• Anonym (gah)

Är det en killgrej?

Enligt sambon är det en "killar och tjejer grej" och det är därför han inte fattar vad jag vill.

Tidigare idag så stoppade jag in kläder i tvättmaskinen. När det var klart så stod jag och lagade mat åt sambon (vi äter inte samma mat så jag skulle även laga till mig själv sedan). Jag frågade då om han kan ta hand om resten av tvätten. Han sa ja.

Han frågade var tvätten är och jag sa i tvättmaskinen. "Ska den tumlas då eller?" Ja det är klart.  Så han la den i tumlaren.

Efter maten och vi har kollat på tv osv, så rökte vi. När vi kom in så sa jag "kan du kolla om tvätten är torr så tar jag hand om diskmaskinen?" (Dvs plockar ur och i diskmaskinen). Detta sa jag eftersom jag misstänkte att han glömt bort att tvätten låg i tumlaren då han inte är van att ta hand om tvätten då jag gjort det de senaste två åren., så jag tänkte påminna honom om att den låg där så att han kom ihåg att ta hand om det.

Han gick in på badrummet och ropade att tvätten är torr. Sen kom han ut och gick mot sin dator.

Jag: Oj det var snabbt! Var la du tvätten?
    Han: Va?
    Jag: Ja, var la du tvätten? I sovrummet eller på tumlaren eller var la du den?
    Han: I tumlaren.
    Jag: Men var den inte torr sa du?
    Han: Jo?
    Jag: Varför ligger den kvar i tumlaren då? Ska du vika den sen?
    Han: Men du frågade ju om tvätten var torr och jag svarade på frågan. Du sa inte att den skulle vikas.

Osv.. Sen följde en lång diskussion. Han anser att jag inte var tydlig nog med vad jag ville eftersom jag bara sa "kan du ta hand om tvätten" och "kolla om tvätten är torr." Enligt honom måste jag säga "Kan du flytta tvätten från tvättmaskinen till tumlaren och sen när den är torr kan du vika och sortera den?"  Jag menar att det borde väl räcka med det jag sa?

Han säger nu att det är en killgrej vs tjejgrej. Att man måååste vara övertydlig med killar. Jag menar att han borde väl inse själv att tvätten inte ska ligga kvar i tumlaren, kan han inte ta initiativ och  själv tänka att han vill avlasta mig lite? 

"Ta hand om tvätten" betyder i hand värld att tvätta kläderna och sen torka dem så de inte ruttnar. Sen är han klar!

Samma som när han ska städa. Dvs dammsuga och skura golven. Han anser att han är färdig när det är skurat, inte en tanke på att lägga tillbaka allt man flyttat på för att komma åt golven... Blir så irriterad. 

• Svar på tråden Är det en killgrej?
  • Pallas
    Glädje58 skrev 2012-09-27 00:41:40 följande:
    Haha... när jag hör sånt kommer jag alltid att tänka på när jag höll på att träna en tjänstehund. Ibland fick jag känslan av att han liksom undrade "Jaha, du menar att jag ska göra det den här gången med? Men säg det då".

Är glad att min häst inte även är min bättre hälft. När hon börjar köra ad lib blir man helt gråhårig... Hon blir helt enkelt uttråkad när man ber om samma grej två gånger i rad och börjar hitta på själv ("jaha, men stannade det gjorde vi ju nyss OCH DET VAR ALLDELES FÖR ENKELT, hur vore det om jag sladdade iväg lite med rumpan och sicksackade in i staketet den här gången?"). Hade en annan häst som maskade som fan om man gav honom ett lillfinger, han låter mer som TS karl.
  • Anonym

Öööh.. Antingen är han korkad eller så har han asperger.

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-26 23:39:35 följande:
    haha förlåt men jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste. Men tjej och killgrej vet jag inte om det är, men lite vanligt hos killar ändå, eller?eftersom jag känner också igen det där. Min sambos ursäkt brukar vara "men jag är ingen tankeläsare. Varför verkar alla tjejer tro att killar är tankeläsare? Var tydligare med vad som ska göras istället". Så enligt min sambo så skulle du ha varit övertydlig mot honom på en gång. Dvs att han skulle vika tvätten också.

