• Antilopen

1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!

Sonen 1 år fick sina vaccinationer idag på förmiddagen, en spruta i varje lår. När vi kom hem sov han 2 timmar, och när han sedan vaknade vid 14-15 på eftermiddagen var han otröstlig, verkade ha ont i benen. Gav honom Alvedon och han lugnade sig efter ett tag, MEN han har inte använt benen på hela eftermiddagen/kvällen! Han har bara legat raklång på golvet eller halvlegat i min famn, börjar gråta om jag försöker byta position eller ställa honom upp. Vanligtvis är han inte still en sekund - kryper, går och springer - så man blir ju lite orolig. Sjukrådgivningen gav standardsvaret "Alvedon och avvakta". Någon som varit med om liknande!?

• Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!
  • Pentra
    Lillkossan skrev 2012-11-01 08:30:36 följande:
    Pentra, Tack för tipset! Du, har du barn? Isf. Är dom vaccinerade?

Jag har fyra barn. Tyvärr blev de två äldsta, som nu är 19 och 21 år, vaccinerade enligt ordination då jag inte hade möjlighet att komma åt informationen om vacciner, ochblev vilseledd som de flesta andra. Båda har varit sjuka, febriga och förkylda ofta under hela sina uppväxter...och är det faktiskt fortfarande. Den ena blev allergisk och den andra fick diabetes... De två yngsta har blivit betydligt mer förskonade från vaccinationerna och har också varit betydligt friskare...och är nästan aldrig sjuka öht... Eftersom det gjorda inte kan göras ogjort så känner jag en enorm skuld till mina två äldsta barn pga. min tidigare okunskap... Så nu försöket jag att hjälpa andra att tänka efter före... Men alla vaccinationer är inte av ondo. Tydligen bör drickvacciner vara av den bättre sorten eftersom de intas via svalget...men jag känner tyvärr inte till dessa ingående... /Pentra
  • Lillkossan

Pentra: Hur har du blivit bemött på Bvc när du sagt att du inte vill vaccinera? Och av folk i allmänhet?

• Balooba

VACCINERA, gott folk. Snälla. För helvete.

• Höghus

Den boken Pentra hänvisar till är rent dravel. Referenserna är ett hopplock och många är gamla som gatan och hopplockade hipp som happ ifrån studier utan hänsyn till helheten. För korrekt info läs på hos Smittskyddsinstitutet och WHO.

• Balooba
    Höghus skrev 2012-11-03 00:39:05 följande:
    Den boken Pentra hänvisar till är rent dravel. Referenserna är ett hopplock och många är gamla som gatan och hopplockade hipp som happ ifrån studier utan hänsyn till helheten. För korrekt info läs på hos Smittskyddsinstitutet och WHO.
  • The Doctor
    Nattmackan skrev 2012-10-21 22:35:27 följande:

Du får väl läsa om du är intresserad. För övrigt hör allergi  mycket ihop med känslolivet. Det vet jag av egen erfarenhet
    Hur menar du då?
  • Balooba
    Balooba skrev 2012-11-03 00:39:58 följande:
    Den där tummen skulle peka uppåt, men det gjorde den inte när jag såg närmre efter.
  • Lilla i

Pentra: Bara för att ngt låter vetenskapligt och har källhänvisningar behöver det inte betyda att det är sant. Bara genom att läsa den text så kan jag redan där se flera grova fel som har noll vetenskaplig grund. Det är ju faktiskt inte så att forskare är några illvilliga sadister som vill att människor ska få allvarliga sjukdomar, de flesta forskare som arbetar med vaccinationer och andra läkemedel/sjukdomar drivs av en enorm vilja att människor ska slippa svåra sjukdomar som i många fall leder till handikapp och i värsta fall död. Om du vill ha närmare förklaring på rena felaktigheter så säg bara till, vet dock inte om jag orkar läsa boken. Brukar bli så förbaskad på viljan att sprida okunnighet och skitsnack

• hajna
    Pentra skrev 2012-10-31 22:16:57 följande:
    ”Sanningen om vaccinet” av Rikard Svensson.
    [..]
    vaccinera, dvs. tillföra kroppen sjukdomsanlag
    [..]
    rubbar hela immunförsvarssystemet
    [...]
    Naturligt uppbyggd immunitet mot sjukdomar stärker generna och nedärvs till ens avkomma, varefter generationerna blir starkare och starkare. Detta är evolutionens gång genom århundraden och årtusenden etc.
    [...]
    således nedärvs heller ingen immunitet till ens avkomma, varmed de efterföljande generationerna försvagas. 
    Rikard Svensson är tydligen ganska okunning, om din beskrivning av vad som står i boken är riktig. 

1. Nej, det är inga anlag som tillförs kroppen vid vaccinering.
    2. Nej, immunförsvarssystemet "rubbas" inte så som beskrivs
    3. Nej, generna stärks inte (vad skulle det betyda?), och förvärvad immunitet nedärvs inte. Evolution fungerar inte på det här sättet. 
    4. Det är riktigt att ingen immunitet nedärvs till avkomman, det gör immunitet aldrig oavsett hur den förvärvats. Efterföljande generationer försvagas inte.

Boken låter ärligt talat inte särskilt bra, den tycks vara full av missuppfattningar och märkliga påståenden.
  • Snubbelfot
    sextiotalist skrev 2012-10-29 13:31:13 följande:
    Det som förvånar mig mest, vet inte om det är miss från BVC eller inte, det är att man skall ta kontakt med sjukvården om ett barn reagerar efter en vaccinering.

För det är ju ändå så att man sprutar in ett ämne som gör att immunförsvaret skall börja arbeta   (med att bilda egna antikroppar mot det smittämnet, som gör att om det dyker upp igen så oskadligör kroppens immunförsvar detta).

När vi gick igenom vaccinationsprogrammet så var sköterskan noga med att vi skulle vara observanta de närmaste dygnen och skulle barnet bli sjukt, så skulle vi ta kontakt med BVC direkt (eller barnakuten).

Fast menar ditt bvc då att man ska ta kontakt med sjukvården pga de vanliga biverkningarna?
    Dvs, trötthet, irritation, ömhet, svullnad, rodnad, feber?

Då skulle typ 85% av alla barn som vaccineras sitta på akuten samma dag eller dagen efter!   
Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!