Anonym (när?) skrev 2012-10-17 11:07:31 följande:
TS, är du jag? Jag är i samma situation här, förutom att jag har väntat i snart tre år. När ska man ta ett beslut att lämna?
Precis som du så har jag pratat om det här många gånger, både klokt och pedagogiskt och i mer förtvivlade och anklagande ordalag. Jag har försökt förföra honom, varit med om mitt livs absolut mest förödmjukande situationer som resultat, bönat och bett att han ska söka hjälp, förklarat hur jag känner. Han är jätteförstående och sedan händer ingenting.
Som de Robespierre skriver så går det i vågor. Veckor av gräl och dålig stämning, då han lovar att allt ska bli bättre, går över till lugnare perioder när vi har trevligt tillsammans och jag går och väntar och hoppas på att den där bättringen ska inträffa. Min man verkar dock tolka de lugna perioderna som att jag är nöjd. Vilket jag inte är, men jag orkar ju inte leva i osämja och kaos precis hela tiden. Så kommer en grälperiod och så börjar det om.
Jag känner mig väldigt osedd och oälskad och under de här åren har mitt självförtroende dalat rejält, jag har gått ner mig både mentalt och fysiskt, drabbats av depression och mitt i allt har jag också varit otrogen.
Nu har jag på något sätt accepterat läget och börjar se framåt istället. Mot ett liv där min man förmodligen inte finns med. Jag ska börja bygga på att hamna där.
Första steget är att börja tänka på mig själv, träna, leva sunt, sätta mina egna behov först. Där är jag nu. Min man verkar tycka att jag mår jättebra eftersom jag har så mycket energi och förstår inte alls att jag är på väg härifrån mentalt.
Jag ville absolut inte hamna här, men jag kan heller inte tänka mig att stanna i ett sexlöst förhållande resten av livet. Jag är i 35-årsåldern och kan inte se mig själv sitta och längta efter att bli kysst i 30-40 år till.
de Robespierre skriver att man hamnar i en situation där kärleken finns kvar men är för svag för att bygga på. Jag är väldigt rädd för att det är där vi är nu.
Glad att jag hittade den här tråden och jag skriver gärna mer i den med er andra. Det är väldigt nyttigt att få andras tankar på min situation.
Vad svarar din man på det du säger då? Håller han med och säga sig vilja ha förändring eller skyller han på annat. Kanske på dig? Att om du bara var si eller så skulle han ha lust. Fast det kanske är mest när det är omvänt, dvs en kvinna som inte har lust. Det ser man ju ofta på de kommentarer som ges här på FL till män som klagar över brister i sexlivet. "Du tar inte tilräckligt stort ansvar för barn och hem. Gör mer hemma", "Ta disken är bästa förspelet", "Visa att du bryr om henne och tänk inte bara på sex" brukar de självklara råden vara.
Nu sa jag inte det som ett inlägg om "striden" mellan könen utan mer vad en man med bristande lust kommer för motargument. Skyller man på partnern eller är det undanflykter som stress etc.
Jag tror på något sätt att det är värre för en man att inte ha lust eftersom män förväntas alltid vilja ha sex. Dito värre för en kvinna att bli nekad sex. Vad är det för fel på mig liksom, alla män vill ju knulla? Inte för att jag tror det är så egentligen, inte mer än att sex är en del av erövringen och ett sätt att vara "manlig" på. När väl bytet är fångat så tror jag inte det är så stor skillnad mellan kvinnlig och manlig sexlust. mer än att det är mer accepterat att kvinnor saknar lust än vad det är för män.
Jag har ju samma problem, fast är man då. Har hört en massa argument varför sexlusten inte finns. Finns så många anledningar att inte ha lust. Är det inte arbete, barn, stress etc så är det fel som jag gör. "Du visar mig inte tillräckligt med intresse", delvis sant för intresset dalar när man har en partner som nekar en fysisk närhet gång på gång. Jag funderar just nu på att vara en perfekt partner (utifrån hennes mall då) under en period och se om det blir annorlunda. Skulle inte tro det men intressant som experiment.
Jag tror det tyvärr i många fall är så att en partner antingen har en låg sexlust eller inte är sexuellt intresserad av en själv. Men kanske inte ens själv är medveten om det.