Anonym (Lönlöst?) skrev 2012-10-17 11:26:59 följande:
Jag tror det tyvärr i många fall är så att en partner antingen har en låg sexlust eller inte är sexuellt intresserad av en själv. Men kanske inte ens själv är medveten om det.
...hm...ligger mycket i dina sista meningar tror jag. Skulle kunna tänka mig att min fru ligger på ung den nivån...speciellt
"inte är sexuellt intresserad av en själv"
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Kombon låg sexlust + sexuellt intresse går väl närmast hand i hand, men jag ser även att de kan vara delade. Framförallt nivån på det sexuella intresset hos olika personer.
Min fru "lider" helt klart av lågt sexuellt intresse. Tänker lite eller sällan å sex, har inga eller väldigt få "gömda"/hemliga fantasier (har delat med mig lite av mina och inte fått någon respons), har tidigare nästan aldrig tidigare, innan vårat år av sex kommunikation, tagit initiativ (det gör hon numera mkt "bättre"...sänder signaler så jag kan fortsätta och indirekt ta initiativet ändå även om hon säkert känner det som hon tar initiativet).
Dessutom tror jag faktiskt att hon inte är speciellt medveten om det själv heller. Att hon faktiskt har ett lågt intresse för sex i grund och botten. Hon har inga sexuella erfarenheter innan mig bortsett från oskulden och någon till engångsgrej i de sena tonåren. Hon läser inte ex. noveller eller i forum eller liknande om relationer osv. Tyvärr...(eller kanske är det bra när jag tänker efter)...har hon inte några väninnor eller nära vänner som hon umgås med eller har tjejmiddagar med så hon kan få "prata av sig" lite om ex. sex och eller relationer i allmänhet. Ett värsta scenario annars hade ju varit om hon hade en skara av väninnor som förstod henne och tyckte att hennes gubbe nog skulle vara nöjd med vad jag får...men ni förstår säkert vad jag menar. Det finns ju även de väninnorna som vill sin väninna väl och ge henne tips o så.
Det blir ju lätt mkt att väga in i en diskussion om olika lust. Men det var en fundering jag fick när jag läste dina sista rader i inlägget jag spinner vidare på.
Att själv vara medveten om vad man vill och önskar och ha förmågan att låta andra grejer vara under tiden man ser sig själv i spegeln och lär känna sig själv och sin sexualitet tror jag kan vara viktigt. Att fråga sig själv varför man eg säger nej i stället för ja. Är det av ren vara eller beror det på annat än trötthet, huvudvärk eller jag-är-inte-på-humör.