• Antilopen

1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!

Sonen 1 år fick sina vaccinationer idag på förmiddagen, en spruta i varje lår. När vi kom hem sov han 2 timmar, och när han sedan vaknade vid 14-15 på eftermiddagen var han otröstlig, verkade ha ont i benen. Gav honom Alvedon och han lugnade sig efter ett tag, MEN han har inte använt benen på hela eftermiddagen/kvällen! Han har bara legat raklång på golvet eller halvlegat i min famn, börjar gråta om jag försöker byta position eller ställa honom upp. Vanligtvis är han inte still en sekund - kryper, går och springer - så man blir ju lite orolig. Sjukrådgivningen gav standardsvaret "Alvedon och avvakta". Någon som varit med om liknande!?

• Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!
  • Alby

I vissa landsting så väntar man två veckor mellan dessa två vaccinationer. Orsaken till det är att biverkningarna är snällare då. Din pojk har nog bara ont och det är jättebra att han har fått Alvedon. Men om det inte blir bättre imorgon så kan du ju ringa mvc och rådfråga. Kram

• Yomän

Min son ville inte heller varken krypa eller gå efter sprutorna.

Dagen efter hade han bulor stora som en kluven golfboll på båda ben - inte konstigt att han hade så ont!

• Antilopen
    Yomän skrev 2012-10-18 22:36:44 följande:
    Min son ville inte heller varken krypa eller gå efter sprutorna. Dagen efter hade han bulor stora som en kluven golfboll på båda ben - inte konstigt att han hade så ont!

Åh fy! Min son är inte svullen än, men får se hur det ser ut imorgon. Nu är jag förberedd iaf!
  • Antilopen
    Alby skrev 2012-10-18 22:35:41 följande:
    I vissa landsting så väntar man två veckor mellan dessa två vaccinationer. Orsaken till det är att biverkningarna är snällare då. Din pojk har nog bara ont och det är jättebra att han har fått Alvedon. Men om det inte blir bättre imorgon så kan du ju ringa mvc och rådfråga. Kram

Det visste jag inte men det låter ju rimligt, tack för svaret!
  • Lindsey Egot the only one

Barnen kan få hematom i muskeln (osynlig lårkaka) och det gör otroligt ont! Avvakta och ge Alvedon. Rör han inte på sig i morgon så ring Bvc!

• Antilopen
    LindaEfraim skrev 2012-10-18 22:46:44 följande:
    Barnen kan få hematom i muskeln (osynlig lårkaka) och det gör otroligt ont! Avvakta och ge Alvedon. Rör han inte på sig i morgon så ring Bvc!

Tusen tack! Nu har jag pratat med sjukrådgivningen, mamma och er på FL och känner mig lite lugnare
  • JanuariBarnet

Min mammas kusin fick en oren vaccenation som barn. När man kom hem rörde han sig inte som vanligt barnet hade blivit förlamat. Detta resulterade i att min mamma valde bort detta vaccin på hennes egna. Har själv varit kritisk mot vaccinera mitt barn men blivit övertalad.

• Antilopen
    JanuariBarnet skrev 2012-10-18 22:53:20 följande:
    Min mammas kusin fick en oren vaccenation som barn. När man kom hem rörde han sig inte som vanligt barnet hade blivit förlamat. Detta resulterade i att min mamma valde bort detta vaccin på hennes egna. Har själv varit kritisk mot vaccinera mitt barn men blivit övertalad.

Min man har en liknande historia...så det gör ju att man nojar lite extra.
  • JanuariBarnet
    Antilopen skrev 2012-10-18 22:56:18 följande:
    Min man har en liknande historia...så det gör ju att man nojar lite extra.

Vill du dela med dig av den?
  • mammas4killar

Min son fick jätteont efter 1-års vaccinationen, nu när han är 4 år har han jätteproblem med ena benet, menar inte att skrämma upp dig ts men blir det inte bra så sök akut. Vi vet fortfarande inte vad det är för fel min som har, bara att det debuterade efter han fick just den vaccinationen. Han får jätteont i vä benet, vill inte gå, får ont och måste vara hemma från dagis, vi har kämpat nu i 3 år att dom ska kolla upp vad det är, men blir bara bollad runt.

Vi går både oss ortopeden och barn, men har fortfarande inte fått någon röntgen.  

Han hade precis som din son, jätteont, ville inte stödja på benet. 

Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!