• Linda Lights

Låter mina döttrar röka hemma

Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?

• Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma
  • Linda Lights
    Mia95 skrev 2012-10-14 22:04:25 följande:
    Oj hur i all världen har du lyckats undvika det? Är faktiskt ganska vanligt, iaf här omkring! Här är en som rökt ihop med sina föräldrar, satt alltid, ALLTID tillsammans med min pappa på morgonen och drack kaffe samt rökte en cigarett innan jag åkte till skolan. (Detta var för ca ett år sedan men fick lite vett i huvudet och slutade när jag blev gravid och har inte rökt sen dess)

Tycker att dom flesta i den här tråden är otroligt elaka! TS är inte en dålig förälder bara för att hon accepterar att hennes döttrar är egna individer med en egen vilja. Hon är heller inte en dålig mamma bara för att hon röker tillsammans med sina döttrar och inte heller för att hon accepterar detta. Hennes döttrar VILL röka (ja men låt dom då!) dom hade troligtvis rökt exakt lika mycket som om dom inte hade fått röka men det hade nog varit tusen gånger så mycket konflikter. 
    Jag förstår inte alla människor som kommer och påstår att en tonåring skulle röka mindre bara för att man inte får, detta tycker jag är skitsnack, hur svårt är det egentligen att bara dra hemifrån lite titt som tätt när man är en trotsig tonåring? Jag hade iaf inga problem, var lätt att dra till med att man ska träffa någon eller gå ut och jogga (vilket jag gjorde ett tag, alltså joggade) och detta trodde mina föräldrar på MEN jag kände mig däremot väldigt smutsig och hade dåligt samvete (fast det påverkade inte rökandet) så jag erkände och mina föräldrar accepterade detta, jag fick röka hemma och dom köpte t.o.m cigaretter till mig (gud vilka dåliga föräldrar va...?) men detta har gjort att iaf jag och pappa numera står närmare varandra än någonsin för den där stunden innan skolan var guld värd! Det var enda gången vi pratade med varandra för jag hade faktiskt en anledning till att umgås med honom.

Om ni nu inte tycker att TS gör rätt så kan ni ju säga det på ett SNÄLLT sätt och inte tycka ner henne! 
    Tack så jättemycket för ditt sätt att visa förståele.
  • Linda Lights
    Topcom skrev 2012-10-14 12:47:41 följande:
    Så sitter och säger "det är inte så lätt", men ändå låter du dina barn till och med ha en mysig rökstund MED dig. Du har ju inte försökt tillräckligt, har aldrig hört talas om mammor som röker tillsammans med sina 15-åriga döttrar.
    Det är iofs ointressant, men det är en dotter som är 15 och en som är 17. Dessutom låter jag inte dom ha "en mysig rökstund" mig. Om du tror att jag uppmuntrat deras rökning så tror du fel, men jag har försökt förklara tidigare i tråden hur jag tänkt. Jag accepterar verkligen att inte alla tänker som jag och jag står ut med att många tycker att jag gör fel men jag vill inte nyansera vissa saker.
  • Linda Lights
    Linda Lights skrev 2012-10-15 19:20:38 följande:
    men jag vill inte nyansera vissa saker.

Oj! Där blev det lite fel :) Jag VILL nyansera saker.
  • Ebba Caroline

Så länge de inte får röka inne (hemma) så tillåter du dem inte att röka hemma... Så nej, du verkar inte tillåta dem att röka hemma. Du tillåter dem att röka.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Linda Lights
    Ebba Caroline skrev 2012-10-15 21:30:05 följande:
    Så länge de inte får röka inne (hemma) så tillåter du dem inte att röka hemma... Så nej, du verkar inte tillåta dem att röka hemma. Du tillåter dem att röka.
    Ja, det var ju också en intressant vinkel, men ja tycker nog att vår uteplats är hemma :)
  • Kroa

Jag har rökt sedan 14 års ålder (slutade för en vecka sen då det visar sig att jag är gravid)
    men tycker ändå inte att TS gör helt fel. Det är bra att hon inte köper ut cigg till dom, men ändå tycker jag att det är okej att dom får röka i närheten med henne. 

Jag själv rökte alltid, redan från början, ihop med min pappa. Han köpte ut till mig om jag verkligen behövde (vilket inte kanske var så bra direkt..)
    Min mamma däremot vågade jag aldrig erkänna för och kunde därför inte röka i hennes närhet - det slutade med att jag började sova över hos andra, åkte oftare till pappa och sen när jag träffade pojkvännen så var hela familjen rökare och de rökte tillochmed inne (enormt dåligt och äckligt, men för en rökare var det ändå hur skönt som helst) - självklart var jag hellre där när jag kunde tända en cigg när jag ville och vart jag ville, än att åka till min mamma där jag var tvungen att gå ut och gå med hunden för att kunna röka.
    Jag flyttade hemifrån innan jag ens tagit studenten.  

