• Linda Lights

Låter mina döttrar röka hemma

Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?

• Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma
  • Linda Lights
    FruLiNi skrev 2012-10-13 16:39:49 följande:
    För mig är det obegripligt att du tillåter att dina barn röker.

Du borde må illa och bli ledsen av att se dem röka istället för att ta en cigg tillsammans med barnen.
    Jag är jättebesviken på att de röker och jag har, precis som så många andra tonårsföräldrar, tjatat, berättat om riskerna, att det är dyrt osv. Men när det inte hjälpt och de ändå blivit rökare så har jag ansett att det är bättre att de får röka hemma än att de ska smyga. Kanske fel, uppfattningarna verkar gå isär. Jag vill också säga att jag aldrig tar initiativ till att vi ska röka tillsammans. Jag frågar inte "ska ni följa med ut och röka?" Däremot händer det ju att vi röker tillsammans, att det slumpar sig så.
  • FruLiNi
    Linda Lights skrev 2012-10-13 16:44:27 följande:
    Jag är jättebesviken på att de röker och jag har, precis som så många andra tonårsföräldrar, tjatat, berättat om riskerna, att det är dyrt osv. Men när det inte hjälpt och de ändå blivit rökare så har jag ansett att det är bättre att de får röka hemma än att de ska smyga. Kanske fel, uppfattningarna verkar gå isär. Jag vill också säga att jag aldrig tar initiativ till att vi ska röka tillsammans. Jag frågar inte "ska ni följa med ut och röka?" Däremot händer det ju att vi röker tillsammans, att det slumpar sig så.
    Men förstår du inte att du möjliggör deras rökande genom att låta de röka hemma?

Inte bara möjliggör, du visar att du accepterar att de röker. Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar om riskerna när du röker själv.

Du borde göra allt för att få dem att sluta röka. Att sluta röka själv är en av dem.
  • Guldrosen

Ja, jag tycker att det är fel att du låter dina döttrar röka hemma. Du underlättar deras rökande och förstörande av deras hälsa och liv. Tänk om!

Du och dina döttrar borde stötta och hjälpa varandra att sluta istället.   

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • XcsM

Om man har barn som röker tycker jag nog man skall göra så mycket som möjligt för att få dem att förstå att det inte är acceptabelt, och att låta dem röka hemma ser jag nog lite som att ge upp och acceptera i någon mån i alla fall.

Sen är det så svårt, det spelar ju ingen roll vad man säger till unga för att få dem att sluta. Säger man till dem att de kommer få lungsjukdomar/KOL osv när de blir äldre så stöter man lätt ifrån sig det med tanke på att det ligger så långt fram.

Min mormor dog i KOL 65 år gammal. Hon var min absolut bästa vän och sa alltid till mig att "Snälla börja aldrig röka. När du blir äldre kommer du önska att du fick se dina barnbarn växa upp". Hon sa också varje dag hur mycket hon önskade att hon aldrig tagit den där första ciggaretten, 14 år gammal.

Du kommer göra dina barn en tjänst genom att hjälpa dem sluta. Även om det blir bråk och nu lovar jag att de kommer vara dig evigt tacksamma när de blir äldre. 

• Linda Lights
    pralin skrev 2012-10-13 15:55:52 följande:
    Klart att dom och deras vänner tycker att det är häftigt att dom får röka fritt hemma, det sporrar dom bara att fortsätta.
    Låter du dina döttrars vänner röka hemma hos er?
    Nej, naturligtvis inte. 17-åringen har däremot ett par kompisar vars föräldrar sagt till mig att det är ok eftersom även dom röker hemma i sina respektive familjer.
  • Topcom
    Linda Lights skrev 2012-10-13 16:44:27 följande:
    haha öh, det låter jävligt B att du i ena sekunden drar en vals om att "Det är dyrt, farligt och dåligt att röka" och i andra sekunden går ut och drar en cigg.

I det här läget ska du vara den vuxna personen som ska sluta och stötta dina döttrar i att sluta också. De kommer inte sluta så länge du röker.

