Låter mina döttrar röka hemma
Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?
Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?
Ja, jag tycker det är fel. Det är du som är vuxen, det är du som måste ta ansvaret här och göra valet åt dem. Och varför skulle det vara bättre att de röker hemma än att de får smyga med det? Det bästa är väl att få dem röka så lite som möjligt?
Hade det varit mina egna barn så hade jag gjort allt jag kunnat för att få dem att sluta. Dra in pengar, begränsa utetider, försöka ta reda på vem som säljer cigg åt minderåriga och så vidare. Jag hade gjort allt det som jag nu i vuxen ålder önskar att mina föräldrar hade gjort för mig när jag började röka. Idag är jag visserligen rökfri men fan heller att jag bara skulle titta på när jag såg mina barn slå in på en väg som innebar att de kommer röka sig till sjukdomar och en för tidig död samt elda upp sina pengar. Jag får se mina föräldrar röka ihjäl sig, jag vill definitivt inte behöva se mina barn göra samma sak.
Förresten, finns det någon pappa med i bilden? I så fall, får tjejerna röka hos honom?
Men man måste väl göra allt i sin makt för att få ungarna att sluta? Ska man bara ge upp och acceptera? Ja, så kan man också se på saken.