• stickkontakt

Vems är barnprylarna?

Tänk dig följande scenario: Du har två barn som passerat småbarnsåren och du planerar inte att få fler barn. Din syster blir gravid och frågar om hon kan få lite barnprylar (skötbord, säng etc.) av dig, du säger ja eftersom du ju inte behöver dem mer. Några månader senare, fortfarande med god marginal innan systerns nedkomst, upptäcker du att du också är gravid. Vad gäller då angående din och systerns deal om saker till barnet? Båda har nog med pengar för att köpa dessa prylar men har inga gigantiska summor att röra sig med.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är barnprylarna?
  • Kärlek84

Vänta här nu, det finns väl redan en sån här tråd?! Var det du som startade den också?

• NHult
    Kärlek84 skrev 2012-10-18 21:41:38 följande:
    Vänta här nu, det finns väl redan en sån här tråd?! Var det du som startade den också?
    Någon är bitter Obestämd
    Bloggar lite här på FL <3
  • stickkontakt

Nej, jag har inte startat någon annan tråd men jag har läst den andra också. Det var den som gjorde att jag ville se lite "statistik" på hur folk resonerar.

• Nintendo

Jag röstade på att vi delar på sakerna, för det antar jag att vi hade gjort. Det bästa är väl om man kan komma fram till något gemensamt. Dock tycker jag att om systern hade krävt att få behålla sakerna hon fick som gåva hade hon haft rätt till det. En gåva kan man inte ta tillbaka tycker jag. 

• Loriyana

Ett löfte är ett löfte, om min syster insisterar på att få sakerna så hade jag gett dem till henne. Däremot är jag extremt tveksam till att min syster skulle göra så! Jag är tämligen övertygad om att om jag berättade att jag själv väntade barn, då skulle hon insistera på att jag behöll allt.

Jag har två systrar och tre bröder.  

• grind
    stickkontakt skrev 2012-10-18 21:32:21 följande:
    Tänk dig följande scenario: Du har två barn som passerat småbarnsåren och du planerar inte att få fler barn. Din syster blir gravid och frågar om hon kan få lite barnprylar (skötbord, säng etc.) av dig, du säger ja eftersom du ju inte behöver dem mer. Några månader senare, fortfarande med god marginal innan systerns nedkomst, upptäcker du att du också är gravid. Vad gäller då angående din och systerns deal om saker till barnet? Båda har nog med pengar för att köpa dessa prylar men har inga gigantiska summor att röra sig med.
    Har man lovat något så har man lovat. 
  • Coyote

Jag hade nog nog aldrig ens hamnat i situationen att jag hade lovat någon annan att få sakerna, jag hade väl mest bara sagt att hon kunde få dem, det är inte ett löfte. Men vi hade nog delat, jag hade säkert velat köpa nåt nytt ändå, så skulle hon få det jag inte ville ha kvar.

• grind
    Coyote skrev 2012-10-18 21:58:38 följande:
    Jag hade nog nog aldrig ens hamnat i situationen att jag hade lovat någon annan att få sakerna, jag hade väl mest bara sagt att hon kunde få dem, det är inte ett löfte. Men vi hade nog delat, jag hade säkert velat köpa nåt nytt ändå, så skulle hon få det jag inte ville ha kvar.
    Möklig syn du har.

Så om du säger att någon kan få någonting så gäller inte det alltså. 
  • Coyote
    grind skrev 2012-10-18 22:02:52 följande:
    Möklig syn du har.

Så om du säger att någon kan få någonting så gäller inte det alltså. 
    Jo, men det är inte samma sak som att lova något. Om jag lovar något så säger jag just det, "jag lovar att du får sakerna". Om jag säger "du kan få dem" så är det inte riktigt samma sak som att lova.
  • grind
    Coyote skrev 2012-10-18 22:09:28 följande:
    Jo, men det är inte samma sak som att lova något. Om jag lovar något så säger jag just det, "jag lovar att du får sakerna". Om jag säger "du kan få dem" så är det inte riktigt samma sak som att lova.
    Juridiskt spelar det ingen roll om du säger att någon ska få något eller om du lovar att någon ska få något.
Svar på tråden Vems är barnprylarna?