• Linda Lights

Låter mina döttrar röka hemma

Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?

• Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma
  • Jessie75
    Topcom skrev 2012-10-13 22:08:24 följande:
    haha jo, rätten att säga vad man vill besitter man väl alltid, men det går ju inte att undgå det tvetydliga budskapet som TS försöker förmedla. Det funkar helt enkelt inte att inte leva som man lär, ungar gör som sina föräldrar gör, inte som de säger. 

Självklart borde TS försöka få sina döttrar att sluta och det bästa vore ju att hon slutade själv. Men med ditt sätt att resonera så menar du tydligen att alla barn till föräldrar som röker börjar själva att röka och alla barn till icke-rökande föräldrar förblir icke-rökare. Låter som en något förenklad världsbild.
  • Topcom
    Jessie75 skrev 2012-10-13 22:25:26 följande:

Självklart borde TS försöka få sina döttrar att sluta och det bästa vore ju att hon slutade själv. Men med ditt sätt att resonera så menar du tydligen att alla barn till föräldrar som röker börjar själva att röka och alla barn till icke-rökande föräldrar förblir icke-rökare. Låter som en något förenklad världsbild.
    Tyvärr är det vanligt att barn till rökande föräldrar också börjar röka, det kallas för det sociala arvet. Att det alltid sker är ju inte sant, men nu har TS ungar redan börjat röka, så nu krävs det åtgärder direkt.

Jag anser att när man skaffar barn tycker jag även att man har skyldigheten att sluta röka, för allas skull.
  • Parcae

Ja, jag tycker det är fel. Det är du som är vuxen, det är du som måste ta ansvaret här och göra valet åt dem. Och varför skulle det vara bättre att de röker hemma än att de får smyga med det? Det bästa är väl att få dem röka så lite som möjligt?

Hade det varit mina egna barn så hade jag gjort allt jag kunnat för att få dem att sluta. Dra in pengar, begränsa utetider, försöka ta reda på vem som säljer cigg åt minderåriga och så vidare. Jag hade gjort allt det som jag nu i vuxen ålder önskar att mina föräldrar hade gjort för mig när jag började röka. Idag är jag visserligen rökfri men fan heller att jag bara skulle titta på när jag såg mina barn slå in på en väg som innebar att de kommer röka sig till sjukdomar och en för tidig död samt elda upp sina pengar. Jag får se mina föräldrar röka ihjäl sig, jag vill definitivt inte behöva se mina barn göra samma sak.

• MMMR
    Topcom skrev 2012-10-13 18:05:12 följande:
    haha öh, det låter jävligt B att du i ena sekunden drar en vals om att "Det är dyrt, farligt och dåligt att röka" och i andra sekunden går ut och drar en cigg.

I det här läget ska du vara den vuxna personen som ska sluta och stötta dina döttrar i att sluta också. De kommer inte sluta så länge du röker.

Dags att bli vuxen, TS! 
    Ja, för alla som röker fick ju röka hemma när man började röka?
    Nja. Dessutom, att barnens mamma fortfarande röker säger väl bara det rätt mycket vilken jävla skit det är att röka? Om barnen redan är beroende så finns det oftast inte ett skit en förälder kan göra. Dom kan prova förbjuda rökning hemma, som iallafall kommer leda till tjuvrökning och konflikter. Och varför skulle en persons beroende påverkas av en annans?
    Ibland kanske man även som förälder blir tvungen att acceptera vissa val som ens barn gör. Oavsett bra eller dåliga.

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Jessie75

Förresten, finns det någon pappa med i bilden? I så fall, får tjejerna röka hos honom?

• Topcom

Men man måste väl göra allt i sin makt för att få ungarna att sluta? Ska man bara ge upp och acceptera? Ja, så kan man också se på saken.

• MMMR
    Topcom skrev 2012-10-13 23:22:32 följande:
    Men man måste väl göra allt i sin makt för att få ungarna att sluta? Ska man bara ge upp och acceptera? Ja, så kan man också se på saken.
    Absolut inte. Men man kanske ibland tvingas inse att det kommit till en punk som man själv inte kan styra över på grund av deras val. Då tycker jag att det är jävligt trångsynt att sätta sig på tvären och fortsätta förbjuda för ett sista hopp om att de kanske ska sluta om de till exempel inte får röka hemma.
    Då tycker jag att det är bättre att acceptera att läget är som det är. 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Linda Lights
    Topcom skrev 2012-10-13 23:22:32 följande:
    Jag har INTE gett upp, men jag har accepterat. I din värld verkar allt väldigt svart och vitt. Jag respekterar det och är tacksam för dina synpunkter, men jag ser inte riktigt likadant på saken som du gör.
  • Linda Lights
    MMMR skrev 2012-10-13 23:30:43 följande:
    Absolut inte. Men man kanske ibland tvingas inse att det kommit till en punk som man själv inte kan styra över på grund av deras val. Då tycker jag att det är jävligt trångsynt att sätta sig på tvären och fortsätta förbjuda för ett sista hopp om att de kanske ska sluta om de till exempel inte får röka hemma.
    Då tycker jag att det är bättre att acceptera att läget är som det är. 

Tack! Blir glad när det finns några som kan förstå att det inte är så himla lätt. Barn är inga robotar och bara för att de röker betyder inte det att de har massor av fördelar och bra sidor.
  • Linda Lights
    Jessie75 skrev 2012-10-13 23:14:13 följande:
    Förresten, finns det någon pappa med i bilden? I så fall, får tjejerna röka hos honom?
    Ja, de är jos honom ibland men inte med någon exakt regelbundenhet. Trots att han och hans sambo inte röker så får de röka där också. Vi tog beslutet gemensamt eftersom vi vill ha likartade regler både hos honom och hos mig.
Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma