• rosajo

En seger för hemundervisning i Sverige

Med tanke på diskussionen här tidigare om huruvida hemundervisning kan tänkas vara ett fullgott alternativ till skolgång, så vill jag länka till en nyhet från Göteborg där en judisk familj har fått rätt att undervisa sina barn hemma i enlighet med deras religiösa tro. Den nya skollagen har ju förbjudit föräldrar från att hemundervisa i enlighet med religiös eller filosofisk övertygelse, så beslutet är en positiv vändning. Det finns även en motion hos riksdagen om att häva förbudet, så nu verkar det hända grejer!

lubavitch.com/news/article/2037051/Swedish-Court-Corrects-National-Law-Supports-Religious-Freedom-Human-Rights.html

• Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige
  • Tow2Mater
    Computerworld skrev 2012-10-19 14:39:17 följande:
    Det står i artikeln att man får undervisa utifrån religion.
    Ar det så du oversätter "in accordance with their religious faith"?

Jag ser det annorlunda. Det finns fortfarande en skolplan som ska foljas, så att undervisa "utifrån religion" kan inte vara korrekt, om du inte kan visa mig en källa som faktist säger de fått dispens från att folja skolplanen.

Att undervisa i enlighet med sin tro kan betyda t ex att man undervisar enligt skolpalnen, men betonar vad man själv tror på. Tror du inte på att människan uppstod av slumpen, utan är skapad av en God kan du undervisa om det (som vilken forälder som hels kan gora hemma), men samtidigt folja skolplanen och undervisa om vad andra och den sk "vetenskapen" anser.

• Ramborg

Stackars barn. Helt utlämnade åt religiösa föräldrars omdöme. Undrar varför föräldrarna är så angelägna om att avskärma barnen från samhället?

En normal uppväxt innebär att lära sig det sociala spelet och koderna med andra barn. Det missar de här stackarna.

Och läroplan låter väl fint. Men det är ju hur lätt som helst att markera att "det här är dumheter som jag måste berätta om... för det kräver läroplanen."

För övrigt anser jag också att religiösa friskolor borde förbjudas.

42.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 15:06:27 följande:
    En normal uppväxt innebär att lära sig det sociala spelet och koderna med andra barn. Det missar de här stackarna.
    ? Hade du bara umgänge med andra barn i skolan? Jag tycker synd om dig!
  • CMM

Hemskolning på religiösa grunder? Nej, det kan aldrig någonsin vara rätt.

Jag anser att hemskolning inte ska tillåtas annat än i väldigt speciella fall, om det av någon anledning skulle vara helt omöjligt för barnet att få en normal skolgång i det skolsystem vi har. Får vibbar av föräldrar som behandlar sina barn som glaslirare som ska "skyddas mot allt ont", inte lämna hemmet i onödan och sedan, när "skolan" är slut, går ut i livet som bortklemade och överbeskyddade stackare med bristande sociala färdigheter. 

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Tow2Mater

Ni vet väl att våra nordiska grannländer tillåter hemskolning? Tycker ni barnen där blir så overbeskyddade och obildade? (Det är ju faktist ganska tvärtom om man ser till den krassa verkligheten...)

• rosajo
    Computerworld skrev 2012-10-19 14:32:56 följande:
    För att religion är tro - och inte vetenskap! Så nu kan alla flummiga kreationister och bakåtsträvare fostra sina barn i sektliknande former bäst de vill. 
    Du menar att det inte finns dogmatism inom vetenskapen? 

Är själv inte bunden till en religiös grupp, men tycker det är otroligt viktigt att man tillåter religiös frihet även i Sverige.  
  • rosajo
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 14:23:22 följande:
    Toppen! Det strider mot EU lagar att forbjuda hemskolning. Men dessa personer verkar ju vara lärare, så det betyder ju lite for oss andra foräldrar som inte är lärare. Men ett steg på vägen är det ju.
    Vem vet, det kanske blir så att man i så fall skulle kräva legitimation, men i alla fall tycker jag att det är ett steg i rätt riktning. Särskilt med tanke på att tonvikten låg på religiös frihet. 
  • Hannah76
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 14:27:52 följande:
    ? Det säger inte den artiklen. Så var får du det ifrån??

Jag tror inte på hemskolning i stort. Särskilt inte om man ger föräldrar rätt att utgå ifrån sin tro. Då blir betoningen på vetenskap väldigt liten.

Dessutom så tycker jag att barn ska få chansen till att få en annan input än sina föräldrars tro.

Och jag tror barn som     hemskolas lätt hamnar utanför.
  • Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 18:58:19 följande:
    Jag tror inte på hemskolning i stort. Särskilt inte om man ger föräldrar rätt att utgå ifrån sin tro. Då blir betoningen på vetenskap väldigt liten.

Dessutom så tycker jag att barn ska få chansen till att få en annan input än sina föräldrars tro.

Och jag tror barn som     hemskolas lätt hamnar utanför.
    Du vet tydligen väldigt lite om hur hemskolning faktist funkar i praktiken....
Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige