avstängd skrev 2012-10-18 22:32:14 följande:
Fin tanke visserligen men varför ska jag tvingas ge bort mina saker som jag själv behöver för att syrran ska ha en unge? Förutsättningarna har ju förändrats om jag själv ska ha en unge också och alltså finns det inga saker att låna ut längre. Har hon inte råd att skaffa prylarna hennes unge behöver så kanske hon inte borde skaffa barn alls.
För det första så har ju inte förutsättningarna ändrats helt av slumpen. De har ju ändå någonstans på vägen gjort valet att ha oskyddat sex och behålla barnet.
De kan ju alltså inte ha varit 100% säkra på att de inte skulle ha ett barn till, och om man inte är 100% säker så skall man inte lova bort saker.
Det spelar liksom ingen roll vad det är för saker - har man lovat så har man. Man kan inte ta tillbaka ett löfte bara för att man själv ångrar sig, det är fult och oärligt. Man kan gräma sig och irritera sig och förhoppningsvis även kommunicera med sin syster och säga att "skulle vi kanske kunna behålla några saker eftersom vi har lite ont om pengar?".
Men man kan inte förvänta sig att systern skall tycka att det är självklart att man behåller det. Ett löfte är ett löfte oavsett vad som händer.