• JohannaAnge

I väntan på SU..

Jag och min flickvän står i kö för spermadonation på Sahlgrenska, vi är relativt unga men så förväntansfulla! Dock så kan jag inte sluta oroa mig, har så många frågor, men inga svar då det inte finns någon bekant i samma situation som oss, unga, lesbiska, som dessutom planerar barn! Haha. Nej, men jag undrar, finns det någon där ute i samma situation? Några regnbågsfamiljer som är lite mer erfarna? Hur ser er situation ut?

• Svar på tråden I väntan på SU..
  • Varärstorken
    Repan skrev 2013-03-17 13:57:38 följande:
    Så vi inseminerar första gången vid påsk nu :)

Hej!
    Hur går det? Har ni fått inseminera än? Jättenyfiken :)
    Jag får ju leva genom andra medans jag väntar!

• Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-02 17:55:29 följande:

Hej!
    Hur går det? Har ni fått inseminera än? Jättenyfiken :)
    Jag får ju leva genom andra medans jag väntar!

Hej!
    Vi inseminerade i lördags på påskafton :) 7,2 miljoner spermier och två mogna äggblåsor. Så vi hoppas nu att det ska ta sig! Låååång väntan på BIM som är den 13 april.
  • Varärstorken

Å så underbart! Då får ni hoppas på ett bra påskägg. (eller kanske 2?!)
    Av ren nyfikenhet, kollar de alltid hur äggblåsorna ser ut innan de inseminerar?

• Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-02 18:04:03 följande:
    Å så underbart! Då får ni hoppas på ett bra påskägg. (eller kanske 2?!)
    Av ren nyfikenhet, kollar de alltid hur äggblåsorna ser ut innan de inseminerar?
    På Sahlgrenska?
    Ja på Cykeldag 10 gör man vaginalt ultraljud för att se hur äggblåsorna ser ut, vi såg redan då att två st. var 16 mm stora. Sen gjorde läkaren som inseminerade ett VUL precis innan inseminationen, egentligen gör dom inte det, men hon ville kolla storleken på äggen eftersom de var två och hon pratade också med oss och gjorde klart att om vi inte kan tänka oss tvillingar så bör vi inte inseminera.

Men vi tänker att det blir vad det blir, och oftast blir det nog bara en ändå :) Förutsättningen finns ju förstås, men då är det så. :) Både roligt och skitläskigt med tanken på två!

De inseminerar ju inte om inga ägg har mognat, så varje cykel kollar dom upp med VUL hur äggen mognat efter hormonstimulering. Hade tre ägg mognat hade vi förmodligen inte fått inseminera t.ex. 
  • Varärstorken

Å så spännande! Tack för svaret. Man undrar ju så mycket om hur det går till och det känns som att ju mer man tar reda på innan desto bättre förberedd är man. Och då kaaaanske det går bättre? Man kan ju inbilla sig det i alla fall. Nu håller jag tummarna för er!

• Varärstorken

En till fråga! (har hur många som helst ) :)
    Vet man hur länge de donerade spermierna lever efter inseminationen?
    Säger de nåt om det på Sahlgrenska?
    Färska spermier lever ju flera dygn. Men frysta? Tänker att man måste inseminera mer exakt i anslutning till ägglossningen...

• Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-04 15:40:50 följande:

En till fråga! (har hur många som helst ) :)
    Vet man hur länge de donerade spermierna lever efter inseminationen?
    Säger de nåt om det på Sahlgrenska?
    Färska spermier lever ju flera dygn. Men frysta? Tänker att man måste inseminera mer exakt i anslutning till ägglossningen...

Ja, de lever i 1 - 1,5 dygn ungefär, alltså kortare tid än färska. 
    På Sahlgrenska hormonstimuleras man ju, och sen får man en ägglossningsspruta och insemineras ca 36 timmar efter den tas (eller före om man får utslag på ÄL-sticka före sprutan tagits) - så man prickar ägglossningen så perfekt som det går att pricka den helt enkelt :) 

• Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-04 16:43:40 följande:
    Aha! Tack för svaret. Det kommer säkert komma fler frågor :)
    Fråga på du! :)
  • jorden

Ni som kommit fram i kön nyligen: Hur länge hade ni köat?

Svar på tråden I väntan på SU..