• Anonym (gah)

Är det en killgrej?

Enligt sambon är det en "killar och tjejer grej" och det är därför han inte fattar vad jag vill.

Tidigare idag så stoppade jag in kläder i tvättmaskinen. När det var klart så stod jag och lagade mat åt sambon (vi äter inte samma mat så jag skulle även laga till mig själv sedan). Jag frågade då om han kan ta hand om resten av tvätten. Han sa ja.

Han frågade var tvätten är och jag sa i tvättmaskinen. "Ska den tumlas då eller?" Ja det är klart.  Så han la den i tumlaren.

Efter maten och vi har kollat på tv osv, så rökte vi. När vi kom in så sa jag "kan du kolla om tvätten är torr så tar jag hand om diskmaskinen?" (Dvs plockar ur och i diskmaskinen). Detta sa jag eftersom jag misstänkte att han glömt bort att tvätten låg i tumlaren då han inte är van att ta hand om tvätten då jag gjort det de senaste två åren., så jag tänkte påminna honom om att den låg där så att han kom ihåg att ta hand om det.

Han gick in på badrummet och ropade att tvätten är torr. Sen kom han ut och gick mot sin dator.

Jag: Oj det var snabbt! Var la du tvätten?
    Han: Va?
    Jag: Ja, var la du tvätten? I sovrummet eller på tumlaren eller var la du den?
    Han: I tumlaren.
    Jag: Men var den inte torr sa du?
    Han: Jo?
    Jag: Varför ligger den kvar i tumlaren då? Ska du vika den sen?
    Han: Men du frågade ju om tvätten var torr och jag svarade på frågan. Du sa inte att den skulle vikas.

Osv.. Sen följde en lång diskussion. Han anser att jag inte var tydlig nog med vad jag ville eftersom jag bara sa "kan du ta hand om tvätten" och "kolla om tvätten är torr." Enligt honom måste jag säga "Kan du flytta tvätten från tvättmaskinen till tumlaren och sen när den är torr kan du vika och sortera den?"  Jag menar att det borde väl räcka med det jag sa?

Han säger nu att det är en killgrej vs tjejgrej. Att man måååste vara övertydlig med killar. Jag menar att han borde väl inse själv att tvätten inte ska ligga kvar i tumlaren, kan han inte ta initiativ och  själv tänka att han vill avlasta mig lite? 

"Ta hand om tvätten" betyder i hand värld att tvätta kläderna och sen torka dem så de inte ruttnar. Sen är han klar!

Samma som när han ska städa. Dvs dammsuga och skura golven. Han anser att han är färdig när det är skurat, inte en tanke på att lägga tillbaka allt man flyttat på för att komma åt golven... Blir så irriterad. 

• Svar på tråden Är det en killgrej?
  • kickan89

Möjligen så är han riktigt korkad men mer troligt spelar han dum och tror att du är dum nog att gå på det. Vilken människa som helst förstår att tvätten inte tar sig till garderoberna av sig själv när den torkat. Sånt där gjorde man (jag?) ju själv som barn när mamma eller pappa bad en göra något tråkigt, tog det ordagrant och bortförklarade sedan med "men du saaaaaa ju inte att jag skulle sova, du sa att jag skulle lägga mig i sängen och det gjorde jag. Du saaaa inte att jag inte fick gå upp direkt igen!" typ. Klart att mamma och pappa förstod att jag inte missförstått men det var värt ett försök att komma undan. Han är bara lat och försöker vrida på det så att det blir ditt fel att det inte blev gjort.

• Anonym (evilina)

Jag gick hela vägen, så när det var som mest tummar mitt i handen föreslog jag separata tvättveckor.

Du kör allt denna veckan, hur fan du vill, när fan du vill, se till att det som är i korgarna måndag kl 08.00 processas och kommer in i lådor och garderober. Så gör jag samma sak nästa vecka.

Numera fixar han mer tvätt än jag men det är okej, jag ligger fortfarande plus på festfixande och presenter.

Och ger man regelrätta kärnfulla och tydliga order så gnäller män också, innan de har vant sig.

• Glädje58

Han verkar vara totalt ointresserad av dessa hushållssysslor så därför gör han absolut det minsta möjliga han kan.

Nästa gång du ber honom ta hand om tvätten (Fan ska du ens be om att göra det) så förklara för honom vad "ta hand om tvätten" innefattar. Från det man sorterar tvätten tills den ligger i garderoben. 

• Anonym (gah)
    kickan89 skrev 2012-09-27 00:13:52 följande:
    Möjligen så är han riktigt korkad men mer troligt spelar han dum och tror att du är dum nog att gå på det. Vilken människa som helst förstår att tvätten inte tar sig till garderoberna av sig själv när den torkat. Sånt där gjorde man (jag?) ju själv som barn när mamma eller pappa bad en göra något tråkigt, tog det ordagrant och bortförklarade sedan med "men du saaaaaa ju inte att jag skulle sova, du sa att jag skulle lägga mig i sängen och det gjorde jag. Du saaaa inte att jag inte fick gå upp direkt igen!" typ. Klart att mamma och pappa förstod att jag inte missförstått men det var värt ett försök att komma undan. Han är bara lat och försöker vrida på det så att det blir ditt fel att det inte blev gjort.
    Nej han är riktigt korkad tror jag.. Han är sådär med allt. Måste vara övertydlig. Och när jag påpekar att jag inte ska behöva vara övertydlig med precis allt så säger han att jag inte ska vara övertydlig, bara tydlig. Och jag menar att jag ÄR tydlig, det han kräver är övertydlighet. När han tar hand om tvätten så stannar den i tumlaren och så får vi hämta kläder därifrån under veckan... Det var en gång för två år sedan, och sen dess har jag tagit hand om det eftersom jag föredrar att kläderna kommer till byrå och garderober. Jag var väl dum som kunde förvänta mig att även han skulle kunna vika kläderna en enda gång.

