Repan skrev 2013-02-19 23:26:13 följande:
Det är väl juridiskt efter närståendeadoptionen, men jag har för mig fler har försökt kringgå detta och så småningom lär ju SU bedriva någon form av rättssak i frågan. (Men hörde aldrig av det paret igen här inne, de skrev om detta för nåt år sen)
Frågan är om det är värt att en förälder saknar rätt till sitt barn och barnet rätt till denna förälder för att försöka få gratisförsök via SU under den tiden?
Om det skulle sluta i missfall via danmark är ni lika barnlösa som innan.
Om ni fått ett barn som dör efter ett år säger vi, eller i plötslig spädbarnsdöd, eller i en bilolycka efter tre år, så skulle SU behandla er igen. :)
Kanske ska tillägga: Jag är relativt säker på att SU skulle bedöma en som mindre lämpad eller liknande alltså, om ni sa som det var: "ja vi har en 7månaders hemma men NN har inte adopterat henom än eftersom vi vill använda våra landstingsfinansierade försök här först."
Sen kanske det skulle vara upp till privatpersonen att då överklaga detta istället i en förvaltningsrätt?
Synd att paret som tänkte göra så här inte skrev vad som faktiskt hände... ! Paret gjorde det ju iofs, tror jag, med anledning av att påpeka för systemet att närståendeadoption inte borde behövas när behandling görs i danmark, inte bara för att spara några kronor ;)