Dags att bli vuxen, TS! 
  • Linda Lights
    Jag kom inte på något bättre skrev 2012-10-13 15:15:00 följande:

Jag började röka när jag  nyss fyllt 14, och mina föräldrar tjatade och tjatade på mig och sa att jag skulle sluta, med tanke på att jag snart är 19 nu och fortfarande inte slutat röka, så skulle jag förstå om min dotter började röka i ung ålder, och ja, om jag skulle röka då hon (förhoppningsvis inte) röker, så skulle jag låta henne röka hemma.

Jag skulle förklara för henne alla nackdelar med att vara rökare, berätta hur mycket pengar hon spenderar per år, osv, men i slutändan så är det upp till henne att sluta.

Men så skulle jag göra absolut ALLT för att hon inte ska börja röka från första början.

Fick du röka hemma? Oavsett om svaret är ja eller nej, tror du att det hade betydelse för att du fortsatte röka? Rökte dina föräldrar när du började?

I övrigt håller jag med om att det gäller att göra så mycket man kan för att ens barn inte ska börja, men ibland är det lättare sagt än gjort.  
  • Jessie75
    Topcom skrev 2012-10-13 18:05:12 följande:
    haha öh, det låter jävligt B att du i ena sekunden drar en vals om att "Det är dyrt, farligt och dåligt att röka" och i andra sekunden går ut och drar en cigg. I det här läget ska du vara den vuxna personen som ska sluta och stötta dina döttrar i att sluta också. De kommer inte sluta så länge du röker. Dags att bli vuxen, TS! 

Så bara för att man själv röker har man enligt dig inte rätt att tala om för sina barn att det är farligt och dyrt att röka?
  • Kicki85

När jag läser igenom den här tråden så slås jag av hur klokt ni som verkar vara lite yngre resonerar. Ni verkar kunna se flera perspektiv av problemet/frågan och uttrycker er inte lika kategoriskt som många andra gör.

Jag tycker att frågan är svår. Jag började själv röka när jag var 14-15 och det dröjde ju först ett tag innan mina föräldrar kom på mig. När de visste att jag rökte tjatade de nästan ihjäl att jag skulle sluta, att det var farligt, att det var dyrt osv men allt det visste jag ju redan. Jag ville ju ändå vara cool och röka och hade dessutom utvecklat ett beroende så det var inte bara att sluta från ena dagen till den andra när motivationen saknades. När jag var hemma upptogs mina tankar väldigt mycket av hur och när jag skulle kunna komma iväg hemifrån för att ta nästa cigarett vilket gjorde att jag nästan rökte mer än vad jag egentligen hade behov av. Dök det upp ett tillfälle eller om jag fick en bra idé på vad jag skulle säga för att komma hemifrån en stund så gjorde jag det.

På sommaren innan jag började gymnasiet, då jag var 16, åkte vi på bilsemester ner i Eyropa under två veckor. Föräldrarna visste ju att jag fortfarande rökte och hade väl delvis slutat med sitt dagliga tjat. Redan när vi stannade och tog vår första rast smög jag iväg 10 minuter för att röka och när jag kom tillbaka frågade föräldrarna om jag hade varit och rökt. Ja, svarade jag och då sa de att det inte var någon idé att försöka hindra mig längre. Vid nästa stopp tände jag därför en cigarett framför föräldrarna, vilket kändes både pinsamt och samtidigt oerhört befriande. Därefter fick jag röka hemma och faktum är att jag rökte mindre när jag slapp fundera ut varenda tillfälle till att röka. Spänningen försvann och jag tyckte inte att det var lika coolt längre. Det var i samband med det som jag första gången själv började fundera på att sluta röka istället för att röka till varje pris. Så sett till mina erfarenheter tycker jag att du gör rätt som låter dina tjejer röka hemma.   

• Topcom
    Jessie75 skrev 2012-10-13 21:24:59 följande:

Så bara för att man själv röker har man enligt dig inte rätt att tala om för sina barn att det är farligt och dyrt att röka?
    haha jo, rätten att säga vad man vill besitter man väl alltid, men det går ju inte att undgå det tvetydliga budskapet som TS försöker förmedla. Det funkar helt enkelt inte att inte leva som man lär, ungar gör som sina föräldrar gör, inte som de säger. 
Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma