så fråga om det du vill istället för att föreställ dig att någon är tankeläsare. Annars kommer du bara få problem, vilket du tydligtvis också fått.

• Anonym (gah)
    Dominant skrev 2012-09-27 00:03:23 följande:
    Löjeväckande att det är så stort problem för er att det måste ventileras offentligt.

Frågar jag en kvinna om exempelvis det är luft i däcken, så förväntar jag mig inte att hon även fyller på luft i däcken vid ett nekande svar. Frågar jag om något är installerat på datorn, så förväntar jag mig inte att hon ska installera det.

Vill du något, så fråga om det du vill istället för att föreställ dig att någon är tankeläsare. Annars kommer du bara få problem, vilket du tydligtvis också fått.
    Eller, om jag säger "är tvätten torr?" och tidigare sagt "kan du ta hand om tvätten?" Så kan man tänka lite själv.
    "Ja tvätten är torr och jag skulle ta hand om den, så då ska jag kanske vika den." och om man inte är säker så kan man fråga "Ja den är torr, ska jag vika den?"

Grejen är väl, att om jag från början sagt "kan du ta hand om tvätten? Och vika den och sortera den när den är torr?" och han sagt ja, så hade han glömt bort att den ligger i tumlaren ändå och det hade inte blivit gjort om jag inte påmint honom. Då hade det också varit mitt fel. När jag sedan imorgon frågar varför tvätten ligger i tumlaren så hade han sagt "oj det glömde jag, men du påminde mig inte." Så det hade varit mitt fel.

Om jag skulle säga till dig, "kan du kolla om det finns mjölk på affären när du ändå ska dit? Det var slut igår."
    Skulle du då gå till affären, kolla "ja det finns mjölk." och sen komma hem igen och tala om det?
Svar på tråden Är det en killgrej?