Dotse skrev 2012-10-13 22:02:49 följande:
Jag har också asperger och är extremt petig och känslig när det gäller kläder. Precis som du så klarar jag inte av tröjor som sitter åt kring halsen, så t-shirts, polotröjor och liknande går bort helt. Det är jätteviktigt med mjuka sömmar på insidan av kläderna, inga jobbiga lappar eller annat som kliar/sticker i huden. Har också svårt för jeans och sånt som har "hårt" tyg och sitter åt. Allting i akryl och polyester går bort, klarar verkligen inte av syntet, det känns som att jag inte får luft! Naturmaterial för hela slanten blir det här.
Trivs väldigt bra i stora haremsbyxor i bomull. Mjuka leggings, strumpbyxor och kjolar går också bra. Linnen & blusar som inte sitter nära halsen, och mjuka cardigans i bomull. Även färgerna är viktiga! Grälla och skrikiga färger går inte alls, de "skär" i ögonen på mig. Klarar inte av mönstrat heller, värst är ränder och prickar för de gör mig helt yr (på riktigt! förstår inte hur andra klarar av det...). Smycken som sitter löst och irriterar huden (halsband t.ex) går också bort...
Så jag har en väldigt slapp och ledig stil så fort jag är hemma. Ser dock _väldigt_ proper ut så fort jag går ut. Kjol, strumpbyxor och högklackat - men ändå bekvämt. Skor är ju också ett kapitel för sig.. det måste vara rund tå och lagom klack. Platta skor känns konstigt att gå i, konstigt nog....
Emetofobimannen skrev 2012-10-13 22:14:25 följande:
Hej!
Det stämmer in på mig också. Jag har ingen Asperger-diagnos men sannolik Asperger.
Jag trivs bara i bomullskläder och de får inte sitta åt runt halsen. Jag är tvärt emot vad gäller långbyxor för jag vill bara ha jeans som inte känns för trånga och jag tar inga shorts förrän det blir extremt varma sommardagar.
Mina glasögon hatar jag och använder kontaktlinser så ofta som möjligt. Helst skulle jag operera ögonen men jag är väldigt rädd för det så det blir nog ingen operation.
Vad intressant att ni också har liknande preferenser!
Jag har precis dom du
Dotse problem med vissa färger. En färg som alltid tycks återkomma till mig, när allt annat käns svårt att ha på sig, är SVART. Jag känner mig typ mer "gömd" när jag har svarta kläder på mig, känner annars att jag hamnar för mycket i blickfånget när jag har ljusare kläder - vilket jag inte gillar.
Jag brukar också ha problem med halsband som sitter åt för mycket runt halsen - men störst problem har jag ändå med RINGAR.... Är förlovad med pojkvännen, men vi har ej kunnat köpa några ringar, för jag tycker det är sjukt läskigt att ha på mig dom

Armband brukar också gå bort för mig. Jag gillar inte saker som liksom sitter fast på mig, som bärs konstant. Brukar bara palla smycken under t.ex. skoldagar och sen slita av mig dom när jag kommer hem.