Carro skrev 2012-11-11 04:04:45 följande:
Storebror kunde en hel del ord vid 1 år, men sen började öroninflammation på öroninflammation spöka så talet stannade upp.
När han var 2 år fick han rör i öronen och efter det så sprutade orden ur munnen på honom och vid 2,5 år så pratade han i långa meningar.
Lillebror är 21 månader och har sen han var kring året sagt mamma, pappa, tittadär (som ett ord), men sen har det tagit stopp!
Eller nä, han har precis lärt sig härma får så han säger bäää
Hela dagarna går han lyckligt omkring och säger "putteputteputteputte" eller "gottegotte" och man blir lite mer förälskad varje gång eftersom det låter så förbaskat gulligt när han säger det!
Han tycker dock själv att han är suverän på att snacka även om alla andra tycler det låter som rappakalja.
Jag och min man oroar oss dock inte. Han visar tydligt att han förstår det mesta man säger och han är oftast väldigt duktig på att visa vad han vill för ngt.
Dock har många i min släkt varit sena med talet och fått gå hos logoped för språket (eller talpedagog?), så smidigast blir att ta upp det på 2-årskollen så får vi se vad BVC anser.
Personligen tror jag att det inte är bra att oroa sig för mycket över, men att det inte är fel att vara uppmärksam och om man känner att det behövs, diskutera med BVC t ex.
I vårt fall har bvc inte velat göra någonting, det är vi som har tryckt på. De har inte velat göra en hörselkontroll heller, trots att sonen är konstaterat språkförsenad (men logopeden skrev remiss direkt till öron när hon fick höra att han inte gjort någon hörselkontroll).
Det ser förresten likadant ut i min mans släkt och min man var själv språkförsenad (pratade inte förrän han var fyra).
Själv har jag väldigt svårt att förstå motsträvigheten som märks i den här tråden till exempel mot att vilja göra något. Att mest bara jollra och ha ett par ord vid två års ålder går väl an, men vid 2,5 är det ganska frustrerande för både barn och föräldrar. Varför inte vilja ge sitt barn de bästa förutsättningarna som finns att prata? Jag skulle rekommendera alla som har barn som bara har ett fåtal ord vid 1,5-2 års ålder att använda teckenstöd, det är enbart positivt för språkutvecklingen och gör att barnet slipper mycket av den frustration det annars kan känna av att inte kunna kommunicera ordentligt.
Gester, ljud och kroppspråk går an när man är två, men är frustrerande vid 2,5.