Är din sambo också en jättebebis som inte skulle klara att bo ensam alltså??
  • Beyond Life

Som en man så skulle jag påstå att mycket av det han säger är undanflykter. Han är i grunden inte van att göra sysslorna och därmed gör han bara det minsta möjliga.

Vissa av kommentarerna ovan ser det dock bara från en synvinkel också med "förstår han inte det här" och liknande. Som att allt är så självklart.

I ett hem så måste man komma överens TILLSAMMANS gällande vilken standard man vill ha. Detta gäller allt från hur ofta man ska städa till hur kläder och annat ska hanteras. Det finns inte bara ett självklart sätt hur allt ska vara och göras. Det är framför allt inte bara kvinnan som ska bestämma den standarden heller utan båda parter.

Något som innebär att man faktiskt måste kompromissa.

Man måste helt enkelt dela upp de sysslor som man vill att varje part ska göra. Jag är en förespråkare för att varje part har ett eget ansvar för något specifikt som denne alltid ska göra. Därmed finns det inga undanflykter om något inte blir gjort.

Det enda jag möjligen skulle kunna se som en "killgrej" alternativt brist hos oss, är att vi nog inte ser lika allvarligt på hur smutsigt eller stökigt det är (klart det finns undantag men jag pratar om de som inte är pedanter). Min fästmö tycker att det ser stökigt ut långt innan jag själv skulle märka något.

Det är här som kompromisserna kommer in igen. Det vill säga man måste komma överens om hur man vill ha det tillsammans. Kan man inte klara av det så är frågan om man

Verkligen passar bra ihop?

• Anonym

Sonen med asperger skulle göra precis som din man. Ber man honom att kolla om tvätten är torr så kollar han om tvätten är torr, inget mer. Frågar man honom om han kan hämta en stol så svarar han "Ja", men han hämtar ingen stol eftersom vi inte har bett honom om det.

• Carolina01

Min kille är precis likadan, jag brukar få låta tex hand kläder ligga kvar i tumlaren å om han frågar var hans tröja är svarar jag "där du lämnade den". Eller låta damsugaren ligga där han lämnade den tills han tar bort den... Jag har ett barn att plocka efter, plockar inte efter min man!

• Anonym
    Anonym (gah) skrev 2012-09-26 23:47:24 följande:
    Nej det gör han inte, men det är för att han inte vet hur den ska lagas :p Jag äter mat utan kolhydrater och fett och han kan inte tillaga det. Till matlagning hör ju även avsmakning så att det blir gott, och han tycker inte ens min mat är god när den är klar så han skulle aldrig få till det :p Men ja, han är rätt bortskämd. Bara för att jag min idiot försöker visa på ett vardagligt vis att jag älskar honom och vill underlätta hans vardag.
    Högproteindiet?
  • Anonym

Ääh att han gör som han gör kan bero på att TS säkert vill ha allting vikt på något särskilt sätt och att inte vika är ett bra sätt att slippa diskutera detta.
    Ni anar inte hur länge jag och min tjej diskuterade hur en säng skall bäddas, fast nu, till sist, bäddas sängen som jag villl.    

• Anonym

min första tanke är att han spelar korkad för att slippa ta hand om tvätt och andra hushållssysslor

• Anonym (gah)
    Anonym skrev 2012-09-27 09:52:32 följande:
    Ääh att han gör som han gör kan bero på att TS säkert vill ha allting vikt på något särskilt sätt och att inte vika är ett bra sätt att slippa diskutera detta.
    Ni anar inte hur länge jag och min tjej diskuterade hur en säng skall bäddas, fast nu, till sist, bäddas sängen som jag villl.    
    Nej, jag vill inte ha det vikt på nåt särskilt sätt. Det är snarare han som vill ha det vikt på ett särskilt sätt. Jag kan inte vika "snyggt", utan jag viker kläderna och lägger dem så snyggt jag kan i garderoberna. Hans kläder alltså. Mina viker jag ibland inte alls och slänger bara in i en hög i garderoben. Ibland om jag istället ger honom hans kläder så viker han om dem innan de hamnar i garderoben.
Svar på tråden Är det en killgrej?