• Anonym (aj)

Kronisk värk i nacke, vad hjälper?

Jag har sedan rätt många år kroniska problem i nacken. Stela, ömma muskler som ibland krampar och värker. Någon som haft liknande problem? Någon behandling eller träning som hjälpt er?

• Svar på tråden Kronisk värk i nacke, vad hjälper?
  • slamkrypare

Vet du varför du har ont? Jag menar, har du varit med om en olycka, är det arbetsrelaterat osv?
    Har du varit i kontakt med vården så du vet att det inte är något allvarligare än "bara" ömmande muskler?

Jag har problem med nacken och bröstryggen sedan många år. Mycket pga jobbet, stillasittande jobb vid dator, men så har också stress, depression och allmänt kasst fysiskt skick inte direkt gjort saken bättre...
    Jag går hos en naprapat vid behov, det blir väl kanske var tredje månad i snitt. Däremellan står jag mest ut. Receptfria smärtstillande gör ingen jätteskillnad tycker jag, dubbel dos med Treo är det enda som åtminstone tar udden av smärtan när det är som värst men jag försöker klara mig utan så gott det går. Jag var också hos sjukgymnast ett par gånger och fick lite tips på övningar men jag fick inget förtroende för honom så jag gick inte dit något mer.

Annars är det förebyggande träning som gäller, träna både bak- och framsida! Är det arbetsrelaterat får du se över arbetsställningen, tänka på att inte sitta för länge i sträck. Ta lite pausgympa då och då, upp och sträck på dig, vifta runt med armarna osv. Fundera på om du behöver en bättre säng, kanske prova en ergonomisk kudde (typ Tempur e dy). Och gå till en naprapat eller massör för att mjuka upp dig emellanåt.

• Anonym (aj)
    slamkrypare skrev 2012-10-01 12:35:37 följande:
    Vet du varför du har ont? Jag menar, har du varit med om en olycka, är det arbetsrelaterat osv?
    Har du varit i kontakt med vården så du vet att det inte är något allvarligare än "bara" ömmande muskler?

Jag har problem med nacken och bröstryggen sedan många år. Mycket pga jobbet, stillasittande jobb vid dator, men så har också stress, depression och allmänt kasst fysiskt skick inte direkt gjort saken bättre...
    Jag går hos en naprapat vid behov, det blir väl kanske var tredje månad i snitt. Däremellan står jag mest ut. Receptfria smärtstillande gör ingen jätteskillnad tycker jag, dubbel dos med Treo är det enda som åtminstone tar udden av smärtan när det är som värst men jag försöker klara mig utan så gott det går. Jag var också hos sjukgymnast ett par gånger och fick lite tips på övningar men jag fick inget förtroende för honom så jag gick inte dit något mer.

Annars är det förebyggande träning som gäller, träna både bak- och framsida! Är det arbetsrelaterat får du se över arbetsställningen, tänka på att inte sitta för länge i sträck. Ta lite pausgympa då och då, upp och sträck på dig, vifta runt med armarna osv. Fundera på om du behöver en bättre säng, kanske prova en ergonomisk kudde (typ Tempur e dy). Och gå till en naprapat eller massör för att mjuka upp dig emellanåt.
    Ja, jag vet varför. Jag är liten och lätt, men hade stora bröst. Jag hade tidigare såna besvär att händerna domnade bort, och jag hade yrsel och synförändringar. Att gå och stå en hel dag var en plåga. Var hos läkare och sjukgymnast och lärde mig några övningar som väl inte hjälpte så mycket. Gjorde bröstförminskning för några år sen och blev väldigt  mycket bättre då, men antagligen var nacken redan alltför försliten.  Brukar använda tens-apparat, Ipren och duscha varmt, det hjälper. Dock har jag inte provat naprapat och inte heller träning. Tränar du med hantlar eller på gym? Har funderat på om tex stavgång eller infrarött ljus kunde hjälpa.
  • Dracarys

Du måste bygga upp ryggmusklerna. Jag har också stora tuttar med medföljande smärta i nacke/axlar (särskilt i kombination med kontorsjobb). Jag fick rådet att köra roddmaskin av min kiropraktor, och att jobba mycket med ryggmusklerna så att ryggen orkar bära upp tyngden. Att ha stora tuttar är ju som att ha en ryggsäck på sig hela tiden. Det måste man träna för att klara av.

Ska inte säga att jag är bra, men jag är bättre nu än jag var förut. Sjukgymnast igen nästa vecka för ny bedömning.

