• JohannaAnge

I väntan på SU..

Jag och min flickvän står i kö för spermadonation på Sahlgrenska, vi är relativt unga men så förväntansfulla! Dock så kan jag inte sluta oroa mig, har så många frågor, men inga svar då det inte finns någon bekant i samma situation som oss, unga, lesbiska, som dessutom planerar barn! Haha. Nej, men jag undrar, finns det någon där ute i samma situation? Några regnbågsfamiljer som är lite mer erfarna? Hur ser er situation ut?

• Svar på tråden I väntan på SU..
  • Varärstorken

Hej! Hur går det för er i köandet?
    Jag och min Flickvän har stått i kö på Sahlgrenska sen juni 2012.
    När jag pratade med sjukhuset för en månad sen
    så sa de att de kallade från oktober 2011.
    Så det är minst 7 månader kvar i kö.
    Sen så har de helt stängt hela juli, så det är bara att räkna med
    att vi inte blir kallade förrens i höst :(
    Låååååång väntan!! Blir galen!

• Varärstorken

Så ni har inte heller blivit kallade än Amd?
    Känns som hela livet är pausat... Att man sitter i ett väntrum o
    inte kommer vidare. Frustrerande!!

• Amd

Nä, ingen kallelse än. Det är frustrerande. Jag hade hoppats på att det är vår tur nu/snart, men efter att ha läst ditt ovanstående inlägg så dröjer det nog. Vi har köat sen april 2012.

• Repan

När man blir kallad tar det sedan flera månader innan försöken sätts igång. Vi väntar på äggledarspolning nu t.ex. Om man har gjort det redan så går det fortare när man kommit fram. Men man får när man är framme i kön vänta på läkarsamtal (det är kallelsen) sen får man vänta på kuratorsamtal (ytterligare flera veckor) och så möjligen äggledarspolningen då beroende på om man lyckats fått gjort den medan man väntar. :)

Just nu väntar vi på att få göra spolningen, vilket vi ställde oss i kö till för en månad sedan (vi har varit framme i kön ett tag), vi hade vårt samtal förra veckan, vilket vi fick relativt snabbt när vi hörde av oss (två veckor eller så). När vi frågade om det var okej om vi ville börja i slutet av april (i den cykeln) så sa dom att det inte är säkert att det hinns med - när vi är klara med allt så har man planeringssamtal och planerar in i vilken cykel man kör. Och de ville inte att vi skulle hoppas på aprilcykeln vilket skulle vara om ca 70 dagar nu då... så...

väntan fortsätter.... 

• Ania Kasia

usch vad långa väntetider, lider med er! Vi tillhör Uppsala, där gick det fort tack och lov!

• Varärstorken

Vi har redan gjort HSS:en nu när vi väntar, så det är "bara" kuratorsamtalet och läkarbesöket kvar när vi väl kommer fram. Jag ringde och frågade om det fanns en möjlighet för oss att få träffa kuratorn nu också medans vi väntade för att få det avklarat, men det gick tydligen inte. Suck, stelt och byråkratiskt ska det vara.
    Tur att de iaf är väldigt trevliga när man ringer! :)

• Amd

Vi kör på Danmark i all väntan och har vi turen på vår sida så kommer det en liten inom ett år. Men då åker vi ur kön också. Någon som vet när man inte anses vara barnlös längre?
    Är det direkt någon av oss blir gravida?
    När barnet föds?
    Eller är det efter en närstående adoption?

Jag mejlade dessa frågor till SU för en månad sedan men har inte fått något svar.

• Repan
    Amd skrev 2013-02-19 21:08:04 följande:
    Vi kör på Danmark i all väntan och har vi turen på vår sida så kommer det en liten inom ett år. Men då åker vi ur kön också. Någon som vet när man inte anses vara barnlös längre?
    Är det direkt någon av oss blir gravida?
    När barnet föds?
    Eller är det efter en närstående adoption?

Jag mejlade dessa frågor till SU för en månad sedan men har inte fått något svar.
    Det är väl juridiskt efter närståendeadoptionen, men jag har för mig fler har försökt kringgå detta och så småningom lär ju SU bedriva någon form av rättssak i frågan. (Men hörde aldrig av det paret igen här inne, de skrev om detta för nåt år sen)

Frågan är om det är värt att en förälder saknar rätt till sitt barn och barnet rätt till denna förälder för att försöka få gratisförsök via SU under den tiden?

Om det skulle sluta i missfall via danmark är ni lika barnlösa som innan.
    Om ni fått ett barn som dör efter ett år säger vi, eller i plötslig spädbarnsdöd, eller i en bilolycka efter tre år, så skulle SU behandla er igen.  :)
  • Repan
    Repan skrev 2013-02-19 23:26:13 följande:
    Det är väl juridiskt efter närståendeadoptionen, men jag har för mig fler har försökt kringgå detta och så småningom lär ju SU bedriva någon form av rättssak i frågan. (Men hörde aldrig av det paret igen här inne, de skrev om detta för nåt år sen)

Frågan är om det är värt att en förälder saknar rätt till sitt barn och barnet rätt till denna förälder för att försöka få gratisförsök via SU under den tiden?

Om det skulle sluta i missfall via danmark är ni lika barnlösa som innan.
    Om ni fått ett barn som dör efter ett år säger vi, eller i plötslig spädbarnsdöd, eller i en bilolycka efter tre år, så skulle SU behandla er igen.  :)
    Kanske ska tillägga: Jag är relativt säker på att SU skulle bedöma en som mindre lämpad eller liknande alltså, om ni sa som det var: "ja vi har en 7månaders hemma men NN har inte adopterat henom än eftersom vi vill använda våra landstingsfinansierade försök här först." 
    Sen kanske det skulle vara upp till privatpersonen att då överklaga detta istället i en förvaltningsrätt?

Synd att paret som tänkte göra så här inte skrev vad som faktiskt hände... ! Paret gjorde det ju iofs, tror jag, med anledning av att påpeka för systemet att närståendeadoption inte borde behövas när behandling görs i danmark, inte bara för att spara några kronor ;)
Svar på tråden I väntan på SU..