• stickkontakt

Vems är barnprylarna?

Tänk dig följande scenario: Du har två barn som passerat småbarnsåren och du planerar inte att få fler barn. Din syster blir gravid och frågar om hon kan få lite barnprylar (skötbord, säng etc.) av dig, du säger ja eftersom du ju inte behöver dem mer. Några månader senare, fortfarande med god marginal innan systerns nedkomst, upptäcker du att du också är gravid. Vad gäller då angående din och systerns deal om saker till barnet? Båda har nog med pengar för att köpa dessa prylar men har inga gigantiska summor att röra sig med.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är barnprylarna?
  • stickkontakt
    Coyote skrev 2012-10-18 22:09:28 följande:
    Jo, men det är inte samma sak som att lova något. Om jag lovar något så säger jag just det, "jag lovar att du får sakerna". Om jag säger "du kan få dem" så är det inte riktigt samma sak som att lova.
    Så tycker jag också. Om man dessutom säger "ja du kan väl ta dem eftersom jag inte behöver dem" och man sedan kommer att behöva dem ändå så är det verkligen inte ett löfte som måste hållas till varje pris. I mina ögon är en person som kräver sakerna i det läget otroligt egoistisk.
  • stickkontakt
    grind skrev 2012-10-18 22:10:59 följande:
    Juridiskt spelar det ingen roll om du säger att någon ska få något eller om du lovar att någon ska få något.
    Å andra sidan har du inte mycket att komma med juridiskt om det inte finns ett skriftligt avtal. Att "du kan ta sakerna" skulle betyda att mottagaren kan sälja vidare är ännu mer tveksamt, det kan lika gärna betyda "du kan låna dem så länge du behöver dem".
  • Coyote
    grind skrev 2012-10-18 22:10:59 följande:
    Juridiskt spelar det ingen roll om du säger att någon ska få något eller om du lovar att någon ska få något.
    Vem har pratat om juridiken bakom det hela? Och dessutom, om det är så som det står i ts, att jag sagt att hon får dem eftersom jag inte behöver dem, och situationen förändrats, så har hela situationen också ändrats.

Jag svarade utefter hur jag anser att det borde vara, hur jag resonerar. Om min syster väljer att anmäla mig för kontraktsbrott eller whatever så får jag väl ta den smällen.
  • avstängd

Det är mina saker från början som jag skulle ge bort/låna ut av välvilja men om jag själv plötsligt behöver sakerna så får systern köpa egna prylar. Hur kan man tycka att det är rimligt att jag som äger sakerna ska ge bort dom för att sen köpa nya bara för att syrran vill ha dom? Hon får väl köpa egna som alla andra? Jag skulle se en liten skillnad om sakerna redan var hos syrran och användes men eftersom att så inte är fallet så kan hon glömma att hon skulle få dom i tråden som ni diskuterar.

• Casablanca

Givetvis kan man inte bara ta tillbaka saker som man lovat bort! Det spelar ingen roll om förutsättningarna ändras - har man sagt att man skall ge bort någonting så får man ju hålla det!

Sedan så skulle väl de flesta normalfungerande syskonpar kunna komma fram till någon typ av kompromiss, där man delar upp sakerna och köper lite nytt.

Men att bara säga till systern att man ångrar sig tycker jag är fult. 

♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Themis

Jag som har "lawful alignment" säger att ett löfte är ett löfte.

Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Madeleine Louise

Min familj betyder otroligt mycket för mig och jag relationen är avgörande för hur man resonerar.. 

Jag VET att min syster skulle vilja ge dem till mig, än vilken ekonomisk kris hon skulle befinna sig i. Än om det skulle betyda att hon inte skulle ha råd att skaffa allt till bebisen eller behövde svälta sig själv vissa dagar. Men jag skulle aldrig tillåta det och jag skulle nog (oavsett hennes ekonomiska situation) ge henne hälften av grejerna ELLER det hon var i mest behov av (även om det innebär att jag får behålla mindre än hälften). Jag anser att ett löfte är ett löfte och jag sviker inte min familj som är ALLT för mig. 

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • stickkontakt
    Madeleine Louise skrev 2012-10-18 22:28:16 följande:
    Min familj betyder otroligt mycket för mig och jag relationen är avgörande för hur man resonerar.. 

Jag VET att min syster skulle vilja ge dem till mig, än vilken ekonomisk kris hon skulle befinna sig i. Än om det skulle betyda att hon inte skulle ha råd att skaffa allt till bebisen eller behövde svälta sig själv vissa dagar. Men jag skulle aldrig tillåta det och jag skulle nog (oavsett hennes ekonomiska situation) ge henne hälften av grejerna ELLER det hon var i mest behov av (även om det innebär att jag får behålla mindre än hälften). Jag anser att ett löfte är ett löfte och jag sviker inte min familj som är ALLT för mig. 
    Men nu har båda möjlighet att köpa nya saker. Skulle du gå med på att din syster gav dig allt och sen gick och köpte nytt själv?
  • avstängd
    Casablanca skrev 2012-10-18 22:23:28 följande:
    Sedan så skulle väl de flesta normalfungerande syskonpar kunna komma fram till någon typ av kompromiss, där man delar upp sakerna och köper lite nytt.
    Fin tanke visserligen men varför ska jag tvingas ge bort mina saker som jag själv behöver för att syrran ska ha en unge? Förutsättningarna har ju förändrats om jag själv ska ha en unge också och alltså finns det inga saker att låna ut längre. Har hon inte råd att skaffa prylarna hennes unge behöver så kanske hon inte borde skaffa barn alls.
Svar på tråden Vems är barnprylarna?