• slamkrypare
    Anonym (aj) skrev 2012-10-01 13:20:34 följande:
    Ja, jag vet varför. Jag är liten och lätt, men hade stora bröst. Jag hade tidigare såna besvär att händerna domnade bort, och jag hade yrsel och synförändringar. Att gå och stå en hel dag var en plåga. Var hos läkare och sjukgymnast och lärde mig några övningar som väl inte hjälpte så mycket. Gjorde bröstförminskning för några år sen och blev väldigt  mycket bättre då, men antagligen var nacken redan alltför försliten.  Brukar använda tens-apparat, Ipren och duscha varmt, det hjälper. Dock har jag inte provat naprapat och inte heller träning. Tränar du med hantlar eller på gym? Har funderat på om tex stavgång eller infrarött ljus kunde hjälpa.
    Börja med att prova en omgång med naprapat (eller kiropraktor, ungefär samma sak) för att liksom lägga rätt allt som eventuellt är snett. Och sen träning. Kroppens delar är ju beroende av varandra så som sagt, träna både rygg-, bröst- och magmusklerna. Annars blir man övertränad på ena sidan så att det drar ihop sig av den anledningen.
    Jag gick på gym tidigare och körde mest med roddmaskinen efter rekommendation från naprapaten. Numera är jag mest lat, men kör lite hemmaträning med gymboll. Stavgång är också bra, om man gör rätt och verkligen tar ut armrörelserna ordentligt. Överhuvudtaget få upp rörligheten i området så att det inte stelnar ihop.
    Och glöm inte stretching!
  • Anonym

Hur ser din fysiska aktiviet ut just nu då - och bakåt?

Jag tror på att träffa en sjukgymnast och verkligen få hjälp med rätt övningar,rätt träning och hjälp med att se till att du gör rätt! Mitt förtroende för PT som yrkesgrupp är väldigt lågt när det inte handlar om friska människor.( Annars också föressten)

Via många sjukgymnaster kan man träna på gym tillsammans med sjukgymnasten till en början.Min erfarenhet är att det är bättre med privatpraktiserande än via Landstinget.Både kunnigare och mer engagerade! Fast det finns garanterat undantag!

Jag hade testat det mesta för mina smärtor med blev otroligt mycket bättre i kroppen när jag fick gjutna inlägg att ha i skorna.Kolla upp dina fötter är mitt råd!       

• öäå987

Hej,

här är en till. Jag har haft värk i nacke och axlar i många år. Har en ryggskada så jag är stel i mellanryggen och därtill ett sittande jobb så där är mina största 'bovar'. Har också fått 3 barn rätt tätt så jag har inte direkt prioriterat gympandet...

Jag har nu försökt ta tag i det, men ännu känner jag ingen bättring. Är hos naprapat/fysioterapeut en gång i veckan, akupunktur 2 gånger i månaden, tänjer dagligen där hemma och försöker göra övningar med lätta vikter varannan/var tredje dag. Så hjälper inte detta så vet jag inte vad jag ska göra...   Jag smörjer också flera gånger dagligen med olika salvor.

För tillfället har jag som värst värk högt uppe i nacken, nackrosetten antagligen, som gör att jag har en jobbig  huvudvärk i högra huvudet .

Den här nack- och axelvärken påverkar min livskvalitet ordentligt. 

• Anonym

Ett tips till er med värk... Köp flytande magnesium på Apoteket. Magnesium gör att musklerna slappnar av. Vid brist på detta är musklerna kroniskt spända. Jag har haft det precis som er... Testade allt utan effekt. Läste detta om magnesium o det har haft effekt! Ge det nån vecka sen ska ni få se :) 600 mg magnesium om dan har enligt forskning visat sig ha effekt på migrän och svår huvudvärk. Ett annat tips är yoga. Medicinsk ryggyoga löser upp spänningar och ställer rätt hormonbalans mm.

• Anonym

Jag igen som tipsade om magnesium.... Har haft kronisk värk i nacke och huvud sedan 15 år tillbaka.. Igår morse vaknade jag upp utan värk!! Jag var i chock!!! Har druckit 500 mg magnesium om dan i 5 dgr

• Anonym (aj)

Tack alla för era tips!!

Jag har enbart tränat med lätta hantlar hemma, efter att en kortare tid gått på gym hos företagshälsovården där jag fick lära mig lite övningar då. Känns som jag behöver hårdare träning. Jag tycker att jag har hög smärttröskel men detta med nacken är verkligen en jobbig smärta som man blir trött av, så jag måste verkligen göra något åt det hela.

• Karttikeya

Träningträningträning. Det enda som hjälper mig (whiplash).

Har du något gym med maskiner som tränar övre trapezius och undre är det att föredra. 

• Anonym (aj)
    Anonym skrev 2012-10-01 18:26:53 följande:
    Ett tips till er med värk... Köp flytande magnesium på Apoteket. Magnesium gör att musklerna slappnar av. Vid brist på detta är musklerna kroniskt spända. Jag har haft det precis som er... Testade allt utan effekt. Läste detta om magnesium o det har haft effekt! Ge det nån vecka sen ska ni få se :) 600 mg magnesium om dan har enligt forskning visat sig ha effekt på migrän och svår huvudvärk. Ett annat tips är yoga. Medicinsk ryggyoga löser upp spänningar och ställer rätt hormonbalans mm.
    Heter det flytande magnesiumet något särskilt?
  • Anonym

Brun flaska som det står magnesium på.

Svar på tråden Kronisk värk i nacke, vad hjälper?