Slutgiltliga svaret; jag tycker inte föräldrar ska köpa ut till barn som inte är myndiga nog att köpa själva, men ser inget problem med att de röker tillsammans. Föräldrarna kan faktiskt inte göra så mycket åt det.
    Jag tror min mamma alltid vetat, men velat att jag hellre tjuvrökt - det slutade med att vi förlorade en hel del utav den kontakt vi hade innan. och ja, mitt fel!  

• Linda Lights
    Kroa skrev 2012-10-15 23:35:38 följande:
    Jag har rökt sedan 14 års ålder (slutade för en vecka sen då det visar sig att jag är gravid) men tycker ändå inte att TS gör helt fel. Det är bra att hon inte köper ut cigg till dom, men ändå tycker jag att det är okej att dom får röka i närheten med henne.  Jag själv rökte alltid, redan från början, ihop med min pappa. Han köpte ut till mig om jag verkligen behövde (vilket inte kanske var så bra direkt..) Min mamma däremot vågade jag aldrig erkänna för och kunde därför inte röka i hennes närhet - det slutade med att jag började sova över hos andra, åkte oftare till pappa och sen när jag träffade pojkvännen så var hela familjen rökare och de rökte tillochmed inne (enormt dåligt och äckligt, men för en rökare var det ändå hur skönt som helst) - självklart var jag hellre där när jag kunde tända en cigg när jag ville och vart jag ville, än att åka till min mamma där jag var tvungen att gå ut och gå med hunden för att kunna röka. Jag flyttade hemifrån innan jag ens tagit studenten.   Slutgiltliga svaret; jag tycker inte föräldrar ska köpa ut till barn som inte är myndiga nog att köpa själva, men ser inget problem med att de röker tillsammans. Föräldrarna kan faktiskt inte göra så mycket åt det. Jag tror min mamma alltid vetat, men velat att jag hellre tjuvrökt - det slutade med att vi förlorade en hel del utav den kontakt vi hade innan. och ja, mitt fel!  

Ja, det går ju naturligtvis att ha synpunkter på ett sådant förhållningssätt men som mamma har jag lite samma erfarenhet. När tjejerna börjat röka (Vid olika tidpunkter) var det väldigt oroligt och snurrigt så länge de tvingades smyga. De försvann iväg på de mest konstiga ärenden, ville knappt vara hemma, de var otåliga osv. Det gick också ut över läxläsning och annat så summa summarum så har det skapat ett annat lugn hemma. Det är väl ändå bäst att jag skriver att jag självklart önskar att de aldrig hade börjat och förhoppningsvis lyckas de sluta vad det lider. Så snart jag märker att tjejerna visar minsta motivation att sluta så är jag också beredd att ge järnet för att vi ska kunna sluta tillsammans.
  • MMMR
    Linda Lights skrev 2012-10-15 23:12:54 följande:
    Ja, det var ju också en intressant vinkel, men ja tycker nog att vår uteplats är hemma :)
    Jag tycker du ska göra det som känns mest rätt för dig och dina barn. Jag tror tyvärr inte att du får något större utbyte av att diskutera med de flesta i den här tråden. Lycka till!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Linda Lights
    MMMR skrev 2012-10-16 20:43:28 följande:
    Jag tycker du ska göra det som känns mest rätt för dig och dina barn. Jag tror tyvärr inte att du får något större utbyte av att diskutera med de flesta i den här tråden. Lycka till!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.

Tack! Tycker ändå det varit intressant att höra hur olika man kan se på frågan.
  • Kicki85
    Ruggugglan skrev 2012-10-14 22:07:08 följande:
    Ja, jag tycker att det är fel. Jag fick aldrig röka hemma vilket ledde till att jag rökte mycket mindre än vad jag hade gjort om jag hade fått röka.
    Jag har ju motsatta erfarenheter själv, men det har jag skrivit om tidigare i tråden och de bygger ju bara på hur just jag fungerade när jag var i tonåren.

En sak jag funderat på är vad de rökande kompisarnas föräldrar har för policy. Jag tar nämligen för givet att det finns kompisar till båda dina döttrar som också röker. Låter de också sina barn röka hemma? Pratar ni om det? Tas det upp på föräldramöten i skolan?  
Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma