• stickkontakt

Vems är barnprylarna?

Tänk dig följande scenario: Du har två barn som passerat småbarnsåren och du planerar inte att få fler barn. Din syster blir gravid och frågar om hon kan få lite barnprylar (skötbord, säng etc.) av dig, du säger ja eftersom du ju inte behöver dem mer. Några månader senare, fortfarande med god marginal innan systerns nedkomst, upptäcker du att du också är gravid. Vad gäller då angående din och systerns deal om saker till barnet? Båda har nog med pengar för att köpa dessa prylar men har inga gigantiska summor att röra sig med.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är barnprylarna?
  • EvelinasSyster

"Lovat är lovat" och "bytt är bytt kommer aldrig mer igen" körde jag också med på lågstadiet. Situationen har förändrats och kan inte systern förstå det så tycker jag hon är rätt så konstig och även väldigt girig. Inte så trevlig m.a.o. Däremot hade jag säkert kunnat ge bort en del och köpa lite nytt själv men allt hade jag inte gett bort. Dock hade jag inte gjort det om systern hade krävt att få grejer. Är ingenting man kan kräva...

• Madeleine Louise
    stickkontakt skrev 2012-10-18 22:30:33 följande:
    Men nu har båda möjlighet att köpa nya saker. Skulle du gå med på att din syster gav dig allt och sen gick och köpte nytt själv?
    Du menar att jag och syster har lika ekonomi i den här situationen? 

Då skulle jag nog höra om hon kunde tänka sig att vi splittar bebisprylarna, överrenskommelsen HAR ju ändrats. Men skulle hon inte vilja det så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa nytt eftersom ett löfte är ett löfte. Dock skulle jag tycka det var elakt att sälja grejerna vidare i en sån här situation/tvist.
    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Helle333
    NU vill ju inte min syster ha barn men SKULLE det hända att hon ändrar sig på den punkten och jag skulle lova bort grejerna till henne och sedan upptäcka att jag själv också skulle ha så skulle hon inte kräva grejerna av mig så jag skulle inte sättas i den situation ni hamnat i.
    Men jag går nog faktiskt på den som hade dem först, alltså du som lovat bort grejerna. Dessa lovades ju bort innan du blev gravid, ni hade inte tänkt ha fler men råkade bli gravida och beslutade att behålla. Jag personligen går på din sida att du ska använda dina grejer och syrran får hitta annat.        
  • Helle333
    stickkontakt skrev 2012-10-18 21:32:21 följande:
    Tänk dig följande scenario: Du har två barn som passerat småbarnsåren och du planerar inte att få fler barn. Din syster blir gravid och frågar om hon kan få lite barnprylar (skötbord, säng etc.) av dig, du säger ja eftersom du ju inte behöver dem mer. Några månader senare, fortfarande med god marginal innan systerns nedkomst, upptäcker du att du också är gravid. Vad gäller då angående din och systerns deal om saker till barnet? Båda har nog med pengar för att köpa dessa prylar men har inga gigantiska summor att röra sig med.

Jag får väl dra prallellen med att jag fick en del grejer av en vän när jag var gravid och som mitt barn använde sedan. Det är svårt att hitta babygym som INTE är av plast eller tyg nu för tiden och hon gav mig ett jättefint i trä, detta ville hon sedan ha tillbaka och spara till sina barnbarn i framtiden. Jag gav tillbaka det utan knussel. Det var ju inte jag som köpte gymet från början, jag fick det gratis. Det var hennes från början och hon visste att jag inte hade tänkt göra mig av med det utan jag hade sparat det om inte hon ville ha tillbaka det. Men jag sa ju från början att du måste säga till om du vill ha pengar för något eller om det är något du behöver få tillbaka!
  • Helle333
    Mandel skrev 2012-10-19 05:10:20 följande:
    Hade det varit jag om var gravid först och min syster lovat mig alla sakerna och hon blev gravid så hade jag självklart sagt att hon kunde behålla sina saker.
    Eller att jag kanske kunde få låna de minsta kläderna och babyskyddet några månader och så får hon tillbaka dem tills det är dags att hon själv ska föda.
    Hade det varit jag som lovat bort alla mina saker till mig gravida syster och sedan själv blivit gravid så hade hon ändå fått sakerna och jag köpt nytt. Förutom det som vi faktiskt kanske kunde delat på som babyskyddet och de första kläderna. Där hade jag nog velat kompromissa lite.
  • Ruggugglan
    Cornellia skrev 2012-10-19 00:25:12 följande:
    Som syster kan ju hålla på att skrika sig blå om att -Du lovade! -Ett löfte är ett löfte! osv.

Men det naturliga vore väl att säga -Åh vad kul att ni ska ha ett till barn! Givetvis måste ni behålla era grejer! (underförstått -varför ska ni ge dom till mig och sen få köpa nya själv?)
  • Annaeu

Spontant känner jag att jag skulle vilja behålla mina saker.
    Jag skulle förklara för min syster och i så fall komma överens om jag skänker något.
    För det är väl också de det handlar om, jag skänker bort något.

Om jag först lovar bort en sak och sen kommer på att jag behöver den saken så mycket att jag måste köpa en ny känns det konstigt att " lovat är lovat".

Svårt att hypotetiskt försöka sätta sig in i en sån situation som jag aldrig skulel hamna i.       

• Kärlek84

Jag röstade annat.

Dvs jag hade låtit systern lånat sakerna tills det var dags för mig att föda.  

• 2211

Har man redan gett bort sakerna så är man pinsam så in i helvete om man helt plötsligt vill ta tillbaka dem. Ingen tar väl tillbaka saker som givits bort? Det låter girigt.

• stickkontakt
    2211 skrev 2012-10-19 11:38:32 följande:
    Har man redan gett bort sakerna så är man pinsam så in i helvete om man helt plötsligt vill ta tillbaka dem. Ingen tar väl tillbaka saker som givits bort? Det låter girigt.
    Sakerna står kvar hos dig, systern ska inte föda än på flera månader enligt denna frågeställning. Jag skulle hålla med dig om systern redan fått sakerna och använde dem.
Svar på tråden Vems är barnprylarna?