Han vek och sorterade iallafall, och så la han sina kläder i sin byrå. Mina hamnade på sängen. "Jag vet ju inte var du vill ha dina kläder!" Det var ändå bara underkläder, och det har jag på en hylla i hans garderob så det är skitsnack. Men orkar inte tjafsa mer om den saken.

Problemet är ju att han menar att tvätten är klar när den är ren och torr, sen är det bra så. Medan jag menar att tvätten är klar när den är vikt och inlagd i garderoberna. Och han säger då att bara för att jag vill ha det på det sättet så betyder inte det att mitt sätt är rätt.
  • Anonym (gah)
    Glädje58 skrev 2012-09-27 00:23:16 följande:
    Han verkar vara totalt ointresserad av dessa hushållssysslor så därför gör han absolut det minsta möjliga han kan.

Nästa gång du ber honom ta hand om tvätten (Fan ska du ens be om att göra det) så förklara för honom vad "ta hand om tvätten" innefattar. Från det man sorterar tvätten tills den ligger i garderoben. 
    Nej jag fattar inte att jag ens ska behöva be honom, men eftersom jag måste det så tycker jag att det borde räcka med "kan du ta hand om tvätten", inte ytterligare instruktioner!

Jag har sagt nu att "nu vet du vad jag menar när jag säger ta hand om tvätten, jag menar ALLTID ta hand om tvätten tills den är klar, dvs ren, torr, vikt, sorterad och in i garderoberna!"
    Och då sa han "Eller så kan du helt enkelt vara tydlig varje gång och tala om vad det är du vill att jag ska göra."

Och jag sa "Men jag gjorde ju det nu, nu vet du att jag alltid menar allting när jag nån enstaka gång ber dig ta hand om tvätten."
    Men det räcker inte tydligen, utan jag måste alltså upprepa dessa instruktioner varje gång "Lägg kläderna i maskinen, dra igång den. när den är klar, lägg kläderna i tumlaren och dra igång den. När kläderna är torra så vik dem, sortera dem och lägg dem i garderoberna." 
  • Anonym (evilina)
    Anonym (gah) skrev 2012-09-27 00:33:37 följande:
    Nej jag fattar inte att jag ens ska behöva be honom, men eftersom jag måste det så tycker jag att det borde räcka med "kan du ta hand om tvätten", inte ytterligare instruktioner!

Jag har sagt nu att "nu vet du vad jag menar när jag säger ta hand om tvätten, jag menar ALLTID ta hand om tvätten tills den är klar, dvs ren, torr, vikt, sorterad och in i garderoberna!"
    Och då sa han "Eller så kan du helt enkelt vara tydlig varje gång och tala om vad det är du vill att jag ska göra."

Och jag sa "Men jag gjorde ju det nu, nu vet du att jag alltid menar allting när jag nån enstaka gång ber dig ta hand om tvätten."
    Men det räcker inte tydligen, utan jag måste alltså upprepa dessa instruktioner varje gång "Lägg kläderna i maskinen, dra igång den. när den är klar, lägg kläderna i tumlaren och dra igång den. När kläderna är torra så vik dem, sortera dem och lägg dem i garderoberna." 
    Men skriv instruktionsboken då!!!

Gör ett bokprojekt av det- "hushållslära för mannen" och tjäna en miljon!
  • Glädje58
    Anonym (gah) skrev 2012-09-27 00:33:37 följande:
    ...Och då sa han "Eller så kan du helt enkelt vara tydlig varje gång och tala om vad det är du vill att jag ska göra."...
    Haha... när jag hör sånt kommer jag alltid att tänka på när jag höll på att träna en tjänstehund. Ibland fick jag känslan av att han liksom undrade "Jaha, du menar att jag ska göra det den här gången med? Men säg det då".

• Glädje58
    Anonym (evilina) skrev 2012-09-27 00:38:17 följande:
    Men skriv instruktionsboken då!!!  ...
    Precis. Laminera en instruktion som berättar hur man hanterar detta ärende.

Sen kan du göra samma sak med hans tandborstning, duschning, sex också kanske? När han kör tvåan på toaletten. 
  • Anonym (evilina)
    Glädje58 skrev 2012-09-27 00:43:37 följande:
    Precis. Laminera en instruktion som berättar hur man hanterar detta ärende.

Sen kan du göra samma sak med hans tandborstning, duschning, sex också kanske? När han kör tvåan på toaletten. 
    Just.

Krysta, torka, torka med vatten, torka med papper, spola. Tvätta händerna med tvål, skölj i två minuter och glöm inte handduken, lille vän.

Laminera och sätt upp över hela huset. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym

Nej det är ingen killgrej, din kille verkar allmänt handikappad. Aldrig stött på någon kille som din som inte vet vad "ta hand om tvätten" betyder.

Svar på tråden Är det en